Information: Bomber över Sverige

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 18 september 2003, 17:56

De kanske skickade radio, vad vet jag? Det är vad jag har hört av personal på ett statligt arkiv, och jag tvivlar på att de hittar på detta.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 21 september 2003, 13:18

Stilleben skrev:Ovan:
"De ryska piloterna låtsades att de var tvungna att nödlanda, därför blev de inte nerskjutna av svenskt luftvärn".

Nattetid?!?
Håller med Stilleben. Dessutom var det svenska luftvarnet ytterst begransat i sin frihet att avge 'verkningseld'. Aven om de i undantagsfall gjorde det - var det svenska luftvarnets 'täthet' och riktmetoder - av föga träffsaker art. (Utom vad gallde vaara 40mm Bofors-kanoner - men ryskt bombflyg opererade sakert over deras verkningszon) De ryska bomberna, varhelst de föll under kriget - bär alla signaturen av hopplost felnavigerade flygplanbesattningar som nödfäller bomblasten -for att nå hemmabasen.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 21 september 2003, 14:58

En fråga då:

Varför kunde de inte ha dumpat bomberna i Östersjön då? Så himla ont om bensin hade de väl inte?

Användarvisningsbild
Sergeant Pepper
Medlem
Inlägg: 101
Blev medlem: 13 augusti 2003, 08:59
Ort: Lund

Inlägg av Sergeant Pepper » 23 september 2003, 11:45

Ereyk skrev:Det var ett hus som ligger nära järnvägen vid Kung Oscars bro som drabbades, på den tiden var det stadsgränsen och det låg handelsträdgårdar norr om Kung Oscars väg (det område som heter Plantagelyckan) men som är bebyggt idag. Britterna, som var på väg tillbaka från ett uppdrag i Tyskland, skulle släppa resten av sin bomblast över Öresund hade de tänkt sig, de behövde bli av med lasten för att spara på bränsle. När de flög över Lund, som var helt mörklagt, trodde britterna att de flög längs med kusten. När de sedan såg handelsträdgårdarnas glastak reflekteras, trodde britterna att de flög över Öresund och släppte sina bomber rakt över dessa handelsträdgårdar.
Totalt 10 bomber släpptes, alla bomberna hamnade på växthusen utom en bomb, som träffade ett hus...
Bomben som träffade huset förstörde fasaden, och många som bodde där blev förvånade över att ytterväggen helt plötsligt saknades...
Förutom att flera handelsträdgårdar förstördes, sprängdes även nästan alla glasfönster i Lund och glasmästarna hade fullt upp med jobb för flera dagar framöver. Efter bombattacken infördes även nya, strängare regler, och alla växthus måste nu mörkläggas så att de inte skulle kunna reflektera ljuset till flygplanen nattetid.

Huset revs aldrig, utan renoverades efter kriget och den tidigare putsfasaden ersattes av fula eternitplattor men för ett par år sedan byggdes huset om igen och återfick sin tidigare putsfasad. Tyvärr har jag inga bilder på det, men i fall någon vill ha en guidning i Lund så kan jag peka ut vilket hus det är.

/Erik, alias Ereyk

Vilken adress har det huset? Vore ju kul att kika när man cyklar förbi någon dag!
/Sgt Pepper

Tore
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 28 september 2003, 20:34
Ort: Stockholm

Bomb i Malmö.

Inlägg av Tore » 28 september 2003, 20:37

Faktum är att om du går och kollar i kungsparken i Malmö, så om du letar lite så finns det en skyllt vid en bro som berättar om en bomb som var fälld just där över av tyskar.
Om du tittar riktigt noga på broräckena så kan du se spår efter splitterskador i form av bucklor(nämns också på skyllten).

Det var allt för mig.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Bomb i Malmö.

Inlägg av Stilleben » 28 september 2003, 21:16

Tore skrev:Faktum är att om du går och kollar i kungsparken i Malmö, så om du letar lite så finns det en skyllt vid en bro som berättar om en bomb som var fälld just där över av tyskar.
Om du tittar riktigt noga på broräckena så kan du se spår efter splitterskador i form av bucklor(nämns också på skyllten).

Det var allt för mig.
Som det beskrivits tidigare skulle denna bomb ha fällts av britterna. Är det någon som (efter gott föredöme!) kan ta en bild av skylten och publicera den här, så vi kan slita tvisten?

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Bomber över Sverige

Inlägg av Stilleben » 17 oktober 2003, 16:28

Stilleben skrev: Det här har blivit en sammanställning av som det verkar, SAMTLIGA utländska bombfällningar av Sverige under WWII...
Jag har därför verkligen bemödat mig, liksom några andra, att ta fram så många uppgifter som möjligt om det.

Jag tror faktiskt att samtliga 15-talet incidenter med ett 35-tal bombade orter, nu blivit beskrivna bl.a. genom forskning i tidningsarkiv, det skulle förvåna mig om det kunde finnas fler.

Däremot saknas i några men inte så betydelsefulla fall närmare uppgifter, som den 1943 utanför Karlskrona.
Betr. Karlskrona-incidenten har tidigare saknats både datum och detaljuppgifter, utom att bomfällningen utförts över Verkö ganska nära det centrala Karlskrona, samt bomberna skulle ha fällts av ett brittiskt plan.

Glädjande nog har händelsen beskrivits i Marinmuseums årsbok 2002, i samband med kustartilleriets nedläggning nyligen i Karlskrona.

"Natten mellan den 28 och 29 april 1943 väcktes Karlskronaborna av ett starkt motorbuller från ett flygplan följt av 8-10 kraftiga detonationer.---Nästa morgon visade sig att främmande flygplan flugit in över Verkö och där fällt ett antal sprängbomber.----gropar på 5-10 meters diameter och 1-2 meter djup (stenig och hård mark). På splitterdelar fanns inskriptioner med ryska bokstäver, varför det förmodades, att det varit ryska plan som låg bakom. Ryska myndigheter förnekade emellertid detta. Den militära undersökningen, varför luftvärnet inte öppnat någon eld, kunde konstatera att flygplanet varit utanför luftvärnets räckvidd".

En rysk bombfällning alltså av ett troligen vilsekommet plan.

Sune
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 21 oktober 2003, 16:57
Ort: Skåne, söder om Stockholm

Inlägg av Sune » 27 oktober 2003, 18:20

Jag vet inte om någon berättat det tidigare här, men engelsmännen släppte några bomber över växthusen i Lund, i tron att det var vattendammar. Man ville nog bli av med bomberna innan nödlandningen.
Jag har träffat en man från Lund som upplevt det från sin lägenhet på Sölvegatan.

Henke
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 25 september 2003, 18:27
Ort: Stockholm

Re: Ryssbomber over Sverige

Inlägg av Henke » 28 oktober 2003, 10:16

varjag skrev:Urban Sobeus har publ. en bok med titeln'Havsbandslinjen i Sthms skargaard 1933-45' som amplifierar bomb-fallningen den 22.2.1944 over Stockholmstrakten. Svensk Flyghistorisk Tidskrift 3/02, publicerade uppgifter om denna handelse dar efter kl.21oo pa kvallen, bomber falldes i trakterna av Hammarby, Sodertalje och Strangnas. Sex timmar senare, dvs 03.oo morgonen 23.2. falldes bomber
vid Svartlöga, Söderöra, nio bomber pa Blidö och en pa Yxlan, 2 bomber mot ngra smaaöar norr on Högmarsö och en i narheten av Spillersboda.Dessutom skall tva ha fallit pa Stavsnaslandet, en vid Strömma och en vid Fågelbro Gaard.Bomber,elller fragment av dem kon-staterades bara kyrillisk text.
Vet du eller någon annan möjligen varifrån han fått dessa uppgifter, eller vart man kan vända sig för att rota vidare i detta? Jag är mycket intresserad av att försöka kolla upp lite mer exakt var bomberna i den norra skärgården föll.

Henrik

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 28 oktober 2003, 11:10

Nej Henke det vet jag inte. Men uppgifterna forefoll saa detaljerade att min gissning är att hans källa ar Försvarsstabens Arkiv.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 31 oktober 2003, 23:05

Jag har vid något tillfälle nämnt att flygplan som störtat i Sverige haft bomber som exploderat och ifrågasatt om detta skall räknas in i "Bomber över Sverige". Detta var emellertid inte helt ovanligt och jag avstår.

Vidare störtade vid en hel del tillfällen den reaktionsdrivna bomben V 1 i Sverige vid tyskarnas provskjutningar av den, men ingen av dessa var sprängladdad. Ej heller en på avvägar provskjuten V2-raket, den s.k. Bäckebotorpeden (som sedan överlämnades till engelsmännen).

Däremot bör den amerikanska flygande fästning, alltså en B 17F, som den 30 oktober 1944 störtade vid Vissla kvarn utanför Trollhättan, möjligen tillföras statistiken. Planet var nämligen fullastat med sprängämnen och vid slutet av anflygningen, sedan de två besättningsmännen lämnat planet med fallskärm, helt radiostyrt. Meningen var att det skulle träffa tyska ubåtsbaser på Helgoland, men förlorades kontrollen över flygplanet och det exploderade alltså så småningom i en skog utanför Trollhättan, där det orsakade en stor krevadgrop med mängder av fällda träd.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Ryssbomber over Sverige

Inlägg av JohnT » 17 december 2003, 23:00

Henke skrev:
varjag skrev:Urban Sobeus har publ. en bok med titeln'Havsbandslinjen i Sthms skargaard 1933-45' som amplifierar bomb-fallningen den 22.2.1944 over Stockholmstrakten. Svensk Flyghistorisk Tidskrift 3/02, publicerade uppgifter om denna handelse dar efter kl.21oo pa kvallen, bomber falldes i trakterna av Hammarby, Sodertalje och Strangnas. Sex timmar senare, dvs 03.oo morgonen 23.2. falldes bomber
vid Svartlöga, Söderöra, nio bomber pa Blidö och en pa Yxlan, 2 bomber mot ngra smaaöar norr on Högmarsö och en i narheten av Spillersboda.Dessutom skall tva ha fallit pa Stavsnaslandet, en vid Strömma och en vid Fågelbro Gaard.Bomber,elller fragment av dem kon-staterades bara kyrillisk text.
Vet du eller någon annan möjligen varifrån han fått dessa uppgifter, eller vart man kan vända sig för att rota vidare i detta? Jag är mycket intresserad av att försöka kolla upp lite mer exakt var bomberna i den norra skärgården föll.

Henrik
Hej

På Svensk Flyghistorisk förenings forum hittade jag följande:
Tommy Åkesson at 15. Dec 2003 22:50:23:

Jag har under ett par år bedrivit en del forskning kring de beryktade så kallade Stockholmsbombningarna 1944. Arbetet har resulterat i en uppsats som nu publicerats i Militärhistorisk tidskrift 2003.
Jag tror att det är Tommy Åkesson som skrev i flyghistorisk revy -
Åtminstånne har han en massa insiktsfulla inlägg på SFF's forum
http://www.sff.n.se/

Helt klart är vi flera som kommer att läsa den uppsatsen!

God Jul
/John

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 21 december 2003, 12:14

Egentligen utanför ämnet - då inga bomber fälldes. Men det var en incident i Luleå med omnejd 'vid kräftpremiären' 1944. Jag har inget datum men kräftfiskandet och d:o ätandet hände väl ngn gång i augusti? Tillfälligtvis (?) låg det då några svenska örlogsfartyg, bl. a. en s.k. hjälpkryssare vid en kaj i Norra Hamnen nedanför då- och nuvarande Stadshotellet. Mot natten öppnade fartygen en kortvarig men våldsam luftvärnseld med spårljus mot okänt mål. I tidens anda - rapporterades intet i pressen och många goda Luleåbor antog att kräftpremiären ombord i Flottans fartyg hade erhållit en förtjänt salut.......men senare rapporterade lotsarna från Rödkallen överflygningar 'på låg höjd' av tyska flygplan med kurs västerut. Kanske någon forumist kan amplifiera denna skildring?

Användarvisningsbild
Fundin
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 februari 2004, 00:00
Ort: Östersund, Jämtland

..

Inlägg av Fundin » 18 februari 2004, 00:26

Jag har varit i Pajala, det är en ganska tråkig ort. Så tråkig att man kan förstå varför Ryssarna bombade den. :)

Användarvisningsbild
Moxica
Medlem
Inlägg: 871
Blev medlem: 12 november 2003, 22:21
Ort: Sverige

Inlägg av Moxica » 20 februari 2004, 01:54

Det stod om bombningarna i våran lilla lokaltidning nu i veckan där dom även hade lagt in klipp från Expressen och en bild på dom två numera gamla männen kanske döda vid det här laget som blev skadade under bombningen

Skriv svar