Svensk officer i Luftwaffe
-
- Redaktionen
Svensk officer i Luftwaffe
Hej,
Nils Ångman var en svensk officer som under sin aktiva bana hade ett par olika utländska uppdrag. Redan 1912 var han tillsammans med andra svenska gendarmerieofficerare i Persien. 1920 tillhörde han i Tyskland Preussische Husaren-Regiment och 1934 Truppenführer i SA.
Sedan 1938 var han Major i Luftwaffe hos Amiral Canaris och till slut Oberstleutnant mellan 1940-43 i tyska Generalstaben. 1945 var han tillbaka i Sverige, närmare bestämt Säffle. Han dog 1963.
Detta är vad jag vet med säkerhet – mitt intresse gäller här åren efter 1938. Känner någon här i forumet till vad Ångmans uppgifter bestod av fram till 1943, isynnerhet naturligtvis de i Luftwaffe? Och, kanske som en parentes, hur bemöttes han i Sverige vid återkomsten?
Möjligtvis svåra frågor, men jag vore väldigt tacksam för även små korn!
Med vänlig hälsning
Hans
Nils Ångman var en svensk officer som under sin aktiva bana hade ett par olika utländska uppdrag. Redan 1912 var han tillsammans med andra svenska gendarmerieofficerare i Persien. 1920 tillhörde han i Tyskland Preussische Husaren-Regiment och 1934 Truppenführer i SA.
Sedan 1938 var han Major i Luftwaffe hos Amiral Canaris och till slut Oberstleutnant mellan 1940-43 i tyska Generalstaben. 1945 var han tillbaka i Sverige, närmare bestämt Säffle. Han dog 1963.
Detta är vad jag vet med säkerhet – mitt intresse gäller här åren efter 1938. Känner någon här i forumet till vad Ångmans uppgifter bestod av fram till 1943, isynnerhet naturligtvis de i Luftwaffe? Och, kanske som en parentes, hur bemöttes han i Sverige vid återkomsten?
Möjligtvis svåra frågor, men jag vore väldigt tacksam för även små korn!
Med vänlig hälsning
Hans
-
- Medlem
NÅ
Hej,
Se senaste upplagan av Svenskar i krig 1914-1945 - alltså den som är i storpocket. Den innehåller mer om Nils Ångman än den första, inbundna, upplagan.
Du som är specialintresserad av Ångman bör dessutom läsa noterna - så tror jag du finner ytterligare info om honom och tips på hur du kan söka vidare.
Ångmans släkt har tyvärr aldrig svarat på brevfrågor ang honom.
Lycka till,
L
Se senaste upplagan av Svenskar i krig 1914-1945 - alltså den som är i storpocket. Den innehåller mer om Nils Ångman än den första, inbundna, upplagan.
Du som är specialintresserad av Ångman bör dessutom läsa noterna - så tror jag du finner ytterligare info om honom och tips på hur du kan söka vidare.
Ångmans släkt har tyvärr aldrig svarat på brevfrågor ang honom.
Lycka till,
L
-
- Redaktionen
-
- Redaktionen
Re: Svensk officer i Luftwaffe
I Nils Ångmans Personalakten från RLM-Luftwaffen=Personalamt (Bundesarchiv Pers 6/2611) hittade jag följande notis från 1944:
"Obstlt. Angman war zum Kriegsgefangenlager in Sagan lt. Verf. Luftwaffenpersonalamt kommandiert."
Lägret Sagan, eller Zagan, låg i Polen - omfattade Stalag VIIIC och Stalag Luft III. Ångmann, med sina språkkunskaper, var förmodligen kommenderad dit för att ta sig an de allierade flygofficerarna. Tyvärr är detta det enda Sagan-dokumentet i hans personalier.
För övrigt - Stalag Luft III, just det, "berömt" genom filmen "The Great Escape", en Hollywood-doku med reell bakgrund.
Hans K
Ångman tjänstgjorde innan och under de första krigsåren framförallt i Abwehr (Luftwaffe). 1943 önskas hans Personalpapiere av schw. Flakersatzabteilung 37 i Breslau, och i januari 1944 kom ovanstående klarställning där isynnerhet följande sats intresserar:"Obstlt. Angman war zum Kriegsgefangenlager in Sagan lt. Verf. Luftwaffenpersonalamt kommandiert."
Lägret Sagan, eller Zagan, låg i Polen - omfattade Stalag VIIIC och Stalag Luft III. Ångmann, med sina språkkunskaper, var förmodligen kommenderad dit för att ta sig an de allierade flygofficerarna. Tyvärr är detta det enda Sagan-dokumentet i hans personalier.
För övrigt - Stalag Luft III, just det, "berömt" genom filmen "The Great Escape", en Hollywood-doku med reell bakgrund.
Hans K
-
- Medlem
TGE
Tjusigt!
"The Great Escape har ju viss koppling till Helvetica (Schweiz) med!
Väldigt roligt när folk följer upp - det finns mer, mycket mer att gräva fram om de flesta av de skildrade i Svenskar i krig.
Bästa,
L
"The Great Escape har ju viss koppling till Helvetica (Schweiz) med!

Väldigt roligt när folk följer upp - det finns mer, mycket mer att gräva fram om de flesta av de skildrade i Svenskar i krig.
Bästa,
L
-
- Redaktionen
Nils Ångman ca.1935.
Hans K
Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Medlem
OJOJ!!
Bilden är ett smärre scoop i sig IMHO!
Bilden är ett smärre scoop i sig IMHO!
-
- Redaktör emeritus
-
- Medlem
-
- Medlem