Information: Bomber över Sverige

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Information: Bomber över Sverige

Inlägg av Marcus » 18 september 2002, 16:08

De sovjetiska bombningarna av Sverige under kriget har diskuterats ett par gånger här (och även i mina andra forum) och därför tänkte jag sammanställa information om dessa händelserna och lägga ut på sidorna.
Lägg in den information ni har i ämnet här i denna tråden, tackar.

/Marcus
Senast redigerad av 1 Marcus, redigerad totalt 31 gånger.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 18 september 2002, 17:10

21 februari 1940 - Pajala bombas
Tidigt en vårdag spreds ryktet som en löpeld över landet: Pajala är bombat av ryssarna! Pressfolk från Torneå kastade sig i sina bilar för att var "först på plats" med sin referat. Fanjunkare Gunnar Kruse, som fick order om att åka till Pajala, berättar: -Efter en timme och femton minuter bromsade bilen in framför en stor
grop i vägbannan mitt för kyrkogården i Pajala. En hel skara vägarbetare var sysselsatta med att fylla igen gropen med grus. Bakom oss stannade en personbil och ur den kom en kolerisk herre, som skrek: "Jag är landssekreteraren, fort, fort, var är landsfiskalen, fort, fort".
En vägarbetare upplyste så småningom på sin finländska dialekt att landsfiskalen nog hade gått hem. "Fort, fort", sade han som hade bråttom, och skuttade iväg med sin bil över fälten. Själva körde vi också runt gropen och fram till gränsöveruppsyningsmannens bostad i byns centrala del. Denna stod fullkomligt oskadd, men inte mindre än åtta brandbomber hade fallit ner runt en meter från husknuten. I snön hade brandbomberna bränt halvmeterstora hål och smält ner snön ända till marken. Ett stycke därifrån brann en ladugård som fått en fullträff av en brandbomb.
På ett annat ställe mitt för kyrkan blev ett mindre sågverk förstört av en bomb. Den kommunistiske sågverksarbetaren, som uppehöll sig i sågverket undkom oskadd, men svor ve och fasa över de usla ryska flygarna samt avsvor sig sin kommunistiska tro samt lät sedermera döpa alla sina barn. Ett antal gravvårdar på kyrkogårdenkastades omkull och slungades långt ut på närliggande fält.
Man måste ju gå med på att resultatet av bombardemanget blev magert. Flygarna strök på låg höjd över byn i dess längdriktning och hade tydligen kyrkan till riktpunkt. Ingen beskjutning från svensk sida förekom.

Ett fyrtiotal rutor krossades i kyrkan av splittret och trycket från bomberna. Längre fram i samhället föll ett hundratal brandbomber, men så lyckligt att endast ett förråd till gamla sjukhuset antändes samt att en gammal ladugård utan djur brann upp. I övrigt föll brandbomberna på gator och öppna platser där varken människor eller djur befann sig. Skadorna var mycket små och ingen människa kom till skada.
På sommaren 1940 var höga ryska officerare på besök för att uppskatta och bestämma skadornas storlek och värde. Allt betalades av Sovjet till full belåtenhet. Förklaringen från ryssarnas sida var att de felnavigerat och trott att de var över Rovaniemi i Finland.
22 februari 1944 - Ryska flygplan bombar Stockholm
Även om Sverige stod utanför kriget så bombades det här också. I februari 1944 fällde vilsekomna ryska plan bomber i Eriksdal i Stockholm samt vid Saltsjö-Järla, Södertälje och Strängnäs. De ryska flygarna ingick i en offensiv mot Finland och bombat Sverige i tron att det var en bit av Åland. Två personer skadades och glasmästarna fick byta tiotusentals spruckna rutor.
http://home.swipnet.se/Sverige_under_kriget/sverige.htm

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Ryssbomber over Sverige

Inlägg av varjag » 20 september 2002, 06:48

Det var ett fall i Jan 1940(?) daa bomber falldes mot Kallaxön i Lulea skargaard - nagra aaterfanns i isen utanfor on - och aatminstone en bevaras paa Norrbottens Museum.Urban Sobeus har publ. en bok med titeln'Havsbandslinjen i Sthms skargaard 1933-45' som amplifierar bomb-fallningen den 22.2.1944 over Stockholmstrakten. Svensk Flyghistorisk Tidskrift 3/02, publicerade uppgifter om denna handelse dar efter kl.21oo pa kvallen, bomber falldes i trakterna av Hammarby, Sodertalje och Strangnas. Sex timmar senare, dvs 03.oo morgonen 23.2. falldes bomber
vid Svartlöga, Söderöra, nio bomber pa Blidö och en pa Yxlan, 2 bomber mot ngra smaaöar norr on Högmarsö och en i narheten av Spillersboda.Dessutom skall tva ha fallit pa Stavsnaslandet, en vid Strömma och en vid Fågelbro Gaard.Bomber,elller fragment av dem kon-staterades bara kyrillisk text.

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Galadriel » 20 september 2002, 16:20

Kod: Markera allt

22 februari 1944 - Ryska flygplan bombar Stockholm 
Även om Sverige stod utanför kriget så bombades det här också. I februari 1944 fällde vilsekomna ryska plan bomber i Eriksdal i Stockholm samt vid Saltsjö-Järla, Södertälje och Strängnäs. De ryska flygarna ingick i en offensiv mot Finland och bombat Sverige i tron att det var en bit av Åland. Två personer skadades och glasmästarna fick byta tiotusentals spruckna rutor. 
Jag hade för mig att detta var påtryckningar för att få Sverige att släppa en rysk spion eller något liknande. Är det helt taget ur luften?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Ryssbomber

Inlägg av varjag » 21 september 2002, 13:24

Galadriel - vi har alla last dom dar 'spionrelationerna'. Jag tror att det ar ren spekulation av konspirativa hjarnor. Standarden paa de ryska langdistansbombarnas besattningar var aldrig hog - men att man skulle skicka saa uppenbara amatorer paa ett 'paatryckningsuppdrag' verkar mig vara ren fantasi. Min tro ar, att har gallde det ren 'nodfallning' over okanda maal av bombplansbesattningar som var hopplost vilse och saag bensinmatarnaalen sjunka mot 1/3 = 'dags vanda om - UTAN last' - dra i snoret och hoppas bensinen racker.....
Detta galler for min del ALLA sovjetbomber som ramlade ned i Sverige.

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 21 september 2002, 20:36

Galadriel skrev:

Kod: Markera allt

22 februari 1944 - Ryska flygplan bombar Stockholm 
Även om Sverige stod utanför kriget så bombades det här också. I februari 1944 fällde vilsekomna ryska plan bomber i Eriksdal i Stockholm samt vid Saltsjö-Järla, Södertälje och Strängnäs. De ryska flygarna ingick i en offensiv mot Finland och bombat Sverige i tron att det var en bit av Åland. Två personer skadades och glasmästarna fick byta tiotusentals spruckna rutor. 
Jag hade för mig att detta var påtryckningar för att få Sverige att släppa en rysk spion eller något liknande. Är det helt taget ur luften?
Nej det är det inte! För jag kollade på dokumentärena om Estonia (den som gick nu i veckan) och dokumentären handlade också om Estlands historia och en massa saker som egentligen inte handlade om Estonia, men det var också intressant! :D

På den dokumentären sa dom att ryssarna bombade Sverige för att vi skulle släppa en rysk spion!

Scout
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 23 augusti 2002, 05:44
Ort: malmö

Inlägg av Scout » 22 september 2002, 17:59

Tyvärr måste inte saker vara sanna för att de sägs i en dokumentär, vem (varför ) som säger det är det avgörande. Faktafel insmyger sig ibland (oddsen att det är någorlunda sant ökar om proffessionella historiker tagit fram uppgifterna. Men de är inte heller varken sig ense om allt eller felfria. Påstår inte att du har fel, kanske var det spionen som orsakade bombningarna. Har inte kollat. Vet tyvärr många dokumentärer som haft tvivelaktig sanningshalt , åtminstone i detaljer.

mvh

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Dokumentärer

Inlägg av varjag » 23 september 2002, 12:50

Scout skrev:Tyvärr måste inte saker vara sanna för att de sägs i en dokumentär, vem (varför ) som säger det är det avgörande. Faktafel insmyger sig ibland (oddsen att det är någorlunda sant ökar om proffessionella historiker tagit fram uppgifterna. Men de är inte heller varken sig ense om allt eller felfria. Påstår inte att du har fel, kanske var det spionen som orsakade bombningarna. Har inte kollat. Vet tyvärr många dokumentärer som haft tvivelaktig sanningshalt , åtminstone i detaljer.

mvh
Instammer helt med din uppfattning Scout. S.k. dokumentärer ar tyvarr alltfor ofta skapade for att 'salja' till TV-kanalerna. For att bli saljbara kraves 'kontrovers' och 'sensation'.Den enkla sanningen,kommer tyvarr alltfor ofta paa undantag. Även dar 'professionella historiker' lagts in i eftertexten......

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Länken är Hittad !

Inlägg av JohnT » 25 september 2002, 14:43

Den bästa diskussionen har jag hittat ligger på Svensk flyghistorisk förenings forum:

http://f16.parsimony.net/forum28824/messages/3911.htm


/John T.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 25 september 2002, 15:13

Jonteman skrev:På den dokumentären sa dom att ryssarna bombade Sverige för att vi skulle släppa en rysk spion!
Med tanke på TV 4:s tidigare brist på källkritik när det gäller dokumentärer (tänker främst på Svenskarna som stred för Hitler) så måste jag nog säga att kanalens dokumentärer har låg trovärdighet för mig.
Nu såg jag inte programmet ifråga, men vad jag förstår så var bombningarna av Sverige knappast något som orsakade allt för mycket skada och berodde främst på felnavigeringar.
Om nu ryssarna ville ha en spion utlämnad måste det funnits mycket bättre sätt att hota Sverige än att skicka flygplan att bomba landet.

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 26 september 2002, 23:05

John T,

Tackar dig för den intressanta länken.

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 27 september 2002, 13:33

Den 18 november 1943 fälldes bomber över Lund av engelska plan som jagades av tysk nattjakt. Materiella skador men inga skadade eller dödsoffer.

Calle
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 11 maj 2002, 17:17
Ort: Malmö

Inlägg av Calle » 29 september 2002, 19:30

Har läst att ett amerikanskt plan släppte ett antal bomber i kungsparken i malmö någon gång under kriget, eftersom det skulle nödlanda.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 29 september 2002, 20:30

Uppgiften om bomberna i Malmö är fullständigt ny för mej, men återfinns på webbsidan http://www2.orebro.se/skolor/lillanssko ... _alag3.htm . Det skulle röra sig om EN mindre bomb. Men eftersom jag aldrig hört talas om det och jag inte hittat någon annan länk eller andra uppgifter om det tvivlar jag på uppgiften. Något datum finns heller inte angivet i länken, annars hade man kanske kunnat kontrollera i samtida tidningslägg. Någon som vet något om detta?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Bomben/erna - Kungsparken

Inlägg av varjag » 30 september 2002, 12:14

Det har fallet tillhor Malmo's permanenta krigshistoria, alla vet om att en bomb foll - men fraan vad? Nagonstans i mitt minne finns en plausibel historia att ngn bomb lossnade fraan ett svenskt flygplan - men det forefaller totalidiotiskt att laata fpl. startande/landande Bulltofta - med bomber ombord, overflyga Malmos stadskarna.vilken i stort sett lag/ligger mellan Bulltofta och Kungsparken.

Skriv svar