Kungens pappa pekas ut som nazist i nätlexikon

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 16 mars 2006, 11:51

En äldre herre på jobbet som är lite av en "messerschmidt". Påstår att kungens far dödades av den danska motståndsrörelsen som hämd för hans agerande under VK2.
Detta skulle gått till på det viset att "de" skulle saboterat planet genom att täcka för pitottuber och annat som registrerar höjd m.m. Och på så vis skulle intrumenten visat fel och planet störtat.

Jag är väl skeptiskt till detta* men vet inte så mycket om "flygolyckan" för att säga bu eller bä.

Jag tänkte mest föra det vidare som kuriosa.

Gubben på jobbet har fått uppgiften från sina Danska vänner, om dessa var med på den tiden vet jag inte.


Sonderling


PS *Gubben på jobbet är av modell gråsosse. Och med tanke på att han påstår att FNL vann över USA med hjälp av icke våldsprincipen så lägger jag inte så stor vikt vid detta påstånde om kungens far. (Jag tänker inte ta heder av FNL men inte fan använde de sig av nån ickevåldsprincip.)

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5931
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 16 mars 2006, 12:35

Står en del om den konspirationsteorin i den här tråden. Man måste väl säga att med tanke på prinsens omvittnade sympatier för de allierade så vore ett något egendomligt beteende av gramse danskar att ha ihjäl den mest västvänlige ur det svenska kungahuset... :roll:

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 16 mars 2006, 17:09

Jag läste någonstans att kungens far hellre jagade vildsvin i Tyskland än var i Sverige.
Det torde ju tyda på att han gillade Tyskland.
Fast det bevisar ju iofs ingenting....

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 16 mars 2006, 21:23

Jag läste någonstans att kungens far hellre jagade vildsvin i Tyskland än var i Sverige.
:lol:
Jag äter hellre apfelstrudel i Berchtesgaden än på wienerkonditoriet i Jönköping.
Som du sade, Per-Erik, det bevisar ju faktiskt ingenting. :)
Mvh Andreas

Användarvisningsbild
Braf
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 27 februari 2006, 19:29
Ort: Stockholm/Småland

Inlägg av Braf » 17 mars 2006, 14:16

Per-Erik Larsson skrev:Jag läste någonstans att kungens far hellre jagade vildsvin i Tyskland än var i Sverige.
Det torde ju tyda på att han gillade Tyskland.
Fast det bevisar ju iofs ingenting....
Jo, det bevisar att det fanns bättre vildsvin i Tyskland än i Sverige...

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

debatt

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 26 mars 2006, 09:34

Hittade en liten relevant notis i gårdagens DN ur vilken jag saxar:

"ARVPRINS 1939 NAZIST 2006?
Debatt med Roy Andersson och Per Svensson m fl.
FRI ENTRÉ
TID: Månd 27 mars kl 17:30-20 (visning o fika 17:30, debatt 18)
PLATS: Forum för levande historia, Stora Nygatan 10-12 i Gamla Stan"

Hoppas någon av er i Sthlm går dit och lyssnar och ev. även medverkar i debatten.

Mvh,

Lars

Torbjörn Aronsson
Medlem
Inlägg: 775
Blev medlem: 26 december 2005, 00:27
Ort: Frösön
Kontakt:

Re: debatt

Inlägg av Torbjörn Aronsson » 26 mars 2006, 10:22

Lars Gyllenhaal skrev:Hittade en liten relevant notis i gårdagens DN ur vilken jag saxar:

"ARVPRINS 1939 NAZIST 2006?
Debatt med Roy Andersson och Per Svensson m fl.
FRI ENTRÉ
TID: Månd 27 mars kl 17:30-20 (visning o fika 17:30, debatt 18)
PLATS: Forum för levande historia, Stora Nygatan 10-12 i Gamla Stan"

Hoppas någon av er i Sthlm går dit och lyssnar och ev. även medverkar i debatten.

Mvh,

Lars
Instämmer i uppmaningen. Kan tyvärr inte vara där själv.

Texten på Wikipedia har f.ö. ändrats, se:

http://www.resume.se/pub/nyhet.asp?art_id=48878

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: debatt

Inlägg av Stilleben » 26 mars 2006, 10:44

Torbjörn Aronsson skrev:
-----
Texten på Wikipedia har f.ö. ändrats, se:

http://www.resume.se/pub/nyhet.asp?art_id=48878
Jaha, men nu står det bl.a. : "Vissa menar att prinsen,(min understrykning) precis som sin farfar kung Gustaf V, hade sympatier för Nazityskland".

Men Gustav V:s sympatier omfattade nog "det vanliga" Tyskland, för Nazi-Tyskland hade han inget till övers som här påvisats!

Torbjörn Aronsson
Medlem
Inlägg: 775
Blev medlem: 26 december 2005, 00:27
Ort: Frösön
Kontakt:

Re: debatt

Inlägg av Torbjörn Aronsson » 26 mars 2006, 11:10

Stilleben skrev:
Torbjörn Aronsson skrev:
-----
Texten på Wikipedia har f.ö. ändrats, se:

http://www.resume.se/pub/nyhet.asp?art_id=48878
Jaha, men nu står det bl.a. : "Vissa menar att prinsen,(min understrykning) precis som sin farfar kung Gustaf V, hade sympatier för Nazityskland".

Men Gustav V:s sympatier omfattade nog "det vanliga" Tyskland, för Nazi-Tyskland hade han inget till övers som här påvisats!
Instämmer, något att vidareförmedla till Wikipedia?

För övrigt önskar jag att Stig Hadenius som ju skrivit en biografi över Gustaf V kunde blanda sig i debatten.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 26 juli 2006, 21:30

sonderling skrev:En äldre herre på jobbet som är lite av en "messerschmidt". Påstår att kungens far dödades av den danska motståndsrörelsen som hämd för hans agerande under VK2.
Detta skulle gått till på det viset att "de" skulle saboterat planet genom att täcka för pitottuber och annat som registrerar höjd m.m. Och på så vis skulle intrumenten visat fel och planet störtat.

Jag är väl skeptiskt till detta* men vet inte så mycket om "flygolyckan" för att säga bu eller bä.

Jag tänkte mest föra det vidare som kuriosa.

Gubben på jobbet har fått uppgiften från sina Danska vänner, om dessa var med på den tiden vet jag inte.

Sonderling-------------
Beträffande flygolyckan: Haverikommissionen konstaterade att olyckan berodde på ett rent slarv. Då planet med de 22 ombordvarande mellanlandade på Kastrup blåste det mycket och det sattes därför enligt rutin ett lås på bakrodren för att de inte skulle skadas av blåsten. Detta GLÖMDE man ta bort när planet startade igen varför det steg helt brant, överstegrade och därefter störtade lodrätt mot marken.
Se viewtopic.php?t=17980

Beträffande prinsens påstådda nazistsympatier: Jag har nu läst Per Svenssons bok "Han som aldrig fick bli kung" och det finns inget i den som pekar på att prins Gustav Adolf hade nazistiska sympatier. Det påvisas inga som helst handlingar eller uttalanden i sådan riktning, inte heller under prinsens långa tjänstgöring som officer under kriget. Där han f.ö. var involverad i utbildningen av de norska polistrupperna 1944-45.

Att sedan hans svärfar Hertig Carl Eduard var SA-Obergruppenführer och en övertygad nazist, kan prinsen givetvis inte lastas för, inte heller att det i hustruns hemstad Coburg som de fram till kriget årligen besökte, förekom som i det övriga Tyskland, väl synliga och upprörande judeförföljelser.

Det framgår vidare av boken att nazisterna som styrde Coburg, ville göra bröllopet (som INTE var ett s.k. konvenansäktenskap!) i oktober 1932 mellan prinsen och Sibylla till en propagandatillställning med mängder av uniformer, fanor o.s.v. Svenska UD ingrep dock genom sin ambassadör i Berlin, Einar af Wirsén, och lyckades nästan helt få bort dessa inslag, vilket gjorde både svärfadern och nazisterna förtretade. En annan missräkning var att kungen, Gustav V, inte kom till bröllopet.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 27 september 2006, 10:30

I boken "Under Kriget - svenska spioner och hjältar under andra världskriget" av Lennart Lundberg (Förlaget Tre Böcker 1997) finns ett kapitel om de s.k. Warzawasvenskarna, alltså de sju svenskar, delvis i i chefspositioner i svenska bolag i Polen, som 1942 greps av Gestapo i Warzawa för spioneri och samarbete med den polska motståndsrörelsen (samt även den svenska underrättelsetjänsten). Ytterligare några misstänkta befann sig i Sverige och kunde ej gripas. Fyra av svenskarna dömdes till döden och en till livstids straffarbete. Två blev visserligen frikända, men måste under bevakning stanna i Tyskland.

Vidare om detta, se tråden "Hur många räddade Kersten", viewtopic.php?t=26546

I boken återges, översatt, en mycket utförlig skrivelse i ärendet (med "Mycket hemligt"!)av den 31.12. 1942 från riksministern Heinrich Himmler till utrikesministern Joakim von Ribbentrop (med kopia till riksmarskalken Göring).

Det framgår där att många (säkerligen pressande!) förhör hållits med svenskarna och att en av de mest aktiva, den senare dödsdömde Carl Herslow "hade som f.d. svensk generalstabsofficer och diplomat (Han var svensk generalkonsul i Warzawa fram till 1939 och hade varit svensk militärattaché i Berlin och i Moskva) kontakter med ledande kretsar inom den svenska diplomatin och armén", bl.a. med utrikesminister Boheman som även var intresserad av "autentisk information från Generalguvernementet".

Vidare: "I maj 1942 lämnade Herslow muntligen en rapport, enligt vilka ansenliga tyska truppkontingenter drogs samman i Stettin och Danzig. General Thörnell, som mottog hans rapport sade honom emellertid att dessa trupper, som han hade vetskap om, var avsedda för Finland. Herslow har dessutom berättat att han flera gånger inför både svenske kungen och kronprinsen föredragit om förhållandena inom Generalguvernementet. Han framställde förhållandena på ett sätt som skadade Tyska Riket. Han har förmedlat skrivelser till den svenske kungen från de polska furstinnorna Charteryska och Lubomierska. Trots omfattande efterforskningar har det inte gått att få reda på något om innehållet i de utsmugglade breven".

Vidare: "Efter att ha varit hemma några dagar (sedan tyskarna i slutet av 1944 pressats till att frige svenskarna, se ovan om Kersten) begärde Herslow företräde för Gustav V. Kungen hade på regeringens uppmaning skrivit till Hitler vid några tillfällen och vädjat om att dödsdomarna inte skulle gå i verkställighet. Något svar på breven hade Hitler inte gett. När Herslow skulle säga adjö, sade kungen: Ni var visst litet oförsiktiga har jag hört. Herslow instämde".

Jag tycker att ovanstående plus mycket annat som redovisats talar litet för sig själv...

Läs gärna http://www.dn.se/DNet/road/Classic/arti ... ?&a=563533 , det handlar om Warzawasvenskarna och ger bakgrunden till det de sysslade med!

Skriv svar