Hej!
Uffz. Hans Günter Heep, tillhörig 11./JG 5, „Eismeerjäger“, var den 15 November 1944 involverad i en luftstrid över Nordkalotten. Med sin Bf 109G(?) förföljde han en rysk Airacobra som försökte undkomma över svenskt territorium. Bensinen blev knapp och till slut var han tvungen att lämna planet och rädda sig per fallskärm och landade så någonstans i Nordsverige. 16 dagar senare var han tillbaka hos sin „Staffel“ (förmodligen i Banak).
Detta är vad Heep själv hade att berätta 1985.
Två frågor intresserar: Var landade han i Sverige och var störtade hans flygplan?
Vänlig hälsning
Hans
Tysk pilot i Nordsverige
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Tack Putte1982 för informationen!
Mina uppgifter (och bild) kommer från en artikel i tyska „Jägerblatt“ (Offizielles Organ der Gemeinschaft der Jagdflieger Vereinigung der Flieger Deutscher Streitkräfte e.V.) Nr. 4/85 i samband med Heep’s 65-årsdag.
Efter vad jag förstår så är vad Widfeldt skrev om Heep från Mauritz Erikson och hans bok „Flyktingar i fjällen“, som jag inte har. Kanske någon här känner till vad Erikson fick sina informationer ifrån? Ev. också från Heep?
Med vänlig hälsning
Hans
Mina uppgifter (och bild) kommer från en artikel i tyska „Jägerblatt“ (Offizielles Organ der Gemeinschaft der Jagdflieger Vereinigung der Flieger Deutscher Streitkräfte e.V.) Nr. 4/85 i samband med Heep’s 65-årsdag.
Efter vad jag förstår så är vad Widfeldt skrev om Heep från Mauritz Erikson och hans bok „Flyktingar i fjällen“, som jag inte har. Kanske någon här känner till vad Erikson fick sina informationer ifrån? Ev. också från Heep?
Med vänlig hälsning
Hans
Det var inte fråga om kryperi för tyskarna, man följde helt enkelt Haagkonventionens regler om neutralas skyldigheter beträffande krigsdeltagare som inkommit på deras territorium,Mjölner skrev:Öhhh... Hur kommer det sig att han fick återvända till Norge??![]()
Varför blev han inte internerad? Hade inte Sverige krupit tillräckligt för tyskarna 1944?
Dessa skulle allltså interneras, men kunde friges om motsvarande antal från fiendesidan också släpptes. Sverige följde detta rigoröst fram till 1944, då amerikanska och engelska flygare började sändas hem så fort det var praktiskt möjligt.
Ur viewtopic.php?p=325742&highlight=haagko ... nen#325742
"De Haagkonventioner som reglerade de neutralas staternas rättigheter/skydigheter under krig var från 1899 och 1907. Stridande som inkommer över gränsen till ett neutralt land skall interneras till krigets slut. Dock finns det en regel i Haagkonventionen som säger att avsteg från konventionens bestämmelser kan göras om de tillämpas likformigt mot de stridande parterna och om dessa är med på det.
1915, under första världskriget, internerades besättningen på det av ryssarna beskjutna och svårt skadade tyska krigsfartyget Albatross, som vid Gotland drivits in på svenskt vatten. De fick kvarstanna där till fredsslutet 1918, förmodligen därför att det under hela kriget inte fanns någon från fiendesidan att utväxla dem mot.
---------
Det är bakgrunden till det utväxlingsförfarande av de internerade som redan 1940 under kriget kom till stånd och som i stort sett praktiserades "huvud för huvud" och där tyskarna först 1944 utan framgång protesterade mot att tyska sårade soldater kunde utväxlas mot amerikanska bombplanspiloter."
De hemsända var också oförhindrade, vilket särskilt diskuteras i tråden, att fortsätta delta i kriget.