östfronten på TV (augusti 2002)
- Lars Gyllenhaal
- Medlem
- Inlägg: 983
- Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
- Ort: Barentsregionen
- Kontakt:
östfronten på TV (augusti 2002)
Hej,
Vill tipsa om tre dokumentärfilmer som utspelar sig i östfrontens norra del (Nordkalotten) som sänds på SVT med start måndag 5 augusti. De första två har visats 2000 och 2001 men den sista delen i trilogin visas för första gången (21 augusti).
Då jag varit medarbetare (research) till dessa produktioner är jag givetvis partisk och vill bara säga följande - var beredd på att de är klart annorlunda dokumentärer. Stilen är alltså rätt långsam och säregen. Snabba klipp, kartor, pilar och siffror förekommer i princip inte. Det är intervjuerna och landskapen som för fram berättelserna, med visst stöd av tysk och sovjetisk journalfilm.
Jag var själv först inte så förtjust i avsaknaden av t ex kartor men har gradvis allt mer kommit att hålla med regissören om att detta också är ett sätt att berätta på, kanske t o m bättre än det traditionella sättet. Kartor och statistik minns få efter att de visats i rutan. Förhoppningvis kan dock denna typ av filmer väcka ett i n t r e s s e som leder till att man kanske går till biblioteket och fördjupar sig i ämnet. Här är sändningstiderna och ett citat från varje film:
BLODSVÄGEN
"Han överlevde Hitler men dog i ett av våra egna läger"
måndag 5/8 kl 23:50 i SVT 1
UNDER EN ROSTIG STJÄRNA
"Kriget är inte slut förrän den sista soldaten är begravd"
måndag 12/8 kl 23:50 i SVT 1
KÄRA VERA - TILL DITT MINNE
"Man fick inte ens nämna hennes namn"
onsdag 21/8 kl 20:00 i SVT 2 och i repris 23/8 kl 17:10 samt även den 25/8 kl 00:45
Mvh,
Vill tipsa om tre dokumentärfilmer som utspelar sig i östfrontens norra del (Nordkalotten) som sänds på SVT med start måndag 5 augusti. De första två har visats 2000 och 2001 men den sista delen i trilogin visas för första gången (21 augusti).
Då jag varit medarbetare (research) till dessa produktioner är jag givetvis partisk och vill bara säga följande - var beredd på att de är klart annorlunda dokumentärer. Stilen är alltså rätt långsam och säregen. Snabba klipp, kartor, pilar och siffror förekommer i princip inte. Det är intervjuerna och landskapen som för fram berättelserna, med visst stöd av tysk och sovjetisk journalfilm.
Jag var själv först inte så förtjust i avsaknaden av t ex kartor men har gradvis allt mer kommit att hålla med regissören om att detta också är ett sätt att berätta på, kanske t o m bättre än det traditionella sättet. Kartor och statistik minns få efter att de visats i rutan. Förhoppningvis kan dock denna typ av filmer väcka ett i n t r e s s e som leder till att man kanske går till biblioteket och fördjupar sig i ämnet. Här är sändningstiderna och ett citat från varje film:
BLODSVÄGEN
"Han överlevde Hitler men dog i ett av våra egna läger"
måndag 5/8 kl 23:50 i SVT 1
UNDER EN ROSTIG STJÄRNA
"Kriget är inte slut förrän den sista soldaten är begravd"
måndag 12/8 kl 23:50 i SVT 1
KÄRA VERA - TILL DITT MINNE
"Man fick inte ens nämna hennes namn"
onsdag 21/8 kl 20:00 i SVT 2 och i repris 23/8 kl 17:10 samt även den 25/8 kl 00:45
Mvh,
-
Mikael Karlsson
- Medlem
- Inlägg: 276
- Blev medlem: 24 mars 2002, 12:09
- Ort: Vålberg
- Kontakt:
- Fältmarskalken
- Medlem
- Inlägg: 230
- Blev medlem: 27 april 2002, 23:05
- Ort: Värmland
- Lars Gyllenhaal
- Medlem
- Inlägg: 983
- Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
- Ort: Barentsregionen
- Kontakt:
tyska KIAs
Hej,
Tyska soldater som hittas på Kolas slagfält begravs sedan några år tillbaka på den återinvigda tyska krigskyrkogården i Petjenga (f.d. Parkkina i Petsamo) resp. på stadskyrkogården i Murmasji. Numera har krigsgravsorganisationen ´"Deutsche Kriegsgräbervuersorge" en egen representant i Sankt Petersburg som ansvarar för Murmansk. Denne samarbetar med personerna i filmen, även om vi med våra svenska ögon kan anse att de hanterar kropparna ovarsamt.
Tyvärr förekommer på Kola, liksom i övriga Ryssland (och andra länder), människor som bara är ute efter att plocka stupade soldaters tillhörigheter för att sälja/samla dem och fullständigt struntar i de mänskliga rester de hittat. Finns även de som öppnar riktiga gravar i samma syfte. De senare kategorierna kallas för "svarta sökare" i Ryssland. De "vita" är inte alltid helt vita, men de ser iaf till att alla mänskliga rester oavsett nationalitet får en begravning (med militära hedersbetygelser etc). Och, inte minst, de försöker underrätta anförvanter om den stupade.
De flesta föremålen som personerna i filmen hittar hamnar i ett museum i staden Poljany resp. hos de anhöriga då sådana kan hittas. Se min hemsida för mer info - under Litsa i MAP & GUIDE.
Mvh,
Tyska soldater som hittas på Kolas slagfält begravs sedan några år tillbaka på den återinvigda tyska krigskyrkogården i Petjenga (f.d. Parkkina i Petsamo) resp. på stadskyrkogården i Murmasji. Numera har krigsgravsorganisationen ´"Deutsche Kriegsgräbervuersorge" en egen representant i Sankt Petersburg som ansvarar för Murmansk. Denne samarbetar med personerna i filmen, även om vi med våra svenska ögon kan anse att de hanterar kropparna ovarsamt.
Tyvärr förekommer på Kola, liksom i övriga Ryssland (och andra länder), människor som bara är ute efter att plocka stupade soldaters tillhörigheter för att sälja/samla dem och fullständigt struntar i de mänskliga rester de hittat. Finns även de som öppnar riktiga gravar i samma syfte. De senare kategorierna kallas för "svarta sökare" i Ryssland. De "vita" är inte alltid helt vita, men de ser iaf till att alla mänskliga rester oavsett nationalitet får en begravning (med militära hedersbetygelser etc). Och, inte minst, de försöker underrätta anförvanter om den stupade.
De flesta föremålen som personerna i filmen hittar hamnar i ett museum i staden Poljany resp. hos de anhöriga då sådana kan hittas. Se min hemsida för mer info - under Litsa i MAP & GUIDE.
Mvh,
- Johan Elisson
- Medlem
- Inlägg: 3530
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
- Ort: Rikets värn i väst.
- Mathias Forsberg
- Medlem
- Inlägg: 2986
- Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
- Ort: Stockholm
Såg tyvärr bara sista 8-10 min av dokumentären, och de var relativt sorgsna.
Av sidointresse: finns det någon statistik av hur många, eller ungefärligen hur stor andel, av de sovjetiska krigsfångarna i Norge som kvarhölls av NKVD och sedermera skickades till ytterligare läger?
I övrigt instämmer med Elisson, kul att se ett bekant namn i eftertexten!
/Forsberg
Av sidointresse: finns det någon statistik av hur många, eller ungefärligen hur stor andel, av de sovjetiska krigsfångarna i Norge som kvarhölls av NKVD och sedermera skickades till ytterligare läger?
I övrigt instämmer med Elisson, kul att se ett bekant namn i eftertexten!
/Forsberg
- Lars Gyllenhaal
- Medlem
- Inlägg: 983
- Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
- Ort: Barentsregionen
- Kontakt:
Stalins läger
Hej!
Alla hamnade i sovjetiska "filtreringsläger" och fick tillbringa allt från veckor till flera månader i dessa. En stor del, uppskattningsvis en tredjedel, fick sedan långa straff i form av riktiga läger ("GULag") av varierande hårdhetsgrad. En del läger var i princip liktydiga med dödsstraff. En del f.d. krigsfångar arkebuserades även direkt efter filtreringslägret pga mkt nära samarbete med tyskarna (eller för att någon anklagat dem för detta). Bedömer dock att den senare kategorin var färre än fem procent av totala antalet f.d. krigsfångar.
Kort sagt - var det enda "brott" man begått att man blivit krigsfånge så kunde straffet i bästa fall bli några veckors filtreringsläger (varierande förhållanden) men ofta därefter GULag (mycket varierande förhållanden). Hade man oturen att ha någon ovän som kunde fabulera så blev straffet garanterat tio eller fler år i GULag, och då antagligen i ett av de hårdaste lägren.
"Blodsvägen" visas inte igen, iaf under överskådlig tid.
Mvh,
Alla hamnade i sovjetiska "filtreringsläger" och fick tillbringa allt från veckor till flera månader i dessa. En stor del, uppskattningsvis en tredjedel, fick sedan långa straff i form av riktiga läger ("GULag") av varierande hårdhetsgrad. En del läger var i princip liktydiga med dödsstraff. En del f.d. krigsfångar arkebuserades även direkt efter filtreringslägret pga mkt nära samarbete med tyskarna (eller för att någon anklagat dem för detta). Bedömer dock att den senare kategorin var färre än fem procent av totala antalet f.d. krigsfångar.
Kort sagt - var det enda "brott" man begått att man blivit krigsfånge så kunde straffet i bästa fall bli några veckors filtreringsläger (varierande förhållanden) men ofta därefter GULag (mycket varierande förhållanden). Hade man oturen att ha någon ovän som kunde fabulera så blev straffet garanterat tio eller fler år i GULag, och då antagligen i ett av de hårdaste lägren.
"Blodsvägen" visas inte igen, iaf under överskådlig tid.
Mvh,
Senast redigerad av 1 Lars Gyllenhaal, redigerad totalt 6 gånger.
-
Mikael Karlsson
- Medlem
- Inlägg: 276
- Blev medlem: 24 mars 2002, 12:09
- Ort: Vålberg
- Kontakt:
För en översikt av striderna i norr kan jag rekomendera Gyllenhaals "Slaget om Nordkalotten", finns som pocket till en billig penning.kurland skrev:Är så arg för jag somnade ifrån totalt.
Är det någon som vet om det kommer i repris igen.
Jag har inte läst så mycket om kriget i norr.
Var det hårda strider?
Hur krigade man där uppe med tanke på terrängen och kylan.
Jag såg samma del av triologin. Jag fick intrycket att de inte skilljde på Fritts eller Ivan, när de hittade kvarlevor. Det fick mig att tro att de begravdes i någon typ av minneslund.Fältmarskalken skrev:Har sett "UNDER EN ROSTIG STJÄRNA" och rekomenderar den. De letar efter kvarlevorna av ryska soldater och begraver dom sedan på en kyrkogård eller begravningsplats. Jag undrar vart man gör av de tyska kvarlevorna? Begravs dom på en särskild plats eller på samma begravningsplats?
- Lars Gyllenhaal
- Medlem
- Inlägg: 983
- Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
- Ort: Barentsregionen
- Kontakt:
Fritz hamnar i Petjenga/Murmasji
Hej!
Jag vet att de vita sökarna på Kola sedan minst fem år tillbaka hanterar stupade obegravda tyskar separat och begraver dem på den tyska krigskyrkogården i Petjenga (f.d. Parkkina i Petsamos distrikt) eller i Murmasji. Tyvärr framgår dock inte detta av filmen - man får endast se några ögonblick från en begravning av sovjetsoldater i slutet.
Hur vet jag detta så säkert? Jag har haft kontakt med flera vita sökare på Kola sedan fem år och har varit med dem ute på tundran i totalt två veckor. Har även bra kontakt sedan två år med flera av de österrikiska bergsjägarveteraner som återuppfört den tyska krigskyrkogården i Petjenga.
Det finns dock ett problem - tyska soldater utan dödsbricka eller annan säker ID-handling. Dessa kvarlevor väntar på begravning eftersom tyska myndigheter endast vill låta begrava säkra fall. Problemet är dock inte överväldigande eftersom man årligen "bara" finner ett par t o m ett dussin tyskar på Kola. Detta är att jämföra med antalet sovjetsoldater - kring femtio nya per år. De nyfunna sovjetsoldaterna begravs under sten med namn om namn hittats - annars i grav med flera andra. Alla nya gravar ligger bakom monumentansamlingen mitt i "Dödens dal" vid bilvägen. För mer info se "Litsa" i MAP & GUIDE på min hemsida.
Mvh,
Jag vet att de vita sökarna på Kola sedan minst fem år tillbaka hanterar stupade obegravda tyskar separat och begraver dem på den tyska krigskyrkogården i Petjenga (f.d. Parkkina i Petsamos distrikt) eller i Murmasji. Tyvärr framgår dock inte detta av filmen - man får endast se några ögonblick från en begravning av sovjetsoldater i slutet.
Hur vet jag detta så säkert? Jag har haft kontakt med flera vita sökare på Kola sedan fem år och har varit med dem ute på tundran i totalt två veckor. Har även bra kontakt sedan två år med flera av de österrikiska bergsjägarveteraner som återuppfört den tyska krigskyrkogården i Petjenga.
Det finns dock ett problem - tyska soldater utan dödsbricka eller annan säker ID-handling. Dessa kvarlevor väntar på begravning eftersom tyska myndigheter endast vill låta begrava säkra fall. Problemet är dock inte överväldigande eftersom man årligen "bara" finner ett par t o m ett dussin tyskar på Kola. Detta är att jämföra med antalet sovjetsoldater - kring femtio nya per år. De nyfunna sovjetsoldaterna begravs under sten med namn om namn hittats - annars i grav med flera andra. Alla nya gravar ligger bakom monumentansamlingen mitt i "Dödens dal" vid bilvägen. För mer info se "Litsa" i MAP & GUIDE på min hemsida.
Mvh,
Hej Lars håller på just att läsa din bok (slaget om nordkalotten)jag har läst till spetsnas förbanden och blev lite förvånad över det stod så lite om deras övergrepp över civila bybor. Många utav partisan förbanden var ena riktiga rövare och som borde satts i fängelse och nämnas som krigsförbrytare. Jag tycker för övrigt att boken är bra och alla borde läsa boken för att få reda på svergies historia under 2a världskriget.
Har du någon ny bok om kriget på gång?
Har du någon ny bok om kriget på gång?