Sökandet efter de som saknas !

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Putte1982
Ny medlem

Sökandet efter de som saknas !

Inlägg av Putte1982 » 19 november 2007, 22:57

Hej !

Jag har börjat intressera mig för de eldsjälar som ägnar sig åt att spåra upp och återbörda soldater som är rapporterade saknade i strid. Det måste ju fortfarande finnas tusen och åter tusentals som fortfarande inte är "inräknade". Mig veterligen så pågår regelbundna expeditioner i skogarna runt Berlin, i bergområden i Italien och i Hürtegenforest. Någon som känner till mer i ämnet och kan berätta mer eller som har fina länktips åt mig ?

Vänligen

/Putte

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 20 november 2007, 09:24

Börja botanisera lite bland foruminläggen från Lars Gyllenhaal så får du nog många tips och historier.

Mvh Petter

varjag
Saknad medlem †

Re: Sökandet efter de som saknas !

Inlägg av varjag » 20 november 2007, 11:19

Putte1982 skrev:Hej !

Jag har börjat intressera mig för de eldsjälar som ägnar sig åt att spåra upp och återbörda soldater som är rapporterade saknade i strid. Det måste ju fortfarande finnas tusen och åter tusentals som fortfarande inte är "inräknade". Mig veterligen så pågår regelbundna expeditioner i skogarna runt Berlin, i bergområden i Italien och i Hürtegenforest. Någon som känner till mer i ämnet och kan berätta mer eller som har fina länktips åt mig ?

Vänligen

/Putte
Antalet 'saknade' måste uppgå till m i n s t en miljon i det sista världskriget. De allra flesta - ligger nedspadade i omärkta massgravar...i Ryssland, Tyskland, Polen, Kina, Filippinerna m.fl. m.fl......
'Saknade' blev av naturliga skäl vanligare på den retirerande sidan - än den avancerande. Om jag fattat rätt så rapporterades alla de hundratusentals ryska soldater som råkat i tysk fångenskap som 'saknade', likaså tyskar i rysk fångenskap. Det öde som mötte de flesta - är välbekant.

All heder åt 'eldsjälarna' - men dom kan bara krafsa lite på ytan av ett enormt isberg :( , Varjag

Skriv svar