Sensationell ny information om operation Polarräv

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
tommyjonason
Medlem
Inlägg: 1469
Blev medlem: 11 september 2009, 19:17

Re: Sensationell ny information om operation Polarräv

Inlägg av tommyjonason » 31 december 2013, 20:57

Anders Johansson tagit gamla rester ur skafferiet och satt dom på uppvämning
Är det samma person som skrivit Den Glömda Armen och boken om C-byråns agenter?

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Sensationell ny information om operation Polarräv

Inlägg av von Adler » 2 januari 2014, 02:43

Vi förde en mycket givande kalenderbitardiskussion i ämnet vad hade Tyskland egentligen tillgängligt i Norge sensommaren (slutet av jul/början av augusti) 1943 här.

Sammanfattningsvis;

Tyskarna
1 inte helt färdiguppsatt pansardivision utan någon egentlig erfarenhet med 171 stridsvagnar.
8 infanteridivisioner, varav 2 är av ytterst marginellt värde som offensiva förband.
128 jaktplan.
27 jaktbombplan.

Svenskarna
2 pansarbrigader med 281 stridsvagnar.
10 infanteridivisioner
1 cykelbrigad
1 motorbrigad
120 jaktplan.
180 bombplan.
60 spaningsplan.

jeger
Medlem
Inlägg: 431
Blev medlem: 6 november 2010, 23:01

Re: Sensationell ny information om operation Polarräv

Inlägg av jeger » 16 oktober 2014, 23:44

Intet merkelig med det
Alle militære staber i alle land har til alle tider planer om både angrep og forsvar mot fiendtlige og/eller nøytrale makter som grenser til eget A/O.Situasjonen kan lett eller på sikt endre seg og dermed også vurderingsgrunnlaget for egne og FIs muligheter og begrensninger; så enkelt er det og tyskerne i Norge 1940-45 var ikke noe unntak.
Jeger

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5041
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Sensationell ny information om operation Polarräv

Inlägg av koroshiya » 29 december 2022, 08:42

Skrev på Quora om det här, där jag helt fräckt snodde information från tråden.

https://www.quora.com/Is-it-true-that-t ... tafsson-14

Men hen som ställer frågan refererar till info om att von Falkenhorst skall ha skapat denna plan, Polarfuchs två skall den visst ha hetat. Tittar man på engelsk wiki om von Falkenhorst står det också där, och informationen sägs komma från en bok med titeln, "Les secrets de l'affaire Raoul Wallenberg".

https://www.amazon.co.uk/secrets-laffai ... 2738470513

Har någon några tankar kring det här?

Läser man om Silberfuchs under Barbarossa står det på wiki att von Falkenhorst hade ett övergripande befäl och planerade operationen, vilket han skall ha börjat göra i januari 1941.

Kan det helt enkelt röra sig om en sammanblandning? Det verkar ju underligt ifall de tyska befälen skulle ha så dålig fantasi att de skulle återanvända ett namn, men vad vet man.
Senast redigerad av 1 koroshiya, redigerad totalt 29 gånger.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Sensationell ny information om operation Polarräv

Inlägg av von Adler » 29 december 2022, 11:07

Ja, de operativa studier som fanns mot Sverige var gjorda av chefen för 25. Panzer-division, Generalleutnant Adolf von Schell. De var avsedda som studier för ett neutraliserande av Sverige i händelse av att de allierade anföll Norge och Sverige slöt upp deras sida.

Planen var baserad på Norge- fälttåget 1940 och hade inte så mycket kontakt med verkligheten. Man konsulterade inte Generalmajor Bruno von Uthmann, militärattachén i Sverige som var den som hade bäst kunskap om det svenska försvaret och Övertelöjtnant Karl Oglive, som var ansvarig för Sverige i Fremde Heere West verkade bara kopiera och klistra in samma bedömning från 1937 varje år - där det bland annat står att Sverige saknar mekaniserade eller pansrade styrkor och offensiv förmåga. Tydligen hade man helt missat att pansarbrigaderna skapats på våren 1943 och två av dem var redo för insats (om än utan alla sina medeltunga stridsvagnar) och mobiliserades och las i reserv i beredskapsförstärkningen i juli 1943.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5041
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Sensationell ny information om operation Polarräv

Inlägg av koroshiya » 29 december 2022, 11:51

von Adler skrev:
29 december 2022, 11:07
...


Med "baserad på" menar du då att det fanns en bedömning av Sveriges förmåga i april 1940, eller att det fanns funderingar kring vad man skulle göra om det också blev krig med Sverige då?

Jag gissar mest på det förstnämnda.

Jag undrar om Bamler skrev ordet Polarfuchs i sin artikel i Krasnaja Zvezda 1946. Tyvärr verkar det vara svårt att hitta ex från 46 online, och jag orkar inte kolla om de finns på svenska bibliotek.

Den tyska wiki-artikeln hänvisar bland annat till en skrift om "seinem Lebenslauf", och det verkar finnas annan litteratur där också som nämner ordet.

https://de.wikipedia.org/wiki/Rudolf_Bamler

Det är något av ett mysterium över hur det började användas.

Tack för hjälpen, von Adler.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5041
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Sensationell ny information om operation Polarräv

Inlägg av koroshiya » 30 december 2022, 00:25

Jag trålade vidare och fann en artikel i Scandia från 1975 som tar upp ämnet.

Titeln är,
Tysk militär planläggning under det andra världskriget: fall Sverige.
och skriven av en Carl-Axel Gemzell.

Jag hittade infon i en tysk artikel från 77.

https://www.ifz-muenchen.de/heftarchiv/ ... chmann.pdf

Samma artikel skriver också samma sak, att det var von Schell som planerade.

Jag tror jag nöjer mig med det, även om Scandia från 75 är lätt att få tag på. Någon har missuppfattat, och Falkenhorst har blivit inblandad för att han arbetade med den verkliga Polarfuchs.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Sensationell ny information om operation Polarräv

Inlägg av von Adler » 31 december 2022, 11:16

koroshiya skrev:
29 december 2022, 11:51
von Adler skrev:
29 december 2022, 11:07
...


Med "baserad på" menar du då att det fanns en bedömning av Sveriges förmåga i april 1940, eller att det fanns funderingar kring vad man skulle göra om det också blev krig med Sverige då?

Jag gissar mest på det förstnämnda.

Jag undrar om Bamler skrev ordet Polarfuchs i sin artikel i Krasnaja Zvezda 1946. Tyvärr verkar det vara svårt att hitta ex från 46 online, och jag orkar inte kolla om de finns på svenska bibliotek.

Den tyska wiki-artikeln hänvisar bland annat till en skrift om "seinem Lebenslauf", och det verkar finnas annan litteratur där också som nämner ordet.

https://de.wikipedia.org/wiki/Rudolf_Bamler

Det är något av ett mysterium över hur det började användas.

Tack för hjälpen, von Adler.
Det jag skriver är baserat dels på det jag läst om och ur själva planen och det Jan Linder skriver i "Krigsfall Sverige" där han går igenom planen som den var och fanns.

Erfareheterna från Norge 1940 var att det går att med tungt beväpnade kampgrupper, gärna med pansar först, gå rakt igenom det norska försvaret och avancera på djupet länsg med vägar och järnvägar genom dalarna - norrmännen hade inte motattacksförmåga och de norska trupperna inte eget initiativ nog för att försöka flankera och infiltrera bakom de avancerade tyska trupperna.

Det är rätt uppenbart att den tyska planen med långa avancemang över nästan väglös terräng för att skära landet i två genom att nå kusten på en eller två punkter och sedan tänka sig att huvuddelen av den svenska armén skulle ställa upp till slag i den relativt öppna terrängen mellan Uppsala och Västerås för att försvara Stockholm är baserad på samma antaganden.

Jag skulle vilja hävda att det inte stämde alls lika mycket med Sverige som med Norge 1940 och 1943 är det rent av fullständigt idiotiskt att tro att en sådan plan ska fungera.

Min övertygelse är att tyskarna aldrig kommer till en riktig stad - ständiga mineringar, bröten, spränga broad och vägspärrar kommer sinka dem, och ständiga infiltrationer av fria kriget-agerande trupper kommer anfalla deras långa och sårbara flanker och bryta deras kommunikationer och underhåll tillbaka till Norge.

Enligt ett rykte jag aldrig har lyckats bekräfta ska Mannerheim ha varnat tyskarna när de hörde sig för om att använda finska hamnar för landstigningar längs med svenska kusten - "Se upp med svenskarna. De är lika goda soldater som finnarna, men dubbelt så många och långt mycket tyngre beväpnade."

Det är lite som von Schell själv sa när han tillfrågades om planerna - styrkorna tyskarna avsåg för den fanns aldrig på plats. Men inte ens med det som krävdes i Schells plan på plats tror jag på särskilt stora möjligheter för tyskarna. Det krävs helt enkelt en tvåmånadersinsats med 1 000+ plan från Luftwaffe för att lamslå svenska arméns möjlighet att förflytta sig och helt slå ut svenska flygvapnet för att en sådan operation ska lyckas. Och till skillnad från 1941 coch 1942 har tyskarna inte längre möjligheten att göra sådana operationer utan att kritiskt försvaga andra, betydligt viktigare fronter.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5041
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Sensationell ny information om operation Polarräv

Inlägg av koroshiya » 31 december 2022, 18:21

Tack för förklaringen, von Adler.

Skriv svar