Mina synpunkter utifrån erfarenhet av urtagning, styckning och flåning av större däggdjur (ursäkta om jag låter makaber men jag försöker vara rationell):
Om man skulle göra sig besväret att flå så skulle man med största sannolikhet stycka innan. En flådd kropp ter sig betydligt mer motbjudande än olika delar om
vi skall ta den sidan av saken.
Å andra sidan av saken - dvs rent praktiskt - så är flåning ganska svårt att få till utan att förstöra skinnet, särskilt på djur med litet fettlager (ryska
soldater i detta fall). Att flå en kropp så att man får ett så fint skinn som på bilden förutsätter nästan att flåningen sker när kroppen fortfarande är varm.
Det förefaller orimligt att man skulle kasta sig över en ännu varm kamrat för att flå honom och äta upp. Hellre tror jag att man i så fall käkade upp en förfrusen anonym olycksbroder som man hittade någonstans.
I detta fall finns det lite som säger att det är människa. Man skall ha klart för sig att bilder absolut kan ha tagits i propagandistiskt syfte, men då freden och efterkrigstiden blev som den blev begravdes bilderna i hemliga arkiv tills vidare. Givetvis KAN det ju handla om kannibalism - värre saker har hänt i krigstid - men tills saken är bevisad anlägger jag en kritisk attityd just grundad på det tekniskt orimliga i att det skulle vara människohud man hänger upp på det viset. Dessutom av sina egna.
Att det däremot finns en kolonial snusdosa av svart människohud i en hembygdsgård i Medelpad vet jag med säkerhet.