Förintelsen och starten
-
Sturmgeschütz
- Medlem
- Inlägg: 110
- Blev medlem: 19 augusti 2002, 18:06
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Förintelsen och starten
Hej jag skulle vilja ha bra tips på sidor där man kan hitta något om förintelsen och auswhitch/birkenau och varför andra världskriget startade politiken osv. Ni kan gärana skriva här också om egna åsikter...
Det finns hur mycket som helst på nätet om förintelsen. Några pålitliga tips:
Synnerligen utförlig sida med systematisk information, svar på frågor, avfotograferade källdokument, bemötande av förintelseförnekare, osv: http://www.nizkor.org/
Det ledande israeliska Holocaustforskningscentret: http://www.yad-vashem.org.il/
Mycket omfattande sida om förintelsen och andra folkmord, med mängder av länkar och litteraturtips: http://www.webster.edu/~woolflm/holocaust.html
Annan bra sida med ämnesordnade förintelselänkar: http://pw1.netcom.com/~jdmeyer/shoah.htm
Synnerligen utförlig sida med systematisk information, svar på frågor, avfotograferade källdokument, bemötande av förintelseförnekare, osv: http://www.nizkor.org/
Det ledande israeliska Holocaustforskningscentret: http://www.yad-vashem.org.il/
Mycket omfattande sida om förintelsen och andra folkmord, med mängder av länkar och litteraturtips: http://www.webster.edu/~woolflm/holocaust.html
Annan bra sida med ämnesordnade förintelselänkar: http://pw1.netcom.com/~jdmeyer/shoah.htm
-
Sturmgeschütz
- Medlem
- Inlägg: 110
- Blev medlem: 19 augusti 2002, 18:06
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Om du pallar mer så kan jag rekommendera Raul Hillberg som skrivit flera böcker om förintelsen. Likaså C. Brownings "Ordinary men" (finns i svensk översättning (handlar om en polisbataljon i Einsatzgruppen). En annan syn än Browning (som menar att illdåden utfördes av helt vanliga människor - ej extremt antisemitiska) är en förf. vid namn Goldhegen, osäker på förnamnet, han har skrivit "Hitler´s willing executioners", menar att tyskarna var antisemiter i stor utsträckning , detta var drivkraften bakom mördandet. Debatten om detta var rätt intensiv för några år sedan.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 9619
- Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52
Semitiska folkslag är de som talar eller talade ett semitisk språk som t. ex. Babylonier, Arameer, Israeliter, Araber och Etiopier. Så om man tolkar ordet antisemit strikt så borde en antisemit vara emot alla dessa folk och inte bara judar.
Konstigt nog har begreppet bara kommit att beteckna en person som är judehatare. Möjligen tror folk att semit=jude, vilket inte är korrekt.
Mvh,
Marcus Karlsson
Konstigt nog har begreppet bara kommit att beteckna en person som är judehatare. Möjligen tror folk att semit=jude, vilket inte är korrekt.
Mvh,
Marcus Karlsson
Goldhagen=extremist
Om det vore så väl.Scout skrev:En annan syn än Browning (som menar att illdåden utfördes av helt vanliga människor - ej extremt antisemitiska) är en förf. vid namn Goldhegen, osäker på förnamnet, han har skrivit "Hitler´s willing executioners", menar att tyskarna var antisemiter i stor utsträckning , detta var drivkraften bakom mördandet. Debatten om detta var rätt intensiv för några år sedan.
Daniel Goldhagen driver tesen att alla tyskar är onda människor som innerst inne njöt av att mörda judar.
Som väl är så har Goldhagens teser vederlagts av såväl Browning som Finkelstein (i hans bok A Nation on Trial).
Själva termen antisemitism är naturligtvis en nonsensterm. Det finns ju exempelvis ingen "semitism" som den vänder sig emot. Dessutom finns det ingen folkgrupp som heter "semiter" (och ännu mindre en ras), utan termen är helt och hållet en språkvetenskaplig term. Dock har den blivit den allmänt accepterade internationella termen, så vi är tvungna att dras med den.tyskaorden skrev:Semitiska folkslag är de som talar eller talade ett semitisk språk som t. ex. Babylonier, Arameer, Israeliter, Araber och Etiopier. Så om man tolkar ordet antisemit strikt så borde en antisemit vara emot alla dessa folk och inte bara judar.
Konstigt nog har begreppet bara kommit att beteckna en person som är judehatare. Möjligen tror folk att semit=jude, vilket inte är korrekt.
Förutom att alla "semiter" inte är judar, så är ju inte heller alla judar "semiter". Termen uppstod dock i judehatarkretsar under slutet av 1800-talet. Orsakerna var flera - dels började demokratiska, humanistiska värderingar göra sitt intåg i Västeuropa och då var det inte så bra ur PR-synvinkel att ha en så övertydlig etikett som "judehatare", dels ville man markera avstånd från det kyrkliga judehatet och därför sätta upp en egen icke-kristen term. Slutligen, och inte minst, bottnar termen i en vilja från judehatarnas sida att framstå som vetenskapliga och objektivt välgrundade. De anknöt förstås till de framväxande rasvetenskaperna. Vid den här tiden blandades ju allmänt ihop språkliga och etniska termer, och begreppet "semiter" uppfanns för diverse folk som talade besläktade språk, precis som "germaner" och "kelter", och så småningom "arier".
Ordet antisemit anses ha myntats av den tyske journalisten och judehataren Wilhelm Mayr 1878. Arabiska judehatare är tacksamma över att just det ordet används - de kan ju låtsas att de inte är antisemiter "eftersom vi ju är semiter själva".
- Martin Tunström
- Medlem
- Inlägg: 4279
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
- Martin Tunström
- Medlem
- Inlägg: 4279
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Mats
Om judar är en ras eller en religion är en burk mask du INTE vill stoppa fingrarna i, tro mig!
Läste religion på universitetet och där menade en judisk gästföreläsare att de VAR en ras, men varför framgick inte så tydligt. Det verkar som att man ser förbundet med Gud som det som definierar. Emellertid så behandlas inflyttade etiopiska judar (som alltså är svarta) som sekunda medborgare i Israel enligt en bekant.
Vidare så tycker västeuropeiska Judar att de är en annan (finare) sort än östeuropeiska dito och så vidare ad nauseum.
Lägger man sedan till nazisters och teologers och etnologers åsikter i frågan så har vi en ganska definierande bild av totalt kaos...

Läste religion på universitetet och där menade en judisk gästföreläsare att de VAR en ras, men varför framgick inte så tydligt. Det verkar som att man ser förbundet med Gud som det som definierar. Emellertid så behandlas inflyttade etiopiska judar (som alltså är svarta) som sekunda medborgare i Israel enligt en bekant.
Vidare så tycker västeuropeiska Judar att de är en annan (finare) sort än östeuropeiska dito och så vidare ad nauseum.
Lägger man sedan till nazisters och teologers och etnologers åsikter i frågan så har vi en ganska definierande bild av totalt kaos...