Stalingradkorset...

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mr S
Medlem
Inlägg: 293
Blev medlem: 24 mars 2002, 18:48
Ort: GBG

Stalingradkorset...

Inlägg av Mr S » 27 april 2006, 16:39

Någon som vet något om Stalingradkorset?

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 9619
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 27 april 2006, 16:53

Korset tilldelades personal i Grenadier-Regiment "Hoch- und Deutschmeister" (fd. IR 134) och ersättningstrupperna samt staben i Reichsgrenadier-Division "Hoch- und Deutschmeister". det officiella namnet var Hoch- und Deutschmeister-korset men även kallat Stalingradkorset då Hoch- und Deutschmeister-divisionen var en ersättning för 44. infanteridivisionen vilken gått under i Stalingrad.

44. ID var ett österrikiskt förband och vid Anschluss blev den österrikiska arméns Wiener Inf.Rgt. "Hoch- und Deutschmeister" Nr 4 Wehrmachts Inf.Rgt. Nr. 134. Hur korset bars kan ses här: http://www.axishistory.com/index.php?id=4511

Skriv svar