Svensk vapenhistoria 1943-1947.
Svensk vapenhistoria 1943-1947.
Hej på er alla.
Detta är mitt första inlägg i detta forum, så ni får ursäkta om detta diskuterats förut (som det säker har, med alla 300.000 inlägg som finns här). Det är så här att jag i flera år gått och spånat på en liten inbördes historia, vad hade hänt om Sverige drogs med i andra världskriget? Sedan ett år tillbaka har jag skrivit till och från på en roman som jag sysslar med med just detta tema. Historian är ganska lång och något svår att dra här men grundar sig i en alternativ tidslinje med lite andra beslut på politisk nivå en vad som togs i verkligheten. Jag försöker dessutom vara 100 % militäriskt korrekt när jag skriver, vilket leder mig till problemet som följer:
Det är väldigt svårt att på nätet leta reda på hur den svenska militären var uppbyggd under kriget. Speciellt vilka vapen en vanlig pluton\grupp var utrustad med. Vilka pjäser hade vi tillgång till och hur stort flygvapen hade vi? Vilka fartyg hade vi i flottan och var låg dom placerade? Hur mätte sig dom med ryssarnas motsvarigheter i östersjön? Jag är främst intresserad av att veta om handeldvapen\utrustning som användes under kriget. Är det någon som kan svara på detta tro?
Med vänliga hälsningar och tackar på förhand
Martin Trankell
Detta är mitt första inlägg i detta forum, så ni får ursäkta om detta diskuterats förut (som det säker har, med alla 300.000 inlägg som finns här). Det är så här att jag i flera år gått och spånat på en liten inbördes historia, vad hade hänt om Sverige drogs med i andra världskriget? Sedan ett år tillbaka har jag skrivit till och från på en roman som jag sysslar med med just detta tema. Historian är ganska lång och något svår att dra här men grundar sig i en alternativ tidslinje med lite andra beslut på politisk nivå en vad som togs i verkligheten. Jag försöker dessutom vara 100 % militäriskt korrekt när jag skriver, vilket leder mig till problemet som följer:
Det är väldigt svårt att på nätet leta reda på hur den svenska militären var uppbyggd under kriget. Speciellt vilka vapen en vanlig pluton\grupp var utrustad med. Vilka pjäser hade vi tillgång till och hur stort flygvapen hade vi? Vilka fartyg hade vi i flottan och var låg dom placerade? Hur mätte sig dom med ryssarnas motsvarigheter i östersjön? Jag är främst intresserad av att veta om handeldvapen\utrustning som användes under kriget. Är det någon som kan svara på detta tro?
Med vänliga hälsningar och tackar på förhand
Martin Trankell
Re: Svensk vapenhistoria 1943-1947.
Välkommen på forumet Martin!
Intressanta frågeställningar som jag tror du har kommit rätt för att få besvarade.
Nu har jag inte mycket tid just nu men börja här - viewtopic.php?t=13423&highlight=mauser
MVH
Hans
Intressanta frågeställningar som jag tror du har kommit rätt för att få besvarade.
Nu har jag inte mycket tid just nu men börja här - viewtopic.php?t=13423&highlight=mauser
MVH
Hans
Jag tackar för svaret!
Där fanns det mycket utförliga uppgifter om vilka handeldvapen som användes av Sverige, men den starka frågan hos mig är nog efter att ha läst det: Vilka vapen var vanliga? Många var importerade vapen av mest Finnland\Tyskland. Vilka delades ut till en 'vanlig' grupp och hur var gruppen uppbyggd? Hade bara officeraren kpist och resten gevär som i Tyska wehrmacht?
Vet att jag kommer med mycket frågor, men jag anar att många här gillar att svara också.
Tackar på förhand!
Där fanns det mycket utförliga uppgifter om vilka handeldvapen som användes av Sverige, men den starka frågan hos mig är nog efter att ha läst det: Vilka vapen var vanliga? Många var importerade vapen av mest Finnland\Tyskland. Vilka delades ut till en 'vanlig' grupp och hur var gruppen uppbyggd? Hade bara officeraren kpist och resten gevär som i Tyska wehrmacht?
Vet att jag kommer med mycket frågor, men jag anar att många här gillar att svara också.
Tackar på förhand!
- Kapten_Gars
- Medlem
- Inlägg: 3112
- Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
- Ort: Göteborg
Du hittar en bra men inte helt felfri introduktion till den svenska armen och dess beväping här http://www-solar.mcs.st-and.ac.uk/~aaron/sweeds.html . Felen ligger främst i hur kavalleriets och pansartruppernas organisation beskrivs.
Du hittar beskrivnignar av infanteriets organsiation och bävpning fram till org. m/43m som jag tror var den sista organisationen som infördes för infanteriet. Enligt den skulle gruppchefen och stf. gruppchefen had kpist m/37-39, en menig hade kulsprutegevär m/37 , två meniga hade automatgevär m/42 och de sista fem hade gevär m/96.
Varje pluto hade 4 skytte grupper och en grantkastargrupp med en 47mm grantkastare, plutonens stab bestod av plutonchef, stf. plutonchef och två ordonanser. Plutonen hade även ett 20mm pansarvärnsgevär var. Kompaniet hade 4 plutoner och en understödspluton med två kulsprutor (m/36 eller m/42) och en 8cm grantkastare.
Information finns även här http://niehorster.orbat.com/081_sweden/__sweden.htm
Du hittar beskrivnignar av infanteriets organsiation och bävpning fram till org. m/43m som jag tror var den sista organisationen som infördes för infanteriet. Enligt den skulle gruppchefen och stf. gruppchefen had kpist m/37-39, en menig hade kulsprutegevär m/37 , två meniga hade automatgevär m/42 och de sista fem hade gevär m/96.
Varje pluto hade 4 skytte grupper och en grantkastargrupp med en 47mm grantkastare, plutonens stab bestod av plutonchef, stf. plutonchef och två ordonanser. Plutonen hade även ett 20mm pansarvärnsgevär var. Kompaniet hade 4 plutoner och en understödspluton med två kulsprutor (m/36 eller m/42) och en 8cm grantkastare.
Information finns även här http://niehorster.orbat.com/081_sweden/__sweden.htm
-
Gutekrigaren
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
- Ort: Rom
Har du använt forumets sökfunktion? Klicka på "Sök" här ovan (snett under flygplanet) och sök på "beredskap" eller liknande. Många trådar om t ex Sverige-skeppen, liksom om diverse flygplan från tiden finns nog.ClawViper skrev:Den länken var mycket användbar, man tackar.
Dock återstår frågorna kring flygvapen\flotta.
Mvh Petter
- Kapten_Gars
- Medlem
- Inlägg: 3112
- Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
- Ort: Göteborg