Läste i "nionde arméns undergång" att det var dödsstraff att tappa bort sitt vapen. Var det något som alltid gällt i tyska armén, eller bara något som gällde under de sista desperata striderna/månaderna?
Mvh.
Oskar.
Dödsstraff för att tappa bort vapnet.
Dödsstraffet var nog inte tänkt för att man tappat sitt dyrbara vapen, utan gissar det var riktad mot desertörer som kastar sitt vapen och flyr stridsplatsen - eller rent av avsiktligt gör sig av med sitt vapen och deserterar . men tagna av MP säger då givetvis att de tappat sitt vapen.
Ungefär som i dagens värld att den misstänkte tjuven/hälaren säger alltid i förhören att han köpt stöldgodset av en ytligt bekant, men minns inte hans namn. SÅ goda vänner är man inte.
Används flitigt av de misstänkta för det är svårt att motbevisa, men folk i branschen - jurister, poliser - VET att det är de kriminellas standardursäkt.
Svaret förutsätter att straffet infördes mot slutet när upplösning satt igång (inte minst bland folkssturm´en).
I tidigare skeden kunde det hända att soldater sålde sina vapen till betalande på svarta marknaden. Problemet var att flertalet av dessa vapen gick ju inte till ivriga jägare, utan till stadsgerillan. I bästa fall till kriminella el dylikt... Således icke populärt, men jag vet inte om det var belagd med dödsstraff.
Men även här, problemet är INTE att man råkat tappa sitt vapen, utan att man för sin personliga vinnings skull orsakade att vapnet hamnade i helt fel händer.
Ungefär som i dagens värld att den misstänkte tjuven/hälaren säger alltid i förhören att han köpt stöldgodset av en ytligt bekant, men minns inte hans namn. SÅ goda vänner är man inte.
Används flitigt av de misstänkta för det är svårt att motbevisa, men folk i branschen - jurister, poliser - VET att det är de kriminellas standardursäkt.
Svaret förutsätter att straffet infördes mot slutet när upplösning satt igång (inte minst bland folkssturm´en).
I tidigare skeden kunde det hända att soldater sålde sina vapen till betalande på svarta marknaden. Problemet var att flertalet av dessa vapen gick ju inte till ivriga jägare, utan till stadsgerillan. I bästa fall till kriminella el dylikt... Således icke populärt, men jag vet inte om det var belagd med dödsstraff.
Men även här, problemet är INTE att man råkat tappa sitt vapen, utan att man för sin personliga vinnings skull orsakade att vapnet hamnade i helt fel händer.
Re: Dödsstraff för att tappa bort vapnet.
Om det nu är sant(?) - så befann sig ju 9:e i en desperat situation och de mest desperata order utfärdades. Soldater tappar ju ofta sina vapen - t.ex. efter artilleribeskjutning/flygbombning - och kan inte hitta dem i villervallan....VarjagOskar R. skrev:Läste i "nionde arméns undergång" att det var dödsstraff att tappa bort sitt vapen. Var det något som alltid gällt i tyska armén, eller bara något som gällde under de sista desperata striderna/månaderna?
Mvh.
Oskar.