Sovjetisk soldat uppäten av sina kamrater?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Inlägg av millgard » 23 oktober 2007, 12:19

Det tror jag inte.

Målet var att nå tex Luspen eller närmaste svensk bosättning/postering. Om en person dör stannar knappast den andra kvar för att äta av honom - han går vidare. Klarar denne inte av förflyttning alls är han/hon sannolikt i så dåligt skick att förtäring av frusen kamrat är omöjligt.

Wavy Gravy
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 oktober 2007, 17:29

Inlägg av Wavy Gravy » 23 oktober 2007, 15:38

Ett svårt problem eftersom sådant makabra historier används i propaganda. Tyskar sades under FVK slå ihjäl nunnor, äta barn osv. Men den makabraste och möjligen mest trodda var att det existerade likfabriker i Tyskland där man tillverkade tvål av lik. Det kan väl hända att en och annan nunna blev ihjälslagen och något barn uppäten av barbarerna/hunnerna/boches men det där med likfabrikerna var ren och skär propaganda. (Nu skämtade jag om nunnorna och barnen).

Ett annat barbarfolk är ju ryssen. Men under AVK, under belägringen av Leningrad åt man hundar, råttor och till slut människor. Jag vet inte varifrån jag har fått detta. Men det låter såå makabert att man drar öronen åt sig.

Användarvisningsbild
phalanax
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 31 oktober 2007, 16:50
Ort: växjö

Inlägg av phalanax » 31 oktober 2007, 19:06

detta e ett slags djur det är säkert inte en människa, för det första var kannibalism säkert förbjudet i sovietunionen så varför skulle dom ta en bild på den, för det andra så är det nästan omöjligt att flå en människa sådär, och för det tredje skulle man hitta stora bevis om det hat skett kannibalism så soldaterna säkert inte skulle göra det!

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 9 november 2007, 19:47

I boken "Sniper on the eastern front" / "Im Aude des Jägers" av Albert Wacker (jag har både den tyska och engelska versionen hemma) beskriver författaren och Joseph Allerberger en episod där tyska soldater intar en grotta i ett gruvrikt område i Ukraina och där upptäcker två överlevande soldater från grupp på ursprungligen 13 man. Kommisarien hade tvingat soldaterna att äta sina kamrater, då maten hade tagit slit efter att tyska styrkor hade rullat genom området. han hade get en kamrat i taget ett nackskott tills ham själv var död och bara två urhungrade ryska soldater återstod, Det hela slutade med att en av de tyska soldaterna i vredemod sköt ihjäl de två överlevande soldaterna.

Morgan

Anders G
Medlem
Inlägg: 211
Blev medlem: 6 juni 2006, 20:47
Ort: Sörmland

Inlägg av Anders G » 9 november 2007, 22:02

Wavy Gravy skrev:

... under belägringen av Leningrad åt man hundar, råttor och till slut människor. Jag vet inte varifrån jag har fått detta. Men det låter såå makabert .....
Tex Eino Hanski skrev om det i sina självbiografiska böcker. Som liten satt han fast i Leningrad.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 9 november 2007, 22:10

Jag postade den första bilden, som påstås visa ett människoskinn, på Axis History Forum i tråden "Release of Shocking Winter War & Continution War photos".

http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... highlight=

En del verkliga experter på de finsk-ryska krigen, både finska och ryska, brukar häcka på det forumet, men tyvärr har ingen velat direkt kommentera bildens äkthet. Jag tolkar det som ett mycket försiktigt stöd för, att den faktiskt är äkta.

Skall försöka hitta ett vettigt krigshistoriskt forum i Finland, och se om fiskelyckan är bättre.

/G:son

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Sovjetisk soldat uppäten av sina kamrater?

Inlägg av Schwemppa » 28 oktober 2009, 11:33

Nu när den här gamla tråden dök upp iom diskussionen om partisanernas offer, kom jag på att det finns ett fotografi av den här händelsen i den nyutkomna boken "Me olimme nuoria sotilaita. Tuntemattomat sotakuvat kertovat" av Hägglund, Lagerbohm & Simula (Otava 2009). (Vi var unga soldater. Okända krigsbilder berättar).

Det är fråga om tidigare opublicerade bilder tagna av frontsoldaterna själva, inga tillrättalagda SA-bilder här. En hel del ruggiga saker, faktiskt.
Bilagor
kannibalism.jpg
kannibalism.jpg (138.16 KiB) Visad 2514 gånger

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Sovjetisk soldat uppäten av sina kamrater?

Inlägg av millgard » 28 oktober 2009, 11:40

Men lite källkritik skall vi väl ändå bibehålla, eller hur?

Vad säger att bilden föreställer kannibalism? Är det rimligt att behålla huvudet på detta sätt i så fall?

OM det vore frågan om kannibalism - vilket absolut är möjligt - så förefaller det absolut rimligaste att man först förvandlar människokroppen till oigenkännliga köttbitar, på det att tillagandet och ätandet skulle bli åtminstone mentalt lättare.

Är man där i svältens klor tror jag att de flesta av oss hellre skulle äta vilket kött som helst än att dö, men jag tror knappast vi någonsin skulle manifestera köttets ursprung på detta makabra vis.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Sovjetisk soldat uppäten av sina kamrater?

Inlägg av varjag » 28 oktober 2009, 11:50

Men Schwemppa - det ser ju ut som en primitiv kärra på hjul...som man lagt likrester på. Knappast föregående aftonmåltid :roll: , Varjag

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Sovjetisk soldat uppäten av sina kamrater?

Inlägg av Schwemppa » 28 oktober 2009, 11:51

Bildtexten till ovanstående bild (min översättning):

Bland soldaterna upprörde man sig över fiendens kannibalism. Vid striderna i Kriv i januari 1942 hittade man människokött i ryggsäckarna på tre stupade rödaarmé-soldater. I Östra Karelen vid sjön Seesjärvis strand mötte man 6. november 1942 denna fruktansvärda syn. Enligt texten som hör till bilden framgick följande i förhören: "Två medlemmar av patrullen kom överens om att mörda den tredje kamraten för att sedan äta honom. En finsk patrull som råkade dyka upp på platsen överraskade ryssarna i sina kockningsbestyr. Från bilden framgår hur de råa sällarna har gått tillväga. Till vänster är offrets fotblad, sedan en hand, huvudet, bakom huvudet höftbenen, andra fotbladet, bröstkorgen, i ett träd hängde det flådda skinnet. En av mördarna var en finsk kommunist som berättade att köttet smakat speciellt gott."

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Sovjetisk soldat uppäten av sina kamrater?

Inlägg av Schwemppa » 28 oktober 2009, 11:52

Jag vet inte mer än det här som stod i boken...

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Re: Sovjetisk soldat uppäten av sina kamrater?

Inlägg av G:son » 28 oktober 2009, 12:01

"This week, I have mainly been eating my comrades." Lite galghumor kanske kan lätta upp stämningen. :)

/G:son

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Sovjetisk soldat uppäten av sina kamrater?

Inlägg av millgard » 28 oktober 2009, 12:09

Schwemppa skrev:Bildtexten till ovanstående bild (min översättning):

Bland soldaterna upprörde man sig över fiendens kannibalism. Vid striderna i Kriv i januari 1942 hittade man människokött i ryggsäckarna på tre stupade rödaarmé-soldater. I Östra Karelen vid sjön Seesjärvis strand mötte man 6. november 1942 denna fruktansvärda syn. Enligt texten som hör till bilden framgick följande i förhören: "Två medlemmar av patrullen kom överens om att mörda den tredje kamraten för att sedan äta honom. En finsk patrull som råkade dyka upp på platsen överraskade ryssarna i sina kockningsbestyr. Från bilden framgår hur de råa sällarna har gått tillväga. Till vänster är offrets fotblad, sedan en hand, huvudet, bakom huvudet höftbenen, andra fotbladet, bröstkorgen, i ett träd hängde det flådda skinnet. En av mördarna var en finsk kommunist som berättade att köttet smakat speciellt gott."
En reflektion utifrån mina tidigare tankegångar:


Kannibalism är något som sitter oerhört långt inne i de allra flesta kulturer - undantaget några få ceremoniella sedvänjor i mycket lokala områden i Afrika och Borneo etc - vilket gör att vi pratar om extrema situationer.

Jag anser att jag har fog för följande påståenden - ursäkta om de uppfattas makabra:

1. OM man avser att äta människokött är följande delar med största sannolikhet uteslutna: Händer och fötter (av både köttmässiga men framförallt signalmässiga skäl), revben (inget kött), huvudet (inget kött samt signalmässigt) samt genitalier och inälvor (tobak/alkohol/andra droger). Möjliga delar är främst styckade lår och möjligen också delar av rygg och axelparti.

2. Att flå en människokropp vintertid på dessa breddgrader är i praktiken omöjligt, särskilt med hjälp av de redskap man hade tillhanda. Nyttan av att flå kroppen är dessutom obefintlig och gärningen torde vara ytterst svår att genomföra även för den mest härdade frontsoldat - rörde det dessutom en f.d kamrat förefaller det som ett löjligt påstående över huvud taget. Och varför hänga skinnet i ett träd?

3. Att spara just dessa kroppsdelar - signifikanta för "människa" - tyder i vilket fall inte på att man ser det som mat. Att frakta omkring likdelarna (som saknar matvärde) på en kälke i en situation där kannibalism är enda vägen till överlevnad ter sig märkligt, för att inte säga ihopljuget. Just dessa delar skulle sannolikt grävas ned eller åtminstone lämnas någonstans där ingen hittar dem.

4. Det finns i krig starka intressen att demonisera motståndaren. Som vi sett i denna och andra trådar fanns det mer anledning än nog till att betrakta sovjetiska soldater som benägna till vad som helst, och det hat som redan fanns hos många behövde nog inte mycket ytterligare bränsle för att brinna än starkare. Den källkritiska ådran som eventuellt fanns hos de finska betraktarna fick inte lätt att komma fram och därför kunde nog dylika bilder användas som bevis på både det ena och det andra.



Därmed inte sagt att det inte är sant, bara att det sannolikt - och av många anledningar - inte är det.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Sovjetisk soldat uppäten av sina kamrater?

Inlägg av MD650 » 28 oktober 2009, 12:28

millgard skrev: Att frakta omkring likdelarna (som saknar matvärde) på en kälke i en situation där kannibalism är enda vägen till överlevnad ter sig märkligt, för att inte säga ihopljuget. .
Om du refererar till bilden ovan så är det inte någon kälke utan mer en bår.
:)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Sovjetisk soldat uppäten av sina kamrater?

Inlägg av varjag » 28 oktober 2009, 12:43

Tack Schwemppa för bildtexterna......
Jag håller med Millgard - att flå en människokropp - i de förhållandena, är omöjligt. Man är tvungen att ''ta svålen med lång-grisen'' :roll:

I den bisarrare avdelningen om mat-ochsmakvärdighet så rekommenderar erfarna spisare av långgris innanlår, ljumskar och damskinkor. Medan man bör undvika vadben, underarmar och hälar..... 8O
Detta ur boken ''Cannibalism''......men gissar att svältande sovjetsoldater knappast hade sådana kulinariska erfarenheter att falla tillbaka på - SUCK, Varjag

Skriv svar