färg
-
Sturmgeschütz
- Medlem
- Inlägg: 110
- Blev medlem: 19 augusti 2002, 18:06
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
färg
Jag undrar om det fanns färg kamror under 2 vk för på en del dokumentärer ser man en hel del bilder i färg. Är dom tagna senare eller kunde man göra det i färg?
färg?
Ja, tydligen fanns det färgmöjligheter redan då.
Jag har rent av ett vagt minne att det fanns även färg-tv...
Men jag kan inte exakta fakta om vare sig det ena eller det andra, så även jag låter frågan gå vidare.
Jag har rent av ett vagt minne att det fanns även färg-tv...
Men jag kan inte exakta fakta om vare sig det ena eller det andra, så även jag låter frågan gå vidare.
- Private Snafu
- Medlem
- Inlägg: 443
- Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
- Ort: junakopunger
Färg
Jo färgfilm/foto fanns då. Redan 1916 lämnade Leon Forrest Douglass in ett patent på detta. Första långfilmen i färg lär ha kommit 1918 någon gång.
Varför så mycket svartvitt då? Förmodligen pga framkallningstekniken och kostnader kring detta så blev väl det mesta svartvitt.
Men jag hörde diskussion att mycket av materialet som filmades under kriget var i själva verket färgfilm från början. Men att det gjordes om till svartvitt iom framkallningen.
Varför så mycket svartvitt då? Förmodligen pga framkallningstekniken och kostnader kring detta så blev väl det mesta svartvitt.
Men jag hörde diskussion att mycket av materialet som filmades under kriget var i själva verket färgfilm från början. Men att det gjordes om till svartvitt iom framkallningen.
- subskipper
- Medlem
- Inlägg: 1226
- Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
- Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)
U.S. Army's standardformat på film var 35mm. En anledning är att "newsreel" formatet världen över var just 35mm. Den enda möjligheten att filma i färg med 35mm var att använda sig av Technicolor processen, vilket innebar att tre filmrullar snurrade samtidigt i en stor och synnerligen otymplig kamera, något som var tämligen farligt och opraktiskt i en stridszon.
~Henric Edwards
~Henric Edwards
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 9619
- Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52
- Andreas Wien
- Medlem
- Inlägg: 758
- Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
- Ort: Wien, Österrike
Det "underliga" med färgfilmer fran andra världskriget är att man uppfattar kriget mycket mer aktuellt (tidsmässigt). Privata färgfilmer är mycket sällsynta, men det känns om det vore tagna pa 70-talet när man ser röda hakkorsfanor hänga längs väggarna och folk gar pa gatorna med kulörta kläder under en bla himmel.
Jag undrar hur manga kilometer filmmatrial som fortfarande ligger undangömnda, säkerhetsstämplade och bortglömda de allierade arkiven och för att inte tala om de "privata" filmerna?
Mvh Andreas Wien
Jag undrar hur manga kilometer filmmatrial som fortfarande ligger undangömnda, säkerhetsstämplade och bortglömda de allierade arkiven och för att inte tala om de "privata" filmerna?
Mvh Andreas Wien
- Andreas Wien
- Medlem
- Inlägg: 758
- Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
- Ort: Wien, Österrike
Det "underliga" med färgfilmer fran andra världskriget är att man uppfattar kriget mycket mer aktuellt (tidsmässigt). Privata färgfilmer är mycket sällsynta, men det känns om det vore tagna pa 70-talet när man ser röda hakkorsfanor hänga längs väggarna och folk gar pa gatorna med kulörta kläder under en bla himmel.
Jag undrar hur manga kilometer filmmatrial som fortfarande ligger undangömnda, säkerhetsstämplade och bortglömda de allierade arkiven och för att inte tala om de "privata" filmerna?
Mvh Andreas Wien
Jag undrar hur manga kilometer filmmatrial som fortfarande ligger undangömnda, säkerhetsstämplade och bortglömda de allierade arkiven och för att inte tala om de "privata" filmerna?
Mvh Andreas Wien
technicolor
Henric Edwards skrev:U.S. Army's standardformat på film var 35mm. En anledning är att "newsreel" formatet världen över var just 35mm. Den enda möjligheten att filma i färg med 35mm var att använda sig av Technicolor processen, vilket innebar att tre filmrullar snurrade samtidigt i en stor och synnerligen otymplig kamera, något som var tämligen farligt och opraktiskt i en stridszon.
~Henric Edwards
.... som dessutom Disney hade såväl patent som monopol på... fast det sket UFA i under kriget
*KVACK*
-
Mikael Karlsson
- Medlem
- Inlägg: 276
- Blev medlem: 24 mars 2002, 12:09
- Ort: Vålberg
- Kontakt:
Hittade ett band i våras med en massa färgfilm från WW2 som någon i min familj hade spelat in. 
Det var tydligen i "filmgrupp" i den amerikanska armén som man hade samlat in en massa material från, mycket intressant, dom var verkligen långt fram på fronten.
Enda problemet är att jag inte kan hitta bandet igen...
Det var tydligen i "filmgrupp" i den amerikanska armén som man hade samlat in en massa material från, mycket intressant, dom var verkligen långt fram på fronten.
Enda problemet är att jag inte kan hitta bandet igen...
Tysk fargfilm
Jag har for mig att AGFA utvecklade ett battre fargfilmsystem an Technicolour - val fore kriget. En hel del fargfilm skjots speciellt vid nazi-parader, pa Berghof o.s.v. men kortare snuttar - vid fronten. Forefaller som om 'frontreportage' var svaarare att gora med fargutrustningen - daremot finns ju massvis av stillbilder i farg fraan tyska sidan.Amerikanerna kom inte med forran 1942(?) och senare. Tidigaste US fargfilm jag sett(journal alltsaa) - ar Report from The Aleutians - skjuten i slutet av 1942.