Vandaliserade monument?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Vandaliserade monument?

Inlägg av Lasse » 15 juni 2006, 18:31

Hej!

Tänkte bara visa en bild jag hittade på ett annat forum, detta är hur FJ monumentet på kreta (Eller resterna av det rättare sagt...) ser ut idag. Är det någon som vet om flera monument har förstörts? Jag vet om att ett över LSSAH slogs sönder för något/några år sedan.
Bilagor
Kreta-43.jpg
Kreta-43.jpg (92.38 KiB) Visad 3755 gånger

Användarvisningsbild
hoffe_salem
Medlem
Inlägg: 1309
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:52
Ort: sthlm

Inlägg av hoffe_salem » 15 juni 2006, 19:15

Dåligt att förstöra monument över stupade soldater oavsett från vilket land dom kommer ifrån...usch...

Mr x
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 8 augusti 2003, 19:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr x » 15 juni 2006, 20:04

Lasse

Finns det andra forum :)

For oss som inte kan Tyska så bra vad har de skrivet på det vackra monumentet som tillägnas Tyska Fallskärmsjägare om jag inte läser helt fel.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 15 juni 2006, 20:45

Med tanke på den rätt nya och vad det verkade rätt chauvinistiska filmen om kretensarnas motstånd mot de tyska FJ, så skulle det inte förvåna mig om den inspirerat några "modiga" att vanhelga monumentet.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 15 juni 2006, 20:47

B Hellqvist skrev:Med tanke på den rätt nya och vad det verkade rätt chauvinistiska filmen om kretensarnas motstånd mot de tyska FJ, så skulle det inte förvåna mig om den inspirerat några "modiga" att vanhelga monumentet.
Vilken film syftar du på?

/CvD

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 15 juni 2006, 22:39

Fan vad sorgligt... :(
Känns lika hemskt som gravskändning.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 15 juni 2006, 23:25

CvD skrev:
B Hellqvist skrev:Med tanke på den rätt nya och vad det verkade rätt chauvinistiska filmen om kretensarnas motstånd mot de tyska FJ, så skulle det inte förvåna mig om den inspirerat några "modiga" att vanhelga monumentet.
Vilken film syftar du på?

/CvD
"The 11th Day"; kom visst förra året.

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem
Inlägg: 2001
Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå

Inlägg av Bagheera » 17 juni 2006, 03:12

Mr x skrev:Lasse

Finns det andra forum :)

For oss som inte kan Tyska så bra vad har de skrivet på det vackra monumentet som tillägnas Tyska Fallskärmsjägare om jag inte läser helt fel.
Ungefär; kompensera/ersätt/gottgör oss nu. Aldrig mer fascism.

Antar att det det sprayade är borttvättat nu.

Monumentet finns nära Chania.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Inlägg av pandersson2 » 18 juni 2006, 08:58

Jag vill minnas att när man satte upp ett monument över stupade lettiska soldater i Ryssland så blev det omedelbart vandaliserat. Det finns om det på Axis Forum. Jag vet inte hur det blivit i fortsättningen och minns tyvärr ej stadens namn, men jag tror att sådant är vanligare än vad man tror.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 18 juni 2006, 13:50

Jag tycker det är rent vansinne när vanliga soldater blir föremål för en kamp mellan lika sjuka ideologier. Nazister m.fl. vandaliserar ryska monument och AFA-nissar(mfl) går loss på tyska monument.Det är en sjuk värld vi lever i. Enda sättet att glömma alla bekymmer och orättvisor är att dränka sina sorger.

Användarvisningsbild
svarta gardet
Medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 21 februari 2004, 12:14
Ort: Vermland

fler bilder här ang monumentet

Inlägg av svarta gardet » 16 augusti 2006, 02:41


myom
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 21 januari 2004, 13:03
Ort: Gävle

Inlägg av myom » 16 augusti 2006, 15:45

Det är nog lätt för folk som svenskar att tycka det ena och det andra om detta, när man inte haft krig på sitt territorium, men när monument sätts upp av aggressiva makter på slagfält, och dessutom utan ursäkter eller skadestånd osv. betalda efter kriget kan jag tänka mig att vandalisering uppstår lätt.

- Vad skulle Quislingregimens offers ättlingar tycka om att det sätts upp monument för fallna Quisling-överlöpare i närheten av något ökänt fängelse?
- Vad skulle jag känna om det sattes upp monument över fallna desantnikis som landsattes i Finland och ställde till med problem för civila och oskyldiga?

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 16 augusti 2006, 17:44

Jag kan ju även nämna att det inte bara gäller "aggresiva främmande makter", i vårt kära Tyskland ger de sig på sin egen hemarmés minnesmärken. När jag var i Berlin-Steglitz för att hitta min gammelmorfars grav så fann jag minnesmärket över tyska soldater som stupat under de båda världskrigen i oacceptabelt skick. Nersprayat med anarkistsymboler och "AFA" i STORA röda bokstäver överallt. Dessutom hade de vält minnesstenarna och pissat på hela stället, samt slängt fimpar och krossat flaskor där inne. Följaktligen hade man tvingats att spärra av detta vackra minnesmärke. Därmed är de enda ställena där vi soldatättlingar kan finna tröst vandaliserade, av myndigheter övergivna samt oåtkomliga för oss. Fast Stalincitaten i Berlin-Treptow finns kvar och putsas och fejas noggrant ännu idag...
Så alla är inte folk som svenskar som sitter och tycker både ditt och datt om det ena och det andra utan att veta hur krig kan krossa familjer, drömmar, och frukterna av generationers slit.
Mvh Andreas- som behövde skriva av sig, inga andra än skalmaniter lyssnar...

Mr x
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 8 augusti 2003, 19:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr x » 16 augusti 2006, 20:10

Hej,

Jag har i andra tråder skrivet om minnes monument som finns i Europa mestadels i Tyskland och...

De senaste monumenet över förintelsen mitt i centrla Berlin tar alla rekord, helt intet sägande och tar upp 2-3fotbolls planer. Jag har varit och sett detta två år under uppbyggnad och jag blir lika förvånad varje gång. Det finns monument över förintelsen i hela Tyskland men hur många monument finns det i övrig Europa över fallna Tyskar. En chansning säger 1 mot 50.

Många Tyskar har ifrågasatt detta monument(Berlin) både gällande läget,storleken och utforminingen. På denna punkt är jag villig att hålla med ännu ett.

Krigs monumentet över slaget av Berlin har varit under uppfräschning under de senaste 2åren och det fixas och putsas varje dag nästan i alla fall. Medan de 5st gravstenarna 100m därifrån över några som försökte ta sig över muren är i betydligt sämre skicka och nästan göms undan sist jag var där.

Man ska veta att det var även Tyskar som dog och som förlorade sina släktningar under kriget, ibland verkar det vara enbart fokus på alla de andra.

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 17 augusti 2006, 20:15

Mr x skrev:Hej,

Jag har i andra tråder skrivet om minnes monument som finns i Europa mestadels i Tyskland och...

De senaste monumenet över förintelsen mitt i centrla Berlin tar alla rekord, helt intet sägande och tar upp 2-3fotbolls planer. Jag har varit och sett detta två år under uppbyggnad och jag blir lika förvånad varje gång. Det finns monument över förintelsen i hela Tyskland men hur många monument finns det i övrig Europa över fallna Tyskar. En chansning säger 1 mot 50.

Många Tyskar har ifrågasatt detta monument(Berlin) både gällande läget,storleken och utforminingen. På denna punkt är jag villig att hålla med ännu ett.

Krigs monumentet över slaget av Berlin har varit under uppfräschning under de senaste 2åren och det fixas och putsas varje dag nästan i alla fall. Medan de 5st gravstenarna 100m därifrån över några som försökte ta sig över muren är i betydligt sämre skicka och nästan göms undan sist jag var där.

Man ska veta att det var även Tyskar som dog och som förlorade sina släktningar under kriget, ibland verkar det vara enbart fokus på alla de andra.
Jo du det var nog inte många familjer som inte hade minst en familjemedlem som dog.
Dom som kanske klarade sig bäst var dom som fanns på lands byggden, men i städerna suck, troligen ingen som vet. För att inte säga hur många ryska familjer som blev drabbade.

Skriv svar