Görings vision

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Fältmarskalken
Medlem
Inlägg: 230
Blev medlem: 27 april 2002, 23:05
Ort: Värmland

Görings vision

Inlägg av Fältmarskalken » 10 augusti 2007, 19:45

Såg bara en liten del av en dokumentär om Herman Göring och hans liv. Man tog bland annat upp ämnet vision. Hade Hitler och Göring sammma vision angående kriget, Stortyskland, den slutliga lösningen osv... Jag fick tyvärr inte med mig detta i dokumentären. Vad tror ni, hade de samma visioner?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Görings vision

Inlägg av varjag » 17 augusti 2007, 14:10

Fältmarskalken skrev:Såg bara en liten del av en dokumentär om Herman Göring och hans liv. Man tog bland annat upp ämnet vision. Hade Hitler och Göring sammma vision angående kriget, Stortyskland, den slutliga lösningen osv... Jag fick tyvärr inte med mig detta i dokumentären. Vad tror ni, hade de samma visioner?
Absolut nej. Göring var en betydligt mera praktisk individ än Hitler. Han gjorde sitt bästa för att förhindra krigsutbrottet med England - han insåg tidigare än de flesta toppnazisterna att kriget var förlorat. Men hans rang som Riksmarskalk gjorde det omöjligt för honom att säga det öppet - även om han måste ha argumenterat det med Hitler.Om Hitler hade dödats i Georg Elsers bombattentat den 8:e november 1939 och Göring hade blivit statsöverhuvud - hade fred brutit ut och den s.k. 'slutliga lösningen' hade aldrig inträffat, kort sagt - det hade aldrig blivit något Andra Världskrig! Varjag

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 17 augusti 2007, 15:56

Hade inte Hess blivit stadsöverhuvud då?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 17 augusti 2007, 16:13

Vid andra världskrigets utbrott den 1 september 1939 tillkännagav Hitler offentligt att han hade utvalt Hess till sin efterträdare näst efter Hermann Göring.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rudolf_Hess

Hess "gled ifrån" Hitler mot slutet av 30-talet (eller snarare tvärtom). Men han stod alltså först i tur ända fram till 1/9 1939?

Användarvisningsbild
Utåtriktad
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 9 juni 2005, 16:34
Ort: Hammarö

Re: Görings vision

Inlägg av Utåtriktad » 17 augusti 2007, 20:12

varjag skrev:
Fältmarskalken skrev:Såg bara en liten del av en dokumentär om Herman Göring och hans liv. Man tog bland annat upp ämnet vision. Hade Hitler och Göring sammma vision angående kriget, Stortyskland, den slutliga lösningen osv... Jag fick tyvärr inte med mig detta i dokumentären. Vad tror ni, hade de samma visioner?
Absolut nej. Göring var en betydligt mera praktisk individ än Hitler. Han gjorde sitt bästa för att förhindra krigsutbrottet med England - han insåg tidigare än de flesta toppnazisterna att kriget var förlorat. Men hans rang som Riksmarskalk gjorde det omöjligt för honom att säga det öppet - även om han måste ha argumenterat det med Hitler.Om Hitler hade dödats i Georg Elsers bombattentat den 8:e november 1939 och Göring hade blivit statsöverhuvud - hade fred brutit ut och den s.k. 'slutliga lösningen' hade aldrig inträffat, kort sagt - det hade aldrig blivit något Andra Världskrig! Varjag
Instämmer fullständigt i detta inlägg. Har läst det mesta som kommit ut om Herman Göring i både Svensk och Engelsk litteratur och är övertygad om att han hade gjort väldigt mycket för att undvika krig med Storbritannien om han hade haft den beslutanderätten.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Utåtriktad
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 9 juni 2005, 16:34
Ort: Hammarö

Dokumetär i morgon

Inlägg av Utåtriktad » 19 augusti 2007, 00:12

Missa inte de två dokumentärerna om Herman Göring imorgon söndag på SVT:s kunskapskanal med start kl. 21.00.

Mvh
Peter

Skriv svar