Kraschlandat flygplan i Åsnen, Småland?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Grille
Medlem
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 november 2005, 11:39
Ort: Stockholm

Re: Kraschlandat flygplan i Åsnen, Småland?

Inlägg av Grille » 26 september 2013, 10:26

Är ju säkert det planet du menar. Men ringer en liten klocka om ett tyskt bombplan, troligen en HE 111, som störtade i trakten utan besättning. Har det i någon bok men hittar ej. Behöver inte vara runt Urshult men har för mig Småland. Är ju stort iofs.....:)

Edit: det var Vetlanda

sponny
Medlem
Inlägg: 114
Blev medlem: 23 mars 2009, 22:37

Re: Kraschlandat flygplan i Åsnen, Småland?

Inlägg av sponny » 9 oktober 2013, 18:02

En snabb fråga till er som vet. Om man vill veta mer om planets uppdrag, var de startade från och när, besättningens namn osv, osv vart skall man vända sig då? Är det ev. Imperial war museum som gäller eller finns det något motsvarande museum eller kunskapskälla då det handlar om ett kanadensiskt flygplan.

Ni får ursäkta min okunskap men just detta slog ann en sträng eftersom jag bor i närheten och jag skulle gärna vilja veta mer.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5047
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Kraschlandat flygplan i Åsnen, Småland?

Inlägg av Battler » 9 oktober 2013, 18:22

Berlin var nattens mål, besättningen bestod av fem kanadensare och två engelsmän, alla klarade sig.

Källa: Nödlandning av B. Widfeldt & R. Wegmann
__________________________________
MVH

sponny
Medlem
Inlägg: 114
Blev medlem: 23 mars 2009, 22:37

Re: Kraschlandat flygplan i Åsnen, Småland?

Inlägg av sponny » 10 oktober 2013, 11:02

Tusen tack för hjälpen Battler. Men jag har redan den boken och Wegmanns Brittiska nödlandare 1940-1945 är på väg.

Vad jag var ute efter var snarare källor där jag kan få reda på vilket flygfält de lyfte från, när planet lyfte och nästan så pass detaljerat att man kan få reda på vad de käkade till middag innan uppdraget. Och var man kan hitta de källorna.
Vad som hände i Sverige efter kraschen har jag ganska bra koll på men vad som hände fram tills dess vet jag mindre om. Och det skulle jag vilja åtgärda.

Trismegistus
Medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: 3 januari 2006, 12:59
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Kraschlandat flygplan i Åsnen, Småland?

Inlägg av Trismegistus » 13 oktober 2013, 22:40

Middagen kan jag tyvärr inte avslöja, men väl detta:
Det aktuella flygplanet, Lancaster II -D.S. 762 - från Squadron No. 426 RCAF (Royal Canadian Air Force) startade från RAF-flygfältet Linton-on-Ouse i Yorkshire kl. 16.22 den 16 december 1943 för att besöka Berlin. Detta har jag saxat från 426. Squadrons Operations Record book från den aktuella dagen och man ser att engelsmännen redan i ett tidigt stadium misstänkte att besättningen överlevt och blivit internerad:
Lancaster_DS762_19431216_wm.jpg
På det stora hela var det inget bra dygn för 426. Squadron. då man i Operations Record book senare sammanfattar det hela så här:
Operations were called for and thirteen crews briefed for the attack on BERLIN. All aircraft took off, two returning early owing to technical failures. It was an unfortunate night for the squadron four aircraft being lost. Weather had closed in at the time of return and two aircraft crashed. D.S. 837 piloted by S/L T.M. Kneale crashed at Yearsley, killing six members of the crew and seriously injuring the mid-upper air gunner. D.S. 779 piloted by Flight Sergeant R.D. Stewart crashed at Hunsingore, killing 5 members of the crew, dangerously injuring the rear gunner and slightly injuring the mid upper air gunner. Aircraft D.S. 762 piloted by J-19015 Pilot Officer Davies and aircraft D.S. 846 piloted by J.18858 pilot Officer Archibald are missing. Seven aircraft reported having attacked the primary. 10/10th cloud conditions prohibited any real assessment of results and the general impression was that the attack did not have the good results of previous raids.

sponny
Medlem
Inlägg: 114
Blev medlem: 23 mars 2009, 22:37

Re: Kraschlandat flygplan i Åsnen, Småland?

Inlägg av sponny » 16 oktober 2013, 20:47

Tusen, tusen tack för hjälpen. Det var precis den här typen av information som jag var ute efter. Ett riktigt litet guldkorn. Så nu har jag i alla fall lite koll på vad som hände innan det small ute på isen. Får se vad mina fjärrlånade nummer av Smålandsposten kan berätta om händelsen och om det finns militära källor som kan berätta mer.

Men återigen, tusen tack för hjälpen, Trismegistus. :thumbsup:

Skriv svar