Sovjetisk soldat uppäten av sina kamrater?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Sovjetisk soldat uppäten av sina kamrater?

Inlägg av millgard » 28 oktober 2009, 12:44

Desto mer orimligt...

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Sovjetisk soldat uppäten av sina kamrater?

Inlägg av B Hellqvist » 28 oktober 2009, 12:52

G:son skrev:"This week, I have mainly been eating my comrades." Lite galghumor kanske kan lätta upp stämningen. :)

/G:son
Oh, suit you, Sir! ;)

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Sovjetisk soldat uppäten av sina kamrater?

Inlägg av Schwemppa » 28 oktober 2009, 13:02

Fullständig spekulation från min sida, men det kan ju ha varit finnarna som har samlat ihop likdelarna på en bår för att transporteras bort....

Det noteras att mördarna förhördes, en av dem var tydligen av finskt ursprung, så språksvårigheter torde inte ha förelegat. Det kan ju tänkas finnas en pärm om det här på finska Krigsarkivet...

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Sovjetisk soldat uppäten av sina kamrater?

Inlägg av MD650 » 28 oktober 2009, 13:41

Schwemppa skrev:Fullständig spekulation från min sida, men det kan ju ha varit finnarna som har samlat ihop likdelarna på en bår för att transporteras bort....

...
Inte helt orimligt.
:)

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Sovjetisk soldat uppäten av sina kamrater?

Inlägg av Wooster » 28 oktober 2009, 15:01

Schwemppa skrev:Nu när den här gamla tråden dök upp iom diskussionen om partisanernas offer, kom jag på att det finns ett fotografi av den här händelsen i den nyutkomna boken "Me olimme nuoria sotilaita. Tuntemattomat sotakuvat kertovat" av Hägglund, Lagerbohm & Simula (Otava 2009). (Vi var unga soldater. Okända krigsbilder berättar).

Det är fråga om tidigare opublicerade bilder tagna av frontsoldaterna själva, inga tillrättalagda SA-bilder här. En hel del ruggiga saker, faktiskt.
Är det bara jag som tycker att bilden skriker manipulerad? Båren och allt som är på den ser ut att vara inklippt, ihop eller var för sig. Ett avhugget huvud skulle väl till exempel rimligen falla åt sidan? Objekten på båren har dessutom en tydlig skugga åt höger som inte är lika tydlig på resten av kortet (till exempel träden).

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Re: Sovjetisk soldat uppäten av sina kamrater?

Inlägg av Morgan » 28 oktober 2009, 15:20

I boken "Im Auge des Jägers" ("Sniper on the eastern front" engelska utgåvan) av Albert Wacker beskriver prickskytten Joseph "Sepp" Allerberger, vars erfarenheter ligger till grund för boken, en sekvens i början av Sepp Allerbergers militärkarriär, då han fortfarande var kulspruteskytt, där några veteransoldater går ner i ett mindre gruvkomplex och upptäcker resterna av en sovjetisk infanterigrupp som har gömt sig bakom fiendens linjer. Enligt Sepp hade den politiska kommisarien börjat skjuta en soldat åt gången när maten hade tagit slut och mer eller mindre tvingat de sovjetiska soldaterna till kanibalism. Det hela slutade med att de tyska soldaterna blev så upprörda av vad de såg att de sköt de få överlevande soldaterna med sina MP40.

Morgan
"Om man får hörselskador eller inte beror på volymen, inte musiken. Alltså är hårdrock i sig inte skadlig!"

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Sovjetisk soldat uppäten av sina kamrater?

Inlägg av Schwemppa » 28 oktober 2009, 15:57

Manipulering, tjaa. Ljuset faller onekligen lite konstigt på ansiktet (bör erkännas att jag kontrastade upp bilden något när jag skcannade). Men annars har jag svårt att tro på det...

De flesta bilderna i boken kommer från Olli Kleemolas samlingar, sannolikt också denna. Han är en rätt så känd samlare av bilder från kriget, och har också hållit utställningar. Bilderna har han uppenbarligen fått av veteraner.

Här finns en del av hans samling (vid en snabbkoll lyckades jag inte få syn på just den här bilden):

http://www.palasuomenhistoriaa.net/en/? ... ll_a_story

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Sovjetisk soldat uppäten av sina kamrater?

Inlägg av millgard » 28 oktober 2009, 16:07

Vilken bildsamling!

Tusen tack!

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Re: Sovjetisk soldat uppäten av sina kamrater?

Inlägg av Mathias Forsberg » 28 oktober 2009, 16:20

Morgan skrev:I boken "Im Auge des Jägers" ("Sniper on the eastern front" engelska utgåvan) av Albert Wacker beskriver prickskytten Joseph "Sepp" Allerberger, vars erfarenheter ligger till grund för boken, en sekvens i början av Sepp Allerbergers militärkarriär, då han fortfarande var kulspruteskytt, där några veteransoldater går ner i ett mindre gruvkomplex och upptäcker resterna av en sovjetisk infanterigrupp som har gömt sig bakom fiendens linjer. Enligt Sepp hade den politiska kommisarien börjat skjuta en soldat åt gången när maten hade tagit slut och mer eller mindre tvingat de sovjetiska soldaterna till kanibalism. Det hela slutade med att de tyska soldaterna blev så upprörda av vad de såg att de sköt de få överlevande soldaterna med sina MP40.

Morgan
Hur fick de reda på omständigheterna om de sköt de sovjetiska soldaterna?

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Re: Sovjetisk soldat uppäten av sina kamrater?

Inlägg av Morgan » 28 oktober 2009, 17:32

Sepp var en av de som pratade med veteransoldaterna efter incidenten. En av de tyska soldaterna förstod uppenbarligen ryska och en av de överlevande sovjetiska soldaterna berättade vad som hade hänt. Sedan antar jag även att bevisen på platsen - kroppsdelar, nyligen tillagat människokött m.m. - talade sitt tydliga språk.

Morgan
"Om man får hörselskador eller inte beror på volymen, inte musiken. Alltså är hårdrock i sig inte skadlig!"

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Sovjetisk soldat uppäten av sina kamrater?

Inlägg av millgard » 28 oktober 2009, 17:34

Själv antar jag som sagt att det är rent påhitt. I alla fall det där.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Sovjetisk soldat uppäten av sina kamrater?

Inlägg av Schwemppa » 28 oktober 2009, 20:32

millgard skrev:Vilken bildsamling!

Tusen tack!
:D En snabbkoll skrev jag... Jag råkade hitta den där sidan idag när jag sökte efter fakta om det aktuella ämnet på nätet. Nu först har jag hunnit fördjupa mig i den. Den här blir en av mina favoriter i fortsättningen. Hundratals och åter hundratals bilder, utan den förkonstling som närvaron av en "officiell" fotograf oundvikligen ger upphov till. :)

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Re: Sovjetisk soldat uppäten av sina kamrater?

Inlägg av Morgan » 29 oktober 2009, 08:20

Jag har bara återgivit det som Sepp Allerberger har berättat om sina krigserfarenheter, och varför skulle det inte vara sant? Var du och jag där och stred på Östfronten under andra världskriget?

Jag har läst otaliga krigsberättelser skrivna av soldater som deltog i andra världskriget, och anledningen till jag tror att han återger sanningen är flera detaljer och händelser som har återkommit i olika av varandra oberoende självbiografier skrivna av krigsveteraner.

Strunt samma, den som vill får tro på mig, vill någon inte tro på mig så är det upp till honom / henne. Jag skiter i vilket.

Morgan
"Om man får hörselskador eller inte beror på volymen, inte musiken. Alltså är hårdrock i sig inte skadlig!"

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Sovjetisk soldat uppäten av sina kamrater?

Inlägg av millgard » 29 oktober 2009, 08:52

Det är inte din trovärdighet som ifrågasätts, Morgan.

Det är frånvaron av källkritik redan i första ledet som diskuteras.

Skriv svar