Varför är DU interesserad av ww2 ?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
h2o
Medlem

Varför är DU interesserad av ww2 ?

Inlägg av h2o » 24 juni 2006, 18:38

Kanske är en ganska konstig och svårsvarad fråga men..
Skulle vara rätt roligt att höra varför just du har ett brinnande intresse för ww2?

Själv är det för att min farfars 2 bröder var med i US Army.
Ena i marinen och den andra någon form av infanterist, har alltid velat veta mer om vad dem var och gjorde.
Sen har ju pc-spel och filmer om 2vk vart interessanta.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 24 juni 2006, 19:00

Jag har varit det sedan jag var liten pojk och läste krigsserietidningar.
2VK känns som det sista stora kriget.

Nu har vi ju kärnvapen.

Vill citera Einstein:
"Jag vet inte hur det tredje världskriget kommer att se ut, men jag vet att det fjärde kommer att utkämpas med käppar och stenar"
(Fritt)

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 24 juni 2006, 20:02

Sedan jag fick veta om min gammelmorfar som slogs i kriget, när jag var runt 13. Innan dess hade jag fått höra att han dog av sjukdom 1945.

h2o
Medlem

Inlägg av h2o » 26 juni 2006, 22:00

Ingen annan som kan skriva av sig ? :)

Inte för att det hör hit, men vem ska man kontakta för att få veta uppgifter om stupade (allierade) soldater, i frankrike.
Har endast namn :(

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 26 juni 2006, 22:16

h2o skrev: Inte för att det hör hit, men vem ska man kontakta för att få veta uppgifter om stupade (allierade) soldater, i frankrike.
Har endast namn :(
Ta en titt bland de här länkarna så borde du kunna hitta något som ger något matnyttigt...
viewtopic.php?t=21446

/CvD

Användarvisningsbild
krypto
Medlem

Inlägg av krypto » 27 juni 2006, 00:01

Är faschinerad av det, helt enkelt. Inte för att jag är krigsglorifierande men det hela intresserar mig och det är svårt att beskriva varför...

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 27 juni 2006, 00:20

Först, i yngre år, var det mest flygplanen som intresserade mig. De såg fräna ut, och är man i 10-årsåldern så räcker nog det. Sen var det fartygen och stridsvagnarna. Och så småningom kom intresset för händelsernas förlopp och då blev det riktigt intressant. Man ville förstå varför vissa 'vann' och andra inte gjorde det. Sedan hade jag en gammal Illustrerad Klassiker från 60-talet hemma om anfallet på Pearl Harbor, som fascinerade mig länge. I efterhand skulle man nog avfärda den som inte så lite vinklad, men den redogjorde ju iallafall för anfallet - i serieformat.

Ju mer man läst desto mer inser man hur dåligt informerad "allmänheten" är och att det finns så mycket missuppfattningar om orsak-verkan-samband. Och sen blev det Nordafrika och Ryssland som var intressant, det första för hastigheten, svängningarna och ad-hoc-anpassningen till ett krig på 'sandhavet', det senare naturligtvis för den enorma skalan, umbäranden och lidandet. Senast så har intresset vänts till närmare breddgrader; Norge och Finland/Baltikum. Vad jag inte (än så länge) läst in mig på i princip alls, är kriget i Stilla Havet och på Atlanten. Visst, man känner väl till huvuddragen, men inte några mer ingående detaljer, eller har någon bättre koll på vilka enheter/befäl/policies som förekom. En liten beskrivning, vad som intresserar mig nu är mycket mer komplext än så, men det var väl lite hur det började.

Användarvisningsbild
volgar
Medlem

Inlägg av volgar » 27 juni 2006, 08:04

När jag var runt 11 år såg jag The Longest Day på tv och kort där efter en En Bro För Mycket. Det fick mig att bli interesserad av WWII.

aZgal
Medlem

Inlägg av aZgal » 27 juni 2006, 20:04

ja min pappa var överste i luftvärnet och det drog mig in i intereset för bofors och sen ww2
men så intreserar jag mig mycket för ww2 för att det hade mycket med infanteri och skill med vapen och kannoner,artelleri
i dagens krig så är ´mycket digitalt och robotar som följer plan automatiskt , blä

Användarvisningsbild
kingherald
Medlem

Inlägg av kingherald » 27 juni 2006, 23:35

Min farfar var med under vinterkriget och fortsättningskriget stred vid taipale under vinterkriget, och jr 14 vid lappland rukajärvi fronten under fortsättningskriget . han var underlöjtnant

Och min morfar vet jag inte så mycket förutom att han tjäna under vinterkriget vid summa fronten och försvann till tyskland 1941 och tjäna i olika waffen ss förband främst wiking finnischen ss bataljon och förmodlingen ochså nordland regimentet eftersom han var med vid slutstriderna vid berlin han var untersturmfuhrer och var med pionärtrupperna och fick järnkorset 1942 vid majkop kaukasus.

Sen har jag morfars 3 bröder som alla stred under kriget. och farfars 2 brödrar en blev tillfångatagen 1944 juli vid valkeasaari dog i rysk fångenskap 1949 vid ett gulag läger i kazakstan undernäring enligt dokumenten .

Så det har gjort mig väldigt intresserad om allt med krig och krigshistoria.
Sen kan ochså mitt intresse börjat när jag var vid 8års åldern när jag fick en tiger tank modell och det gjorde så jag börja bli riktigt fascinerad och även mitt lumpaval till pansarvapnet.

Användarvisningsbild
real parakeet
Medlem
Kontakt:

Inlägg av real parakeet » 2 juli 2006, 01:21

Det började i mellanstadiet med att min bästa kompis var flygintresserad vilket smittade av sig på mig. Med det följde en fascination för allt som smällde och lemlästade folk. Men så var det väl för många grabbar som växt upp. Sedan har det rullat på.

På äldre dagar har jag intresserat mig för bland annat nazismen. Ja, inte att utöva den, men det finns så mycket myter och saker där som egentligen aldrig har diskuterats eller ifrågasats. Under min uppväxt har jag, som de flesta andra, bara fått höra hur onda tyskarna var och att de plågade folk för nöjes skull. Och så var det bara. I vuxen ålder har jag velat skaffa mig en egen uppfattning. Ofta så ligger det rätt mycket sanning i det man fått med sig i sin uppfostran, men jag gillar att vara lite besserwisser när folk i ens omgivning sätter igång och drar paralleller med nazismen utan att egentligen veta något. Ja, det samma gäller allt som har med krig och elände att göra och när folk börjar påstå saker och ting. Jag är också en sådan där typ som gillar att vrida och vända på saker och belysa dem ur andra synvinklar än den "vanligt" folk ser saker och ting ur. Sist men inte minst så handlar det om allmänbildning. Historia handlar till stora delar om krig och elände. Andra världskriget ligger fortfarande rätt nära oss i tiden och det skadar inte att ta en titt i backspegeln då och då för att förstå sin samtid. Det ger mig lite perspektiv när jag tänker att det har förflutit längre tid mellan dess att jag föddes (1971) tills nu i skrivande stund, än den tid som förlutit mellan dess att kriget slutade och tills dess att jag föddes. Vad har egentligen händ med oss under denna tid mer än att vi fått persondatorer, internet och snabbare bilar?

Jag skall tillägga att jag inte är så påläst jämfört med de flesta här inne, men jämför med det stora flertalet så har jag snappat upp ett och annat som jag kan kvacka ur mig vid fikabordet på jobbet eller vid en grillkväll med kompisarna. Jag håller mitt intresse på en ganska ytlig nivå eftersom jag även har en massa andra intressen som kräver till, till exempel bilar, musikproduktion och Märklin-tåg (tssss... vuxna karln leker med tåg...).

Heavy
Ny medlem

Inlägg av Heavy » 8 juli 2006, 10:34

Är helt ny här, men forumet ser onekligen intressant ut och det här verkar vara en bra tråd för en första post.

Trots att jag är emot allt vad våld heter så har jag ett stort intresse för historiska militära konflikter, trots det ofantliga lidande som krig osakar de flesta inblandade. Krig fascinerar helt enkelt, hur absurt det än kan låta. Därmed fascinerar även det andra världskriget mig. Som så många andras intresse så grundades det någon gång under mellanstadietiden och har växt sedan dess. Jag brukar växla fokus lite då och då, just nu så läser jag väldigt mycket om kriget till havs, för något år sedan var jag insnöad på den allierade flygkampanjen mot de tyska städerna.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 17 juli 2006, 13:31

Som för många andra började det med att man köpte Matchbox plastmodeller för 9:90 när man fick månadspengen, i huvudsak flygplan. Så småningom började man med pansar. Nästa steg blev då, kanske naturligt, att lära sig lite om den miljö i vilken maskinerna verkade. Sedan var det igång. Nu arbetar jag med att undervisa om ww2 (högstadiet) så man håller så att säga intresset vid liv även i yrket.

Dock har jag de senare åren blivit allt med intresserad av de enskilda soldaternas erfarenheter och berättelser än de stora gigantiska slagen.

Har framför allt intresse av den europeiska sidan av konflikten och då i huvudsak mark- och luftstriderna.

Användarvisningsbild
Yder
Medlem

Inlägg av Yder » 19 juli 2006, 03:03

Samma som Sgt 83. Köpte byggmodeller för hela slanten när man var liten "pilt". I en hobbyaffär i Helsingborg kunde man köpa Esci´s Sdkfz 251 i skala 1/72 för 4.75/st. Här fanns även Hummel, Marder, Pz II och III till samma pris så jag och mina kompisar började sätta upp Pz Jäg komp och Strv komp för glatta livet. Under senare år blev det till att läsa en jäkla massa böcker om fordonen (gör fortfarande) numer är det renovering av militärfordon som gäller (har en galen kompis som har (förutom en massa 11-1111-13 och 20 bilar) en: västtysk pansarskyttebandvagn i "tuta och kör-skick", en Sherman under renovering, en Bren Carrier (för renovering) samt ska köpa en T55 :lol: Han har även köpt en luftvärnsstrålkastare... vad man nu ska med en sådan till :P För min del räcker det med Willys MB och Willys M38A1/M606A2... lagom små att välta runt med i garaget.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 19 juli 2006, 10:53

Sedan tror jag att det finns möjlighet att gräva ordentligt i andra världskriget också, det ser man bara på forumet, den har över hundra sidor med ca 30 trådar i varje. På Axishistory kan man verkligen se hur många som är intresserad av andra världskriget. Om man söker på sig själv på Skalman så finner man att man har deltagit i ca 140 trådar i detta forum. Det stöder iallafall mitt intresse, men det finns också andra historiska fack som jag gärna uppehåller mig i.

Stefan

Skriv svar