Litteratur om andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skalig
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 oktober 2010, 17:54
Kontakt:

Re: Litteratur om andra världskriget

Inlägg av Skalig » 13 oktober 2010, 20:40

Jag skulle rekommendera "Pojken i randig pyjamas" - originaltitel "The Boy in the Striped Pyjamas". Boken finns även som film. Den är särsklilt bra at visas i skolan (passar för svenska, engelska och historia).

jeger
Medlem
Inlägg: 431
Blev medlem: 6 november 2010, 23:01

Re: Litteratur om andra världskriget

Inlägg av jeger » 20 november 2010, 15:22

REF: Littteratur/Biografier 2. Verdenskrig
Jeg kan på det varmeste anbefale norsk ØB, General Otto Ruges erindringer "Felttoget-Erindringer fra kampene april-juni 1940".Original norsk utgave på Aschehougs Forlag,Oslo 1989,totalt 215 sider med mange originale fotos .Boken bør være spesielt av interesse også for svenske lesere fordi den beskriver i detalj det som i norsk historie kalles Plan B, en norsk anmodning om en svensk militær intervensjon i 1940 som ville ha gjordt det mulig å skille mellom et okkupert Syd-Norge og et fritt Nord-Norge med en demarkasjonslinje bevoktet av svensk militær.'

I samme gate er en annen bok, av daværende major, senere general Odd Linback-Larsens memoarer ( han var Ruges stabssjef i 1940)"Generalen og hans testamente" med undertittel" Felttoget i Nord-Norge, des etterspill og livet som politisk fange. Utgitt på forlaget Scandinavian Academic Press,Oslo 2009,250 sider
JEGER

ToiletFish
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 januari 2011, 15:34

Re: Litteratur om andra världskriget

Inlägg av ToiletFish » 18 januari 2011, 15:46

Efter att min far i alla år tjatat på mig om att jag ska lära mig mer om andra världskriget än att amerikanerna vann kriget (skolans version med andra ord) så köpte han Andra Världskriget - så alla förstår till mig. Helt klart läsvärd för dig som inte är så insatt men vill bli!

LeRenard
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 9 mars 2008, 12:20

Re: Litteratur om andra världskriget

Inlägg av LeRenard » 21 mars 2011, 05:29

2:a VK i ett manskapsperspektiv
Tänkte förkovra mig om villkor, förhållanden och liknande för mannen i ledet 1939-45.
Jagar alltså främst tips på bra litteratur kring hur der Landser, the Tommie, G.I's, Vankan osv hade det i vardagen. Men allt inom ämnet är av intresse!
Kände mig plötsligt så trött på allt om strategier, fältslag, manövrar och diverse fältherrars memoarer. På något sätt verkar underifrån-perspektivet intressant att utforska, just för att det är obanad mark och jag faktiskt vet väldigt lite om det.
Kan tänka mig att begränsa mig till förhållanden i europa på öst- och västfronten.
Anar att asien och "Banzai-nissarna" är sämre dokumenterat så det får vara denna gång.

Så är det någon som vet några riktigt bra böcker och vill dela med sig är jag tacksam.
Avklarade:
Charles Whiting om SS och Fj
Günther Kschorrek Fronschwein (hur korrekt den nu är)
Johann Voss soldat i W-SS
osv m.fl.
Vill passa på att poängtera att vi pratar bra litteratur, ska gärna hålla forskningsstandard!

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Litteratur om andra världskriget

Inlägg av Hexmaster » 21 mars 2011, 08:37

Kom genast att tänka på T-34 möter Tiger. Veteraner berättar om livet och döden som plåtryttare. Definitivt underifrån-perspektiv.

En "Banzai-nisse" har du hos Ryuji Nagatsuka med den minnesvärda titeln Jag var en självmordspilot. Beskriver det synnerligen oglamorösa flygarlivet mot slutet av kriget.

LeRenard
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 9 mars 2008, 12:20

Re: Litteratur om andra världskriget

Inlägg av LeRenard » 21 mars 2011, 18:17

Merci mon vieux.
Ska försöka få tag i bägge förslagen!
På tal om Nippon, läste f.ö. Mitsuo Fuchidas redogörelse för attacken på Pearl Harbour för sådär 35 år sedan.

Plåtryttare, den var ny, för mig som kommer från en regementsstad med har det alltid varit dieselkosacker! :milwink:

jeger
Medlem
Inlägg: 431
Blev medlem: 6 november 2010, 23:01

Re: Litteratur om andra världskriget

Inlägg av jeger » 9 april 2011, 12:20

Mine herrer
En bok som omtaler "den enkelte mann "er "Im Auge des Jagers" av Albrecht Wacker som har skrevet historien eller fortellingen om obergefreiter Josef "Sepp" Allerbergen som tjenestegjorde på Øst-fronten som skarpskytter 2.bataljon av Bergjegerregiment 144 i 3. Bergjegerdivisjon. Han fikk Ridderkorset for sin innsats under krigen 1939-45, unnslapp fangenskapet og overlevde både krigen og freden før han kom hjem til sine foreldre i en liten landby nær Salzburg.Hans fortelling foreligger på norsk i boken "Snikskytter på Østfronten" utgitt i 2011 på Vega Forlag ISBN 978-82-8211-124-9
Jeger

jeger
Medlem
Inlägg: 431
Blev medlem: 6 november 2010, 23:01

Re: Litteratur om andra världskriget

Inlägg av jeger » 26 december 2011, 08:21

Et annet godt boktips er "Grønne Djevler" av Hans Braarvig.Det er fortellingen om det norske commando-kompaniet, No 5 Trooop -No 10 Interallied Commando under kaptein Hauge i WWII og avdelingens innsats bl.a.under kampene på Walcheren 1944 Boken er utstyrt med en rekke fotografier (sort/hvitt) og er basert på commando-soldat Johan Klinges dagboksnotater om ham og hans kamerater.Illustrasjonene er bl.a.hentet fra krigsfotograf.løytnant Per G.Jonsons film " Med nordmenn på Walcheren". Komplett med kompaniebilde, oppgave over offiserer og liste og foto av de faldne,samt avdelingens plass i den allierte brigaden.

Boken kom første gang i 1950, på J W Eides Forlag AS , og har et forord av daværende sjef for hæren,generalmajor Johan Beichmann.Om denne boken skrivr den engelske krigshistoriker Hilary St.George Saunders " In the series of individual actions, the Norwegian and Belgian troops attached to the Commandobrigade from no 10 Inter-Allied Commando were prominent."
Ref nr er ELNA 250116-12. Boken er en klassiker, nå utsolgt fra forlaget, men (noen ganger) å få kjøpt antikvarisk
Anbefales på det beste, også fordi dette var den eneste norske avdelingen av hæren som i avdelingsforband kom i kamp på kontinentet etter at den innledningsvis hadde fungert som kjentmannsavdeling og "stifinnere" ved tidligere commandoraids i Norge.
Jeger

jennyf
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 2 mars 2012, 14:55

Re: Litteratur om andra världskriget

Inlägg av jennyf » 2 mars 2012, 15:14

Sverige var ett av de land som sade sig vara neutrala under andra världskriget, men hur lätt kan det vara att försöka att inte ha någon åsikt i ett krig som detta. Skulle man bara acceptera ockupationer av flera europeiska länder, för att inte riskera att själv dras med i kriget. Men det var väl bekvämast så, det är svårt att säga att man inte ska hjälpa andra länder så länge ens eget land klarar sig utan skador. Som alla vet så var andra världskriget ett rent helvete för miljoner människor över hela Europa. Främst för de som satt i koncentrationsläger eller hade anhöriga som drabbades. Kriget hade inga vinnare. Inte Hitler. Inte nazisterna som grupp och framförallt inte judarna. Denne tyske envåldshärskare bedrev en idiotisk och strängt nazistisk ideologi utan fakta att stadga sig mot, men med hjälp av sin färdighet att manipulera människor lyckades han nästan med sitt mål: Att skapa en judefri värld.
Vi i Sverige lyckades hålla oss neutrala i kriget även om vi i högsta grad var inblandade och påverkades av det som huvudsakligen utspelade sig nere på kontinenten.


[ Reklamlänk borttagen /Hex ]

tommyjonason
Medlem
Inlägg: 1469
Blev medlem: 11 september 2009, 19:17

Re: Litteratur om andra världskriget

Inlägg av tommyjonason » 3 mars 2012, 11:44

Kan man verkligen skriva en till bok om Tirpitz?
Jag har läst det mesta i branschen och var lite tveksam när jag köpte Patrick Bishops nyutkomna Target Tirpitz.
Men jag blev inte besviken, den innehåller en hel del nytt och "aha" upplevelser. Och är välskriven.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Litteratur om andra världskriget

Inlägg av Stilleben » 25 juli 2014, 13:52

Den nyutgivna boken "En Svensk Tiger" av Sven-Åke Bengtsson med "hårda fakta och siffror över svensk beredskap och upprustning 1939-1945" är intressant, även om något egentligt nytt inte framkommer om beredskapsåren.

Dock har en sak satt myror i huvet på mig nämligen texten från sid. 288 som ingående räknar "Armékårens sammansättning för operation RN (4 maj 1945)". Det gäller alltså den planerade operationen "Rädda Norge". Kårstaben, Fördelningarna. jägarplutonerna, fältpoliskompanierna, kårdivisionerna o.s.v. räknas noggrant på minst 3 helsidor upp. Efter på sid 291 "15:e motorverkstadskompaniet" kommer emellertid följande : "4.,14.,16 bageriplutonen Int ". Varefter följer "7. badplutonen T1, badplutonen Fo 18, badplutonen Fo 47" och ytterligare badplutoner Fo 51, Fo 52, Fo 53.

För Operation"Rädda Danmark" som börjar på sid. 284 med en redovisning som ovanstående finns på sid. 286 tre badplutoner uppräknade.

Vilken utbildning och stridsuppgifter hade en badpluton?

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Litteratur om andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 25 juli 2014, 13:55

Kan det ha varit fråga om personal som skötte en mobil bastu?

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Litteratur om andra världskriget

Inlägg av Stilleben » 26 juli 2014, 20:21

patrik blom skrev:Kan det ha varit fråga om personal som skötte en mobil bastu?
Bl.a. ja, rätt! Jag ser först nu att frågan är rätt utförligt besvarad under viewtopic.php?f=54&t=37636&start=15 där Viktor Lima jun 07, 2010 skriver "Japp, när det inte fanns personal och utrustning att sanera från C-stridsmedel brukade de saneringsgrupper/plutoner som fanns inom diverse förband användas för att bygga och bemanna fältduschar. Duschning ingick i totalsanering och - åtminstone vid mitt krigsförband - hade saneringgruppen möjlighet att pumpa vatten från sjöar samt värma upp det med dieselaggregat vilket gjorde att saneringen var en ganska angenäm upplevelse efter några dagar i fält".

jeger
Medlem
Inlägg: 431
Blev medlem: 6 november 2010, 23:01

Re: Litteratur om andra världskriget

Inlägg av jeger » 16 oktober 2014, 22:09

Jeg kan sterkt anbefale "TILBAGETOGET" med undertittel "Hitlers første nederlag" av den britiske militærhistoriker Michael Jones om det tyske tilbaketoget fra Moskva i Napoleons skygge, om utviklingen fra den tyske invasjonen sommeren 1941 til den russiske motoffensiv sent på høsten 1942 hvor tyskerne måtte kjempe både mot Kong Vinter og Den Røde Hær.En utmerket bok selv om forfatteren glemmer at Hitlers første nederlag i WWII faktisk var Narvik 1940. Jeg har lest boken i dansk oversettelse, faktisk ganske utmerket oversatt.
Jeger

Gerrgul
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1159
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Re: Litteratur om andra världskriget

Inlägg av Gerrgul » 27 oktober 2015, 21:58

Någon här som läst Axel Mobergs bok som ska sammanfatta forskningen kring Sveriges skiftande hållning under krigsåren?

Ett välskrivet kapitel finns tillgängligt på Alliansfrihetens hemsida. Det ger mersmak.


http://www.alliansfriheten.se/pionjarar ... #more-1717

Skriv svar