Hur sant är detta? Frågar här för att skalman är något seriösare än flashbak
Soldater fakade feber?
Soldater fakade feber?
Läste precis på ett annat forum (flashback
) och där skrev dem att frontsoldaterna under ww2 drack bensin+socker för att framkalla feber (bara några cl). Råvarorna var iaf lättåtkomliga.
Re: Soldater fakade feber?
Den enda källan till detta är så vitt jag vet, Sven Hassel.h2o skrev:Läste precis på ett annat forum (flashback) och där skrev dem att frontsoldaterna under ww2 drack bensin+socker för att framkalla feber (bara några cl). Råvarorna var iaf lättåtkomliga.
Men vem vet, det kanske ligger någon sanning i det?
Ja, han var ju ett sanningsvittne....Uruk-Hai skrev:Den enda källan till detta är så vitt jag vet, Sven Hassel.
Men vem vet, det kanske ligger någon sanning i det?
Källor, pffft. Du vet nog inte vad flashback är för ställeD. Löwenhamn skrev:Har aldrig stött på det. Däremot känner jag till en tysk soldat som fick i sig bensin och det var inte en angenäm upplevelse för honom. Vilke källor anges i diskussionen på Flashback?
mvh/ Daniel
Nej men kan det finnas någon sanning i det hela? För att slippa fronten någon dag?
Säkert förekom detta, liksom självstympning. Det senare kanske genom ett skott genom armen eller annat relativt ofarligt ställe i syfte att komma ifrån fronten ett tag och kanske t.o.m. bli hemskickad. Sådant finns beskrivet i åtskilliga skildringar jag läst. Men detta räknades ju, liksom om "febersjukdomen" avslöjades, som DESERTERING för vilket ju straffet obönhörligen, i varje fall i de tyska och ryska arméerna, var döden.h2o skrev:Läste precis på ett annat forum (flashback) och där skrev dem att frontsoldaterna under ww2 drack bensin+socker för att framkalla feber (bara några cl). Råvarorna var iaf lättåtkomliga.