Brittiska fallskärmsjägarförband

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
peter bjurman
Medlem
Inlägg: 306
Blev medlem: 23 november 2006, 13:46
Ort: Stockholm

Brittiska fallskärmsjägarförband

Inlägg av peter bjurman » 30 maj 2007, 13:56

Letar efter info som kan hjälpa mig att identifiera en hjälm som sägs vara en brittisk fallskärmsjägarhjälm,och om det går att identifiera märkningen. Har försökt på Samlarforum men får inga svar. mvh Peter
Bilagor
Bild 029.jpg
Bild 029.jpg (61.84 KiB) Visad 3197 gånger
Bild 030.jpg
Bild 030.jpg (62.33 KiB) Visad 3197 gånger

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 30 maj 2007, 15:05

Kan vara en MkII paratrooper helmet, men lika gärna en ordonnanshjälm vad jag kan se. Finns det några stämplar i den?

Rellik.Laires
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 12 juni 2002, 03:08
Ort: Skövde

Inlägg av Rellik.Laires » 30 maj 2007, 21:13

Om det är brittisk fallskärmsjägarhjälm borde inte vinklarna i gradbeteckningen vara med spetsen neråt isf?

Användarvisningsbild
peter bjurman
Medlem
Inlägg: 306
Blev medlem: 23 november 2006, 13:46
Ort: Stockholm

Inlägg av peter bjurman » 31 maj 2007, 08:48

Har inte hittat några stämplar och inredning saknas.Vågrätt i hjälmen sitter det ett ngr cm brett plåtband punktsvetsat . mvh Peter

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 31 maj 2007, 09:07

Jäsikens, det är i inredningen som stämplarna sitter. Gradbeteckningen är lite underlig, det ser ju ut som US Corporal snarare än brittisk?

Användarvisningsbild
peter bjurman
Medlem
Inlägg: 306
Blev medlem: 23 november 2006, 13:46
Ort: Stockholm

Inlägg av peter bjurman » 13 juni 2007, 10:48

Nu har jag fått svar på hjälmens ursprung,det är en mc-ordonanshjälm från fältartillerikompaniet i den norska Tysklandsbrigaden (47-53) mvh Peter

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 13 juni 2007, 11:10

Wohoo, då var jag ju och sniffade på det i alla fall. :D

Skriv svar