Nazistjägare dömer åter ut Sverige

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Anders Widén
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:09
Ort: Skövde

Nazistjägare dömer åter ut Sverige

Inlägg av Anders Widén » 8 april 2002, 18:25

Från dagens nätupplaga av Aftonbladet:
Nazistjägare dömer åter ut Sverige
Åter anklagar Simon Wiesenthal Center i Jerusalem Sverige för att vara sämst på att spåra nazistiska krigsförbrytare. I sin årsrapport delar Simon Wiesenthal Center upp länder i kategorier efter hur man anser att de har skött sig. I den sämsta kategorin - "totalt misslyckande" - finns Sverige, Syrien, Venezuela och Colombia. Enligt rapporten vägrar dessa länder principiellt att ens undersöka fall av nazistiska krigsförbrytare, uppger TT.
Någon som har någon kommentar till detta?

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 8 april 2002, 18:57

Jag tror att han menar tyska krigsförbrytare. Den saken är redan är väl redan avklarade sen 56 år sen. Sen om man ska leta efter soldater som avrättade tex en civil och bara jaga tyskar och inte tex ryssar är väldigt idiotiskt om det är det han menar så kan han lika gärna lägga ner med det. Förresten varför skulle Sverige jaga tyska krigsförbrytare?

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 8 april 2002, 19:38

Simon Wiesenthal skulle kanske ta och kolla upp Ariel Sharon, som i den arabiska världen räknas som en av de värsta krigsförbrytarna mot de arabiska befolkningen, sa skulle ha kanske fa syn pa ett eller annat!

Vad ska vi i Sverige göra? Ändra varan grundlag? Vi (Raul Wallenberg) hjälpte de ungerska judarna under de sista manderna under kriget och räddade livet pa manga tusen och han fick offra sitt liv för detta och nu hammnar vi pa hans sk "svarta lista". Prata om tacksamhet! Men, detta far man ju inte säga - Da är man ju antisemit och uppviglare

Mvh Andreas Wien

Obelix
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 mars 2002, 14:47

Inlägg av Obelix » 8 april 2002, 20:40

ANDREAS:

Jag tycker inte att man är antisemit och uppviglare om man har dina åsikter. Däremot anser jag att Sverige, i vart fall inte det officiella Sverige, kan ta åt sig äran av Raul Wallenbergs insatser i Budapest. Han gjorde det mer eller mindre på eget initiativ och efter att ryssarna tagit honom lämnade utrikesminister Östen Unden och resten av den socialdemokratiska regeringen honom åt sitt öde i GULAG.

Jag skulle gärna vilja veta vad Wiesenthal Center menar med Sverige placering. Det måste ju avse läget idag och inte den närmaste tiden efter VK2.

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Inlägg av Artur Szulc » 8 april 2002, 21:33

Andreas har rätt.

Det är bra att Du, Obelix inte anser att man är antisemit om man hyser Andreas åsikter, men faktum är att man inte får säga vissa saker om judar eller om relationen mellan judar och icke-judar, för då stämplas man som antisemit av de politiskt korrekta krafterna i samhället.

Och faktum är att det till och med finns judiska intellektuella som anser att detta är fel: att man begränsar debatten genom att stämpla människor som antisemiter. En som har efterfrågat en mer nyanserad debatt är exempelvis Adam Michnik, polsk-judisk intellektuell.

Det konstiga i Simon W. anklagelseakt är att man är oförstående inför det faktum att eventuella brott är preskriberade och att spaningar mot presumtiva krigsförbrytare bryter mot svensk lag. Jag menar, den israeliska staten har ju vägrat att utlämna judiska kommunister som var verksamma som kommendanter och vakter i läger för antikommunister strax efter kriget, och att de gjorde sig skyldiga till brott mot mänskligheten är belagt och ovedersägligt.

För något år sedan begärde polska UD att få en judisk lägerkommendant utlämnad, men då vägrade Israel och angav skälet att eventuella brott var preskriberade. Så ibland passar det minsann att hänvisa till folkrättsliga principer. Men det är klart, det är skillnad på folk och folk...

mvh artur

Obelix
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 mars 2002, 14:47

Inlägg av Obelix » 8 april 2002, 22:06

STANISLAV:
Men det är klart, det är skillnad på folk och folk...
Det där var väl ett ganska onödigt tjuvnyp, som faktiskt tar bort de positiva intrycken av din annars effektiva argumentation. Hade du bara uteslutit denna korta rad, hade inkonsekvensen i den israeliska politiken i denna fråga framgått med all önskvärd tydlighet. Nu undrar man bara om du har några dolda motiv för ditt inlägg.

Som pro-israel och pro-amerikan är jag för övrigt lika irriterad som du på politisk korrekthet.

En fråga: Är problemet för Wiesenthal-Center att Sverige inte efterspanar krigsförbrytare pga preskriptionstiden gått ut?

Fred
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:56

Inlägg av Fred » 8 april 2002, 22:11

Anders Wien hade ett riktigt bra inlägg:

""Simon Wiesenthal skulle kanske ta och kolla upp Ariel Sharon.....""



kunde inte sagt det bättre själv.

Fred.

Obelix
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 mars 2002, 14:47

Inlägg av Obelix » 8 april 2002, 22:18

Zionism är en politisk rörelse som uppkom i slutet av 1800-talet och ville grunda en judisk stat i Palestina, vilket man alltså lyckades med.

Idag använder anti-israeliska debattörer ordet zionist som ett kodord för jude. Jag tycker att du också använder ordet på samma sätt.

Visa mig vad det är för snack om det utvalda folket som zionisterna gör sig skyldiga till.

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Inlägg av Artur Szulc » 8 april 2002, 23:08

Från Obelix:
"Det där var väl ett ganska onödigt tjuvnyp, som faktiskt tar bort de positiva intrycken av din annars effektiva argumentation. Hade du bara uteslutit denna korta rad, hade inkonsekvensen i den israeliska politiken i denna fråga framgått med all önskvärd tydlighet. Nu undrar man bara om du har några dolda motiv för ditt inlägg."

Visst, den sista meningen var kanske onödig, men det är så jag tolkar den israeliska statens agerande: vissa kan utlämnas, andra (läs, judar) inte. Häri består skillnaden mellan folk och folk. I övrigt hade jag inga dolda motiv med mitt inlägg.

En fråga: Är problemet för Wiesenthal-Center att Sverige inte efterspanar krigsförbrytare pga preskriptionstiden gått ut?"
I DNs nätupplaga står det följande:

"I sin årsrapport delar Simon Wiesenthal Center - som bara har namnet gemensamt med nazistjägaren Wiesenthals organisation i Wien - upp länder i kategorier efter hur man anser att de har skött sig.

I den sämsta kategorin - "totalt misslyckande" - återfinns Sverige, Syrien, Venezuela och Colombia. Enligt rapporten är detta länder som principiellt vägrar att ens undersöka fall av nazistiska krigsförbrytare, trots klara bevis på att sådana personer har levt i landet.

För ett år sedan pekades Sverige ut på samma sätt. Statsminister Göran Persson sade då att han var förvånad över tonen och angreppet. I ett brev till Simon Wiesenthal Center hade han tidigare förklarat att brott begångna under andra världskriget är preskriberade och att det skulle strida mot fundamentala svenska rättsprinciper att ändra detta retroaktivt.

Det argumentet har Simon Wiesenthal Center fortfarande ingen förståelse för. I ett pressmeddelande skriver dess chef Efraim Zuroff på måndagen:

"Sveriges vägran att agera rättsligt mot Förintelse-förövare står i stark kontrast mot landets ansträngningar att befrämja utbildning om Förintelsen och är därför svår att förstå, än mindre förlåta. Vi manar än en gång svenska myndigheter att ompröva sin inställning så att landet upphör att vara en tillflyktsort för europeiska judars mördare." "

Med andra ord, när det gäller krigsförbrytelser som begåtts mot det judiska folket så finns det ingen preskriptionstid.

/artur

Fred
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:56

Inlägg av Fred » 8 april 2002, 23:23

Skulle vara intressant att veta om Wiesenthal-Centret betraktar de svenskar som var med i Nordland som krigsförbrytare?.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 8 april 2002, 23:25

Stanislav:

Jag motsäger inget du eller de som är överens med dig i denna fråga skriver. Det är riktigt att krigsförbrytare med anknytning till förintelsen efterföljs mer än andra. Men är inte det korrekt? Det är ju det största brottet mot mänskligheten någonsin. Sedan tycker jag att ALLA krigsförbrytare, oavsett nationalitet, religion eller hårfärg, skall ställas inför rätta. Jag vet inte, men israelerna kanske tycker att de inte fått den hjälp de behöver i eftersökandet av krigsförbrytare som de önskat, och därför håller sina egna om ryggen.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 9 april 2002, 00:06

Hej!

Leonidas:
Jag vet inte, men israelerna kanske tycker att de inte fått den hjälp de behöver i eftersökandet av krigsförbrytare som de önskat, och därför håller sina egna om ryggen.
Visst håller man sina egna om ryggen, men är det några som fått hjälp att hitta krigsförbrytare är det väl israelerna...jämför detta med att försöka spåra amerikanska krigsförbrytare från exempelvis Gulfkriget och Vietnam eller ryska från Afghanistan och Tjetjenien.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 9 april 2002, 00:12

Du har säkert rätt, men man tycker sig ana en viss misstänksamhet från israelernas sida, då det gäller frågor av denna art. Det känns som om de hellre vill sköta problemen på egen hand, i enlighet med devisen "vi litade på andra förr, men aldrig igen".

Obelix
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 mars 2002, 14:47

Inlägg av Obelix » 9 april 2002, 10:46

Jag förstår Israels position, därför att Förintelsen var mer än vanliga krigsförbrytelser, det var en systematisk utrotning av ett folk.

Däremot anser jag inte att Sverige skall ändra sina lagar och införa retroaktiva straff eller dylikt, då är vi faktiskt inne på en farligare bana än t o m att låta krigsförbrytare gå fria.

Till sist, Stanislav, är det inte så att alla folk tror att de är bäst och att just deras problem skall lyftas fram. Ta svenskar som döms i utlandet, de är alla oskyldiga om man får tro massmedia. I vart fall skall de inte dömas efter de lagar som gäller i de länder där de begått brott, utan måste prompt tas hem till fosterlandet och få oövervakade permissioner, frigång, avkortade straff etc.

Fred
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:56

Inlägg av Fred » 9 april 2002, 10:59

Anmäla för hets mot folkgrupp??? För vadå? Att dom anser att dom har rätt till landet Israel, "det land som gud gav dem" eller att de anser att dom är guds utvalda folk?.

Angående aphartheidstat så beter Israel sig i alla fall som en.

Skriv svar