Hitler besviken på svenskarnas engagemang för Waffen-SS

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Re: Hitler besviken på svenskarnas engagemang för Waffen-SS

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 6 mars 2008, 09:34

Hej igen Belisarius,
Belisarius skrev:Sedan kan man fråga sig om varför det var en besvikelse på specifikt svenskt deltagande?
Som vi belagt så såg SS inledningsvis på svenskarna som särskilt SS-lämpade eftersom vi var var så "rent" "nordiska", "ariska" mm. Därför blev Hitler & Himmler säkert genuint förvånade och besvikna på svenska folkets respons.

Bästa,

L

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Hitler besviken på svenskarnas engagemang för Waffen-SS

Inlägg av frodeh » 6 mars 2008, 09:37

Roger Klang skrev:Har det funnits någon stat eller provins som låtit sig hjärntvättats för en ockupationsmakt de inte sympatiserar med?
Jeg vet ikke, men staten som sådan trenger ikke hjernevaskes i sin helhet for å rekruttere unge menn. Bildet er ikke så enkelt. Det har alltid vært mulig å rekruttere disse til krigshandlinger av varierende art. Man kan se dette i mange områder i verden i dag. Videre hevdet mange at de sloss for Norge gjennom å slåss med Tyskland.
Norge höll stånd mot Hitler sjövägen i en månad, vilket de skall ha kredit för.
[Sidespor til debatten:] Det gjorde vi definitivt ikke, den norske sjømakten var i hovedsak annihilert i løpet av noen morgentimer den 9.april. Det var i hovedsak Royal Navy som gjorde jobben med å holde stand mot Kriegsmarine.
Föräldrar och fosterland har den största inverkan på sina barn, inte propaganda från ockupationsmakten! Se bara på Nord-Irland! Om föräldrarna är pro-tyska, så är chansen stor att också barnen blir pro-tyska, men det kan också vara tvärtom så att barnen blir anti-tyska om föräldrarna är anti-tyska. Fast jag vill inte debattera huruvida propagandan var effektiv, jag nöjer mig med att hävda att den inte är avgörande för ett lands sympatier eller antipatier, under ockupation!
....
OK da skal jeg respektere det. Men det er noe halvkvedet her. Om ikke propagandaen var effektiv, hvorfor meldte så mange europeere seg i nær sagt alle okkuperte distrikter seg? Karaktersvakhet? Jeg besvarer dette siste selv; frontveteranene framstår slett ikke som karaktersvake individer om man leser litt om dem. Mange av dem visste nøyaktig hvorfor de var der, men hadde rett og slett ikke noe komplett verdensbilde - og dette må nasjonalsosialistisk doktrine, sensur og propaganda ta mye av skylden for. Samtidig må det ikke være en unnskyldning for dem, snarere en tentativ forklaring.
Jeg lar denne artikkelen belyse problemet: http://www.studvest.no/reportasjer.php? ... art_id=447

Torbjörn Aronsson
Medlem
Inlägg: 775
Blev medlem: 26 december 2005, 00:27
Ort: Frösön
Kontakt:

Re: Hitler besviken på svenskarnas engagemang för Waffen-SS

Inlägg av Torbjörn Aronsson » 6 mars 2008, 10:28

Hitlers tal finns ju utgivna i bokform. Jag menar då de seriösa utgivningsprojekt som tagit många år att genomföra, och som har utförliga register. Så det borde gå att ganska enkelt kontrollera om Hitler nämnt svenskarnas anslutning till Waffen-SS. Men det rör sig då förstås om tal inför större sammanslutningar och inte någon monolog inför den inre kretsen eller vid någon mindre konferens.

Närmast borde väl denna utgåva komma ifråga:
"Hitler: Reden und proklamationen 1932-1945: kommentiert von einem deutschen zeitgenossen" (Max Domarus). München.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Hitler besviken på svenskarnas engagemang för Waffen-SS

Inlägg av von Adler » 6 mars 2008, 10:36

Under vinterkriget beviljades folk tjänstledigt från arbeten, permission från värnplikt och yrkestjänstöring i armén och regeringen tillät att rekryteringskontor upprättades för att rekrytera folk till SFK.

Något sådant beviljades inte efter vinterkriget och det var faktiskt olagligt att anmäla sig som frivillig till de tyska styrkorna. Man fick resa under falska pretenser.

Norge hade kankse 200-300 000 vapenföra män i lämplig ålder, att 6 000 anmäler sig är en marginell men inte alls omöjlig företeelse, särskilt om många av dem förspeglats att de skulle få kämpa i Finland.

Torbjörn Aronsson
Medlem
Inlägg: 775
Blev medlem: 26 december 2005, 00:27
Ort: Frösön
Kontakt:

Re: Hitler besviken på svenskarnas engagemang för Waffen-SS

Inlägg av Torbjörn Aronsson » 6 mars 2008, 11:16

Hitlers tal finns ju utgivna i bokform. Jag menar då de seriösa utgivningsprojekt som tagit många år att genomföra, och som har utförliga register. Så det borde gå att ganska enkelt kontrollera om Hitler nämnt svenskarnas anslutning till Waffen-SS. Men det rör sig då förstås om tal inför större sammanslutningar och inte någon monolog inför den inre kretsen eller vid någon mindre konferens.

Närmast borde väl denna utgåva komma ifråga:
"Hitler: Reden und proklamationen 1932-1945: kommentiert von einem deutschen zeitgenossen" (Max Domarus). München.

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Re: Hitler besviken på svenskarnas engagemang för Waffen-SS

Inlägg av Simon_HBG » 6 mars 2008, 13:45

Lars Gyllenhaal skrev:
Det var ännu en dokumentär om andra världskriget. TV1, TV2, TV4 eller möjligen Discovery måste ha sänt programmet. Specifikare än så kan jag inte vara.
Var det nyss eller för femton år sedan?
Jag har också ett svagt minne av detta, nämnt i en dokumentärserie (SVT eller TV4) i mitten på 1990-talet. Kommer inte på vad serien hette just nu, har den säkert inspelad någonstanns, men har mindre koll på var jag isf har det liggande. Dock var det inte Hitler som nämnde siffran 500 utan Gottlob Berger som räknade upp antalet frivilliga från olika länder. Efter kriget nämnde dock Berger siffran 315 i sin opublicerade biografi.

Roger Klang
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 3 december 2007, 22:02
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hitler besviken på svenskarnas engagemang för Waffen-SS

Inlägg av Roger Klang » 6 mars 2008, 19:26

Simon-HBG skrev:
Jag har också ett svagt minne av detta, nämnt i en dokumentärserie (SVT eller TV4) i mitten på 1990-talet. Kommer inte på vad serien hette just nu, har den säkert inspelad någonstanns, men har mindre koll på var jag isf har det liggande. Dock var det inte Hitler som nämnde siffran 500 utan Gottlob Berger som räknade upp antalet frivilliga från olika länder. Efter kriget nämnde dock Berger siffran 315 i sin opublicerade biografi.
Så kan det ha varit! Fast jag såg den senare i så fall.

frodeh skrev:
Om ikke propagandaen var effektiv, hvorfor meldte så mange europeere seg i nær sagt alle okkuperte distrikter seg? Karaktersvakhet? Jeg besvarer dette siste selv; frontveteranene framstår slett ikke som karaktersvake individer om man leser litt om dem. Mange av dem visste nøyaktig hvorfor de var der, men hadde rett og slett ikke noe komplett verdensbilde - og dette må nasjonalsosialistisk doktrine, sensur og propaganda ta mye av skylden for.
Jag tror inte att någon under 30 har någon välutvecklad världsbild.

Niklas Zetterling skrev:
Nu är ju inte den rekrytering som skedde med nödvändighet ett uttryck för allmänna strömningar i respektive land, utan i samtliga fall något som får beskrivas som ett fenomen på marginalen. Då kan propaganda ha en annan inverkan.
Det är ju just det som är min poäng, att rekrytering genom propaganda i ett ockuperat land inte är framgångsrik, den är på marginalen!

Niklas Zetterling
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: 13 december 2004, 21:40
Ort: Uppsala

Re: Hitler besviken på svenskarnas engagemang för Waffen-SS

Inlägg av Niklas Zetterling » 6 mars 2008, 21:07

Roger Klang skrev: Niklas Zetterling skrev:
Nu är ju inte den rekrytering som skedde med nödvändighet ett uttryck för allmänna strömningar i respektive land, utan i samtliga fall något som får beskrivas som ett fenomen på marginalen. Då kan propaganda ha en annan inverkan.
Det är ju just det som är min poäng, att rekrytering genom propaganda i ett ockuperat land inte är framgångsrik, den är på marginalen!
Du missade min poäng. Att propagandan kanske inte är framgångsrik i den meningen att den inte övertygar den stora folkmajoriteten betyder inte att den saknar möjlighet till framgång hos mindre grupper. Det är således fullt möjligt att den tyska propagandan kan ha gjort skillnad mellan att rekrytera ett litet antal personer och ett ännu mindre antal. Alltså är det fullt möjligt att tysk propaganda kan vara en del av förklaringen till varför färre rekryterades från Sverige än från ockuperade länder.

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Re: Hitler besviken på svenskarnas engagemang för Waffen-SS

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 7 mars 2008, 08:28

Hej Torbjörn,
Torbjörn Aronsson skrev:Hitlers tal finns ju utgivna i bokform. Jag menar då de seriösa utgivningsprojekt som tagit många år att genomföra, och som har utförliga register. Så det borde gå att ganska enkelt kontrollera om Hitler nämnt svenskarnas anslutning till Waffen-SS. Men det rör sig då förstås om tal inför större sammanslutningar och inte någon monolog inför den inre kretsen eller vid någon mindre konferens.

Närmast borde väl denna utgåva komma ifråga:
"Hitler: Reden und proklamationen 1932-1945: kommentiert von einem deutschen zeitgenossen" (Max Domarus). München.
Tack för tipset men Lennart kollade den för mer än tjugo år sedan, för att finna svenska aspekter. Nej, med stor sannolikhet så är det dokument Lennart nyligen fann i USA det enda som finns av Hitler om svenskarnas engagemang för Waffen-SS.

Bästa,

Lars

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Re: Hitler besviken på svenskarnas engagemang för Waffen-SS

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 7 mars 2008, 08:39

Hej Simon,
Jag har också ett svagt minne av detta, nämnt i en dokumentärserie (SVT eller TV4) i mitten på 1990-talet. Kommer inte på vad serien hette just nu, har den säkert inspelad någonstanns, men har mindre koll på var jag isf har det liggande. Dock var det inte Hitler som nämnde siffran 500 utan Gottlob Berger som räknade upp antalet frivilliga från olika länder.
Jag missade denna dokumentär - men Lennart har ett vagt minne av den. Han tror sig minnas att Heinz Höhne var med och/eller var en av dem bakom dokumentären. Stämmer det med din minnesbild?

Ev. fanns en högre siffra över SS-svenskar med, uttalad av någon annan än Hitler. Men det förändrar inte det faktum att vare sig Säpo:s, MUST:s eller tyska arkiv ger stöd åt en siffra över 180 svenskar.

Hur då förklara en högre siffra, uttalad kanske av en hög SS-officer? Man kan tänka sig att de ytterst "germanskt" tänkande SS-officerarna inte gjorde någon större skillnad mellan svenskar, estlandssvenskar, ukrainasvenskar och finlandssvenskar. Då kan man lätt höja siffran. Vi har med även dessa "andra svenskar" i vår bok - men gör åtskillnad. Att kanske hundratalet ukrainasvenskar kom i tysk krigstjänst har inget med svensk politik och mycket litet med svenska folket att göra.

Bästa,

Lars

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Re: Hitler besviken på svenskarnas engagemang för Waffen-SS

Inlägg av Simon_HBG » 7 mars 2008, 10:34

Lars Gyllenhaal skrev:Jag missade denna dokumentär - men Lennart har ett vagt minne av den. Han tror sig minnas att Heinz Höhne var med och/eller var en av dem bakom dokumentären. Stämmer det med din minnesbild?
Om Heinz Höhne var med kan jag tyvärr inte säga något om. Jag minns det iaf som en svensk produktion i still med "kallt krig i kallt landskap" eller "blågul nazism". Nu kan det vara så att jag blandar ihop olika dokumentärer, men har för mig att Somberg var en av de som intervjuades i dokumentären.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28655
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

SVT

Inlägg av Hans » 7 mars 2008, 11:20

Kanske går att hitta här http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2 ... &from=menu ?

MVH

Hans

PeterE
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 179
Blev medlem: 18 augusti 2007, 15:36
Ort: Sverige

Re: Hitler besviken på svenskarnas engagemang för Waffen-SS

Inlägg av PeterE » 13 mars 2008, 22:11

Hej alla,

talet om svenskarna är med i TV4:s "Svenskarna som stred för Hitler". Ca. 30 min in i första delen - "Det tysta brödraskapet" - säger speakern:

"Himmler skröt i ett radiotal om att ha fått svenskar i leden."

Sen spelas en inspelning upp i vilket Himmler säger:

"Vi förfogar över flera smärre tyska kontingenter: tyskar med rumänskt eller ungerskt medborgarskap; frivilliga från Nederländerna, Flandern, Danmark och Norge - och därutöver 500-600 man från Sverige och Schweiz."

Himmler - om det nu verkligen är hans röst, men det får man väl lita på när de säger det - buntar alltså ihop Sverige och Schweiz när det gäller antalet frivilliga.

Hoppas det här kan vara till någon hjälp.

MVH/Peter

Skriv svar