Varjag: Sov gott
Alexcykel skrev:
1. Bland fångarna på båten var sannolikt det absoluta flertalet ickejudar en gång utvalda till arbetstjänst.
Man behövde inte vara jude för att få resa till de eviga jaktmarkerna , även om judisk härkomst underlättade resan betydligt.
2. Många av tvångsarbetarna var helt vanliga människor från de ockuperade länderna som inkallats till arbetstjänst. Somliga hade tom börjat som frivilliga men i takt med att deras hemländer ockuperats överfördes de till tvångsstyrkan. (Läs Francois Cavanna Sången från stäppen)
Där har du onekligen en poäng , men fanns det verkligen frivilliga bland fångar på dessa båtar?.
Tyskarna behandlade de frivilliga utlandsarbetarna väl. Har svårt att tro att de frivilliga skulle utsättas för den hemska resan från KZ Neuengamme till hamnen. Hittar dessutom inga uppgifter om att frivilliga arbetare skulle ha stationerats i KZ Neuengamme med omnejd.
3. Man gjorde väldigt lite för att hålla dessa människor vid liv men syftet var inte att de skulle dö av bomber där. Tänk dig en häst som får slita och som vanvårdas, när den blivit halt lämnas den att dö. Där har du SS-syn på dessa människor. Sannolikt behövdes räddningsutrustningen till syften som tyskarna ansåg viktigare. T ex andra båtar.
Fångarna skulle inte lämnas för att dö, de skulle nog dödas - som så många andra avrättade " i sista stunden"
Kan förstås inte avgöra på vilket sätt exakt ville den tyske befälhavaren ta livet av de. Föredrog han RAF:s bomber eller skulle tyskarna själva sänka skeppen?. För att vara helt säkra skulle vi behöva fråga honom direkt - och dessutom få ett ärligt svar... Köper inte heller din argument om att räddningsutrustningen behövdes någon annanstans.
Kolla det här:
Während die ersten Häftlinge auf der "Cap Arcona" ankommen, deinstalliert die SS alle Fluchtmöglichkeiten und blockiert die Rettungsboote. Dies deutet zusammen mit den weiteren Maßnahmen darauf hin, dass geplant war, die "Cap Arcona" durch Sprengung zu versenken: Die automatischen Schotten werden zerstört und das Schiff mit einer geringen Treibstoffmenge betankt, die als Brandbeschleuniger ausreicht.
alltså
While the first prisoners arrive on the "Cap Arcona", the SS uninstalls all flight possibilities and blocks the lifeboats. This points together with the further measures on that that planned was, to sink the "Cap Arcona" through explosion: the automatic scot are destroyed and the ship with a slight fuel quantity refuels, that suffices as a fire accelerator.
källa:
http://kriegsende.ard.de/pages_std_lib/ ... 66,00.html
4. Det fanns fångar i överflöd, de på båten utgjorde inget undantag, hypotesen att de var en bricka i en förhandlingssituation bygger på att fredstrevare och eftergiftsförhandlingar förts tidigare med fångar som handelsvara. Om just dessa på båten var en sådan vet jag inte. Troligtvis hölls de där för att det var ett utrymme som fanns till hands.
Eventuellt brist på lägerplatser brukade i tredje riket lösas med lite taggtråd, en skogsäng och några vakter
Varför använda skepp med alla logistiska problem som följd ? Skeppen var förstås perfekta för massmord...
5. Tyskarna är precis lika skyldiga även om de inte medvetet placerat fångarna där för att bombas ihjäl. De kunde ju ha släppt dem långt tidigare, moral är meningslöst att tala om i de här sammanhangen.
Lika skyldiga som vem ? som engelsmän
? Skojar du? Annars tycker jag också att 1945 moralen var en sällsynt vara hos alla stridande nationer, tyvärr
Hälsn/Zeta