Kompani
- Johan Elisson
- Medlem
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
- Johan Elisson
- Medlem
Nu blir jag nyfiken von Adler, för vad jag vet så hade alla större kombatanter under WWII (Tyskland, USA, Ryssland, Storbritannien, Italien och Japan) kompanier bestående av 100 till 200 man. Det är sällan man ser kompanier med styrkor på över 200 man från denna tidsperiod, så det skulle vara trevligt med en källa. Här är min: Battalion Organisation during the Second World War
/Johan
/Johan
Dette høres mer riktig ut. I tillegg fikk tyskerne et rykte for å være fleksible i sine organisering, og hadde vel litt uti krigen sjelden fullt oppsatte enheter. De hadde også raske metoder for å sette opp kampfgruppen spesielt for enkelte organisasjoner.Johan Elisson skrev:Nu blir jag nyfiken von Adler, för vad jag vet så hade alla större kombatanter under WWII (Tyskland, USA, Ryssland, Storbritannien, Italien och Japan) kompanier bestående av 100 till 200 man. Det är sällan man ser kompanier med styrkor på över 200 man från denna tidsperiod, så det skulle vara trevligt med en källa. Här är min: Battalion Organisation during the Second World War
/Johan
Min helt private antakelse er at de kanskje sjelden hadde mer enn 100 -for å ta et tall - stridsdyktige mann i et infanterikompani?
Noen som har studert styrkerapporteringer fra østfronten som vet?
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
- Johan Elisson
- Medlem
Ett fullstarkt infanterikompani typ b (större än typ a) skulle enligt en KStN från 1937 (som ännu gällde 1939) innehålla 190 man. Ett fullstarkt Motorcykelskyttekompani (typ a, KStN från 1938) hade 230 man, ett kulsprutekompani (typ c, KStN från 1941) hade 202 man. Källa. Jag hittar inga bra källor angående mer motoriserade förband (Pansargrenadjärer och Pansar), men ett Panzergrenadierkompanie borde även det ligga runt 200 man, medan ett mannskapsstyrkan hos ett pansarkompani borde ligga på en lägre siffra än så.
Har du boken hos dig? Har de specifierat mer hur dessa 300 man var uppdelade?
/Johan
Har du boken hos dig? Har de specifierat mer hur dessa 300 man var uppdelade?
/Johan