Krigsförbrytelser av de allierade

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Inlägg av LasseMaja » 5 september 2006, 20:58

Patrik skrev:Jo nazisterna var ju stora förkämpar för den idéen... :roll:
Är det inte uppenbart att det snorre talar om inte är en nazistisk värdering utan en västerländsk?

Utgår man ifrån att nazisterna följde sina värderingar och västmakterna sina, så är ju inte gåtan att nazisterna begick krigsförbrytelser utan att västmakterna gjorde det. Nazisterna följer ju sina värderingar när man begår brotten medan västmakterna bryter mot sina när man begår krigsförbrytelser. Eller hur?

Då blir frågeställningen, varför bryter västmakterna mot sina värderingar eller är det så att även de värderingar västmakterna stod för inbegriper ett försvar av krigsförbrytelser i vissa situationer?

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 5 september 2006, 21:29

LasseMaja skrev:Är det inte uppenbart att det snorre talar om inte är en nazistisk värdering utan en västerländsk?
Nej det är inte uppenbart, det är däremot uppenbart att vissa här har väldigt svårt att se att en given handling ger en viss effekt. Det är som sagt svårt att komma ifrån att man från nazistiskt håll satte ribban, i såväl öst som väst med behandlingen av krigsfångar och civila.
LasseMaja skrev:Utgår man ifrån att nazisterna följde sina värderingar och västmakterna sina, så är ju inte gåtan att nazisterna begick krigsförbrytelser utan att västmakterna gjorde det. Nazisterna följer ju sina värderingar när man begår brotten medan västmakterna bryter mot sina när man begår krigsförbrytelser. Eller hur?
Bryter vilka, eller menar du på allvar att du jämställer vad nazisterna sysselsatte sig med vad de allierade gjorde?
De allierade följde sina värderingar att vinna kriget, att man i detta tummade - bl.a. på grund av grovt felaktiga (vilka också kritiserats under och efter kriget) slutsatser om hur detta skulle ske är en annan sak.
"Bomber" Harris och hans bombercommand brukar vanligtvis vara en återkommande källa för kritik mot de allierade, men vad de flesta verkar glömma är att han - redan på ett tidigt stadium - blev ifrågasatt. Det är knappast så att Harris - utom hos han själv då - ses som en krigshjälte i Storbritannien idag, snarare tvärt om.

Frågan man måste ställa sig är, om nazisterna vunnit, skulle då en avtäckning av t.ex. Reinhardt Heydrich möts av burop och protester, och vad hade hänt med dessa? Hade vi överhuvutaget haft en debatt rörande krigsbrott begånga av nazisterna överhuvudtaget?

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 6 september 2006, 08:00

Patrik skrev: Frågan man måste ställa sig är, om nazisterna vunnit, skulle då en avtäckning av t.ex. Reinhardt Heydrich möts av burop och protester, och vad hade hänt med dessa? Hade vi överhuvutaget haft en debatt rörande krigsbrott begånga av nazisterna överhuvudtaget?
Hade nog varit ganska likt den terror som ryska folket har fått leva i sedan Lenninis dagar fram till 90talet.

Troligen hade vi haft en debatt!! folk älskar att debattera, men hur den skulle ha varit kan ingen levande människa säga, vist man kan jiddra om hur man tror, men inte mycket mer.

Stefan Carlsson
Medlem
Inlägg: 122
Blev medlem: 29 december 2005, 08:53
Ort: Mariestad

Inlägg av Stefan Carlsson » 6 september 2006, 09:55

Tillbaka till allierade krigsförbrytelser igen..

Anföll inte allierade Typhoons tyska fångskepp i Lübeckbukten i slutdagarna av kriget... vad är vitsen med att sänka dem när man visste Tyskland skulle ge upp vilken dag som helst... kan man räkna det som krigsförbrytelse?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 6 september 2006, 10:44

Stefan Carlsson skrev:Tillbaka till allierade krigsförbrytelser igen..

Anföll inte allierade Typhoons tyska fångskepp i Lübeckbukten i slutdagarna av kriget... vad är vitsen med att sänka dem när man visste Tyskland skulle ge upp vilken dag som helst... kan man räkna det som krigsförbrytelse?
Du tänker nog på Cap Arcona, Thielbek och Athen.

http://www1.uni-hamburg.de/rz3a035//arcona.html

Omdiskuterat men jag har inte hört om att det skulle ha betraktats som krigsförbrytelse.

MVH

Hans

Zeta
Medlem
Inlägg: 340
Blev medlem: 21 oktober 2005, 15:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Zeta » 6 september 2006, 12:13

Stefan Carlsson skrev:Tillbaka till allierade krigsförbrytelser igen..

Anföll inte allierade Typhoons tyska fångskepp i Lübeckbukten i slutdagarna av kriget... vad är vitsen med att sänka dem när man visste Tyskland skulle ge upp vilken dag som helst... kan man räkna det som krigsförbrytelse?
Tyskarna "har glömt" att måla röda kors på dessa skepp och RAF piloterna trodde att det handlade om tyska transportskepp som skulle möjligtvis sikta på att ta sig till Norge, om jag minns rätt. Därför anföll RAF. Att packa tusentals fångar utan tillräckligt med mat och vatten i omärkta skepp i läget då de allierade hade totalt herravälde i luften låter mera som ett tysk krigsbrott. Antagligen bara ett tragiskt missförstånd under krigets sista, mycket kaotiska dagar.

Zeta
Medlem
Inlägg: 340
Blev medlem: 21 oktober 2005, 15:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Zeta » 6 september 2006, 12:19

Hans skrev:
Zeta skrev: Har läst ett "nemesis" flygblad som släpptes över Tyskland 1942 där Harris skriver till det tyska folket
Jag skulle gärna vilja veta mer, flygbladet släpptes knappast ner med engelsk text. Har du orginaltexten och mer om hur och var det spreds?

MVH

Hans
Tyvärr, har läst det enbart på engelska (har länken hemma) Det stog där bara att dessa flygblad distribuerades över Tyskland på sommaren 1942 och att det antagligen inte var Harris själv som har skrivit det, trots att han skrev under.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Inlägg av LasseMaja » 6 september 2006, 13:24

Patrik skrev:Nej det är inte uppenbart, det är däremot uppenbart att vissa här har väldigt svårt att se att en given handling ger en viss effekt. Det är som sagt svårt att komma ifrån att man från nazistiskt håll satte ribban, i såväl öst som väst med behandlingen av krigsfångar och civila.
Det är inte alls så att nazitysklands agernade under kriget satte någon "ribba" som andra är tvugna att följa. Jag är inte tvungen att skjuta mina fångar bara för att motståndaren gör så. Blir jag själv utsatt för ett brott så behöver jag själv inte bli en brottsling.
Bryter vilka, eller menar du på allvar att du jämställer vad nazisterna sysselsatte sig med vad de allierade gjorde?
Det har jag aldrig sagt, varför påstår du det?
Frågan man måste ställa sig är, om nazisterna vunnit, skulle då en avtäckning av t.ex. Reinhardt Heydrich möts av burop och protester, och vad hade hänt med dessa? Hade vi överhuvutaget haft en debatt rörande krigsbrott begånga av nazisterna överhuvudtaget?
Skall vi tolka det som att du anser att väst var tvugna att begå krigsförbrytelser för att vinna kriget?

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 6 september 2006, 13:31

Jag tycker att tyskland får skylla sej själva angående röda arméns framfart.
Det är givetvis inte tyskornas fel att armisterna våldtog, men att så kapitalt gå fram som tyskarna gjorde är oförlåtligt.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Inlägg av LasseMaja » 6 september 2006, 13:41

Schwalbe skrev:Jag tycker att tyskland får skylla sej själva angående röda arméns framfart.
Det är givetvis inte tyskornas fel att armisterna våldtog, men att så kapitalt gå fram som tyskarna gjorde är oförlåtligt.
Du ser alltså alla tyskar som medskyldiga till de tyska krigsförbrytelserna?

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 6 september 2006, 13:46

Hmm ja?

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 6 september 2006, 13:56

Eva är förlovad med Dieter.
Dieter har precis skjutit 32 judar på östfronten.
Eva älskar honom ändå.
Alltså är Eva skyldig.......

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13701
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 6 september 2006, 14:06

Då måste jag göra samma inlägg här som jag gjorde i en annan tråd. Du kan inte sammankoppla alla tyskar med tredje rikets förbrytelser. Det är lika illa som att koppla ihop irakerna med Saddams illdåd, eller sovjetmedborgaren med Stalins.

Under kriget var många tyskar barn. Vilken skuld har dessa till nazisternas grymheter? Jag har släktingar som föddes i skyddrummen i Hamburg, under fallande bomber. Jag vill höra dig förklara vad de hade för skuld till nazisternas illdåd och hur du anser att de skall bestraffas för detta.

Kom ihåg att nazismen var en odemokratisk och maktfullkomlig ideologi. Förvisso kom de till genom fria val i en tid när månget parti använde våldsamma metoder i sitt politiska arbete, och i en tid när månget parti var odemokratiska. Nazistera huvudmotståndare i valet var det lika odemokratiska och våldsamma bolsjevistiska partiet. När nazisterna väl kom till makten avskaffade de demokratin och tysken kunde således inte ångra sin röst på nazisterna, Partiet satt kvar vid makten oberoende av hur mycket tysken kommit fram till att han ändrat sig.

Det fanns en rädsla bland den tyska befolkningen, en rädsla som finns bland alla folk under diktatorer. Kommunister, honosexuella, felaktigt religiösa (t.ex jehovas vittnen) hämtades för att aldrig mer komma tillbaka. Vad tror de om dig? Kan de hämta dig också? Alla visste att de strax kunde bli hämtade. Alla visste att angiveriet var stort och att SS/Gestapo inte lade fingrarna emellan om man "gjort fel".

Oftast tycker vi synd om folk som lever under diktaturer, fast inte om tyskarna. de skall på något underligt sätt "skylla sig själva" för att de levde i en diktatur.

Vi bör nog även betrakta all typ av kollektiv bestraffning som omoralsik. Om en soldat betett sig felaktigt skall han personligen straffas. Det är alltid fel att straffa honom genom att våldta hans landsmaninna, även om hon var tysk.

Jag vill ha en utförlig redogörelse för hur du menar att mödrar, barn, pensionärer mm hade skuld till nazisternas illdåd och varför detta berättigar att de utsätts för krigsförbrytelser.
Senast redigerad av 1 Markus Holst, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13701
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 6 september 2006, 14:13

Schwalbe skrev:Eva är förlovad med Dieter.
Dieter har precis skjutit 32 judar på östfronten.
Eva älskar honom ändå.
Alltså är Eva skyldig.......
Anser du att detta ger motståndarsoldater rätt att förföra sig på Eva?

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 6 september 2006, 14:18

Det tyska folket var herrerasen, de skulle härska över de mindre värda slaverna och judarna.
Det var ett raskrig.
Ett tusenårigt rike där inga mindrevärdiga accepterades.
Att slaverna gav igen genom att våldta ca 2 milj tyska kvinnor ser jag som naturligt......

Skriv svar