Relationen mellan Italien och Tyskland

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Kontakt:

Relationen mellan Italien och Tyskland

Inlägg av Moonman » 11 maj 2006, 09:11

Hej allihop!

Jag talade med en italiensk vän om andra världskriget och fick lite frågor på kuppen.

Han påstår att Italien inte hade något annat val än att alliera sig med Tyskland och att landet snarare var ockuperat av tyskarna än allierat med de. Han berättade historier som han hade hört av sina äldre släktingar där en tysk soldat hade blivit mördad och tyskarna hämnades genom att ta tio personer ifrån staden/byn och avrätta de direkt.

Jag har inte läst något speciellt om Italien under andra världskriget men har fått följande uppfattning:
Italien gick med som en allierad till Tyskland under kriget. När de allierade gick in i Italien så delades Italien i två delar. Jag påpekade detta och menade på att det kanske var då som Italien blev till viss del ockuperat av tyskarna men han menade på att de hela kriget var mer eller mindre ockuperade.

Jag skulle gärna höra vad ni har att säga om detta samt om ni skulle kunna tipsa om några böcker som behandlar Italien.

mvh Alex Robsahm

myom
Medlem

Inlägg av myom » 11 maj 2006, 09:42

Utan att ha mer källor är dessa mina intryck som jag fått av det jag läst och hört:

att ju längre man befann sig från maktens korridorer, desto mer kände man sig som att befinna sig i ockuperat land, och detta borde ha blivit speciellt mer märkbart efter Italiens utträde ur kriget när tyskarna verkligen ockuperade resterande Italien. Hans intryck kanske är mestadels från senare delen av kriget? Då hämnades tyskarna på bybor för mord och sabotage riktat mot ockupanterna, inte olikt Balkan, Ryssland, Frankrike.

Men man kan även betrakta sig som att befinna sig i ockuperad terräng när ens land styrs av tyskvänliga ledare med en helt annan ideologi och människosyn, speciellt om ens föräldrar pratar om styret på det sättet - barns intryck av vad som händer och vad de hör kan ju ofta vara annorlunda än verkligheten. Hur gammal var han under kriget?

Edit: Såg precis att hans källa var de äldre släktingarna.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 11 maj 2006, 11:49

I september(?) 1943 skedde väl en statskupp i Italien?
Man fängslade Mussolini och bytte sida till de allierades förmån(har jag för mig). Det gjorde att tyskarna ockuperade Italien, så under Mussolinis tid var de allierade med Tyskland och efter att Mussolini avsatts så blev de ett ockuperat land precis som Frankrike.
Jag är rätt så sjuk just nu, så jag vet inte om mitt skrivande är till någon hjälp.
Mvh Andreas

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 11 maj 2006, 12:44

Andreas K skrev:I september(?) 1943 skedde väl en statskupp i Italien?
Man fängslade Mussolini och bytte sida till de allierades förmån(har jag för mig). Det gjorde att tyskarna ockuperade Italien, så under Mussolinis tid var de allierade med Tyskland och efter att Mussolini avsatts så blev de ett ockuperat land precis som Frankrike.
Jag är rätt så sjuk just nu, så jag vet inte om mitt skrivande är till någon hjälp.
Mvh Andreas
Detta visste jag redan och påpekade för honom men han menade på att för det första så hade Italien inget val och att de var ockuperade men det kallades allierade

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 11 maj 2006, 12:51

Jaha, då förstår jag resonemanget. Din vän menade alltså att Italien i praktiken var ännu ett land som blivit ockuperat av tyskarna, men att de officiellt var allierade?

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 11 maj 2006, 12:54

Han menade på att de mer eller mindre inte hade något val och då gick med i kriget som allierade med Tyskland men att de i praktiken blev ockuperade med tyskar över allt som gjorde som de ville, t.ex. avrättade 10 personer för en död tysk. Jag tror personligen att detta var saker som hände efter att de allierade klivit in i Italien men han menade på att de var så redan i början av kriget.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 11 maj 2006, 15:12

Det känns..avlägset. För det första, den tyska militära närvaron i Italien före -43 var minimal, bortsett från trupper som väntade att bli skeppade till Afrika. Det fanns ingen anledning att binda upp förband för att "kontrollera" den italienska landsbygden före Mussolini fick dingla.

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 11 maj 2006, 15:30

Belisarius skrev:Det känns..avlägset. För det första, den tyska militära närvaron i Italien före -43 var minimal, bortsett från trupper som väntade att bli skeppade till Afrika. Det fanns ingen anledning att binda upp förband för att "kontrollera" den italienska landsbygden före Mussolini fick dingla.
Det var det jag menade. Du känner inte till någon litteratur om Italien under AVK?

Skriv svar