Skrönor och vandringssägner
-
Pirre
- Medlem
- Inlägg: 139
- Blev medlem: 27 mars 2002, 21:19
- Ort: Staden med ett lag som efter 36 år äntligen fått SM-GULD!
Skrönor och vandringssägner
På både det gamla forumet - och redan här på det nya - kommer det upp historier som förmodligen endast kan klassas som skrönor. En av mina "personliga favoriter" var den som gick att läsa på det gamla forumet, och handlade om att någon hade hittat och plundrat en grotta i Alperna där ett antal tyska soldater låg fallna. Allt som hade hittats var efter mer än femtio år, givetvis, i toppskick.
Alla som läst och pratat om andra världskriget måste ha kommit över en otalig mängd både tragiska och komiska skrönor. Därför, anser i alla fall jag, att det vore mycket intressant att få höra dessa!
Mvh,
Pirre
PS. Jag föredrar sådant som ni verkligen läst/hört - inte egna fantasiprodukter skapade kl 03:30...DS.
Alla som läst och pratat om andra världskriget måste ha kommit över en otalig mängd både tragiska och komiska skrönor. Därför, anser i alla fall jag, att det vore mycket intressant att få höra dessa!
Mvh,
Pirre
PS. Jag föredrar sådant som ni verkligen läst/hört - inte egna fantasiprodukter skapade kl 03:30...DS.
Skröna
iof inte från andra världskriget men ändå rätt kul.
Nämligen att utländska företag är i Sverige för att rekrytera killar som skall vakta pipelines i något arabland. För detta får man runt 50.000 i månaden samt det viktigaste av allt nämligen välja vilket vapen man vill ha.
Denna skröna florerade rätt friskt när jag gjorde lumpen och det var alltid nån kompis kompis eller liknande som åkt iväg. Även under och efter mina FN tjänster så kom skrönan igen. Det var aldrig någon som hade något mer substansiellt utom just vapenväljar biten.
Klart rolig är den i alla fall, vem vet men dagens lumpare känner nog igen den (jag gjorde lumpen för 10 år sedan )
Nämligen att utländska företag är i Sverige för att rekrytera killar som skall vakta pipelines i något arabland. För detta får man runt 50.000 i månaden samt det viktigaste av allt nämligen välja vilket vapen man vill ha.
Denna skröna florerade rätt friskt när jag gjorde lumpen och det var alltid nån kompis kompis eller liknande som åkt iväg. Även under och efter mina FN tjänster så kom skrönan igen. Det var aldrig någon som hade något mer substansiellt utom just vapenväljar biten.
Klart rolig är den i alla fall, vem vet men dagens lumpare känner nog igen den (jag gjorde lumpen för 10 år sedan )
Japanska träkulor
En riktig skröna ska börja med "När jag gjorde lumpen så sa min kapten att...". Så börjar min också även om det handlar om en avslöjad skröna berättad av min kapten. Det kan dock vara frågan om en skröna som handlar om en skröna. Håll till godo.
En skröna som florerade bland de amerikanska soldaterna i Stilla havsområdet var att den japanska krigsindustrin var så ansträngd att de inte fick fram metall för att tillverka kulor. Istället för metall så använde de träkulor. Ursprunget till denna skröna ska vara att amerikaner fann patroner med träkulor på i en japansk installation. Amerikanerna förstod inte att det rörde sig om lössplugg då de själva använder lös ammunition som inte har någon "kula" alls utan bara är ihopklämda i toppen.
En skröna som florerade bland de amerikanska soldaterna i Stilla havsområdet var att den japanska krigsindustrin var så ansträngd att de inte fick fram metall för att tillverka kulor. Istället för metall så använde de träkulor. Ursprunget till denna skröna ska vara att amerikaner fann patroner med träkulor på i en japansk installation. Amerikanerna förstod inte att det rörde sig om lössplugg då de själva använder lös ammunition som inte har någon "kula" alls utan bara är ihopklämda i toppen.
Pipeline
Jag är också bekant med "Pipeline"-historien. Dock var det inte under min värnplikt jag kom i kontakt med den, utan det var en lärarvikarie som satt och berättade om hur han skulle åka dit och tjäna pengar.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
- Inlägg: 8007
- Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
- Ort: Oxelösund
skrönor och vandringssägner
Hej
Jag har en ww2 skröna som jag undrar om den är sann. Det handlar om att folk skulle ha överleft flera år i blockerade skyddrum och överlevt på ljusstumpar och sylt. I Tyskland efter ww2. Har läst om detta och nu i dagarna berättades detta för mig av en man som växte upp under ww2 i Tyskland.
Ja, man säger ju inte emot nån som var där. Men jag är ändå lite skeptisk.
Jag har en ww2 skröna som jag undrar om den är sann. Det handlar om att folk skulle ha överleft flera år i blockerade skyddrum och överlevt på ljusstumpar och sylt. I Tyskland efter ww2. Har läst om detta och nu i dagarna berättades detta för mig av en man som växte upp under ww2 i Tyskland.
Ja, man säger ju inte emot nån som var där. Men jag är ändå lite skeptisk.
Ubåtsmyter
Den utmodentliga sajten uboat.net har en särskild sida dedikerad till myter om tyska ubåtar. Jag tycker ni ska knappa er dit och läsa lite om ni inte redan gjort det. Adressen är http://uboat.net/special/myths/
Nedan bifogar jag en höjdarskröna från den sidan.
U-boats in the Antartica in 1947
There is a persistent rumor that the U-boats penetrated the Antartica before or during the war.
One of those stories even has a German U-boat stopping an Icelandic whaler named Juliana there in 1947 and insisting that its captain, Hekla, sells the U-boat crew supplies. In exchange for the supplies (which had been paid for in cash or gold) the U-boat commander told the whaler where a large school of whales were to be found. The whaler then found said whales in that exact position claimed by the U-boat commander.
No U-boats ever penetrated the Antartica as far as we can see, after all why on earth would they?
To address that 1947 story. To this day there has never been any Icelandic whaler in the South Atlantic, let alone in the Antartica. No Icelandic ship has ever been named Juliana and Hekla is an active volcano in Iceland, not a last name. 99% of all Icelandic last names for males are like mine, ending in -son.
- I am Icelandic, trust me on this one!
Nedan bifogar jag en höjdarskröna från den sidan.
U-boats in the Antartica in 1947
There is a persistent rumor that the U-boats penetrated the Antartica before or during the war.
One of those stories even has a German U-boat stopping an Icelandic whaler named Juliana there in 1947 and insisting that its captain, Hekla, sells the U-boat crew supplies. In exchange for the supplies (which had been paid for in cash or gold) the U-boat commander told the whaler where a large school of whales were to be found. The whaler then found said whales in that exact position claimed by the U-boat commander.
No U-boats ever penetrated the Antartica as far as we can see, after all why on earth would they?
To address that 1947 story. To this day there has never been any Icelandic whaler in the South Atlantic, let alone in the Antartica. No Icelandic ship has ever been named Juliana and Hekla is an active volcano in Iceland, not a last name. 99% of all Icelandic last names for males are like mine, ending in -son.
- I am Icelandic, trust me on this one!
Känner att jag måste komma med ett bidrag för att inte ämnet ska gå i graven,
Följande historia har jag hört:
Till en fjällgård i närheten av Gäddede, (på gränsen till Norge i norra Jämtland) så skall det i slutet av kriget ha kommit några höga tyska officerare körandes en flådig lyx MB limosine. Då officerarna förstod att kriget höll på att förloras frågade de bonden om de fick parkera (gömma) bilen i en av hans lador. Bonden som hade stor respekt för de tyska officerarna svarade nervöst ja och bilen ställdes undan i ladan. Officerarna lämnade gården till fots dagen efter och lovade bonden att hämta bilen senare.
Tiden gick och kriget tog slut.
Av rädsla att någon av officerarna skulle komma tillbaka eller att bonden och hans fru skulle framstå som tyskvänliga låstes ladan igen och de båda höll tyst om vad de hade gömt därinne.
Långt senare, troligtvis på 70 eller 80-talet, skall någon som fått höra talas om händelsen (skrönan) börjat att bedriva efterforskningar. Detta resulterade tillslut att han hittade en fjällgård det evetuellt kunde vara.
Denna person åkte då upp till den nu åldrige bonden och frågande om historien stämmde. Bonden som först inte ville kännas vid historien föll tillslut till föga och visade den lada där bilen stod!
Bilen skall vid anträffadet ha haft ett enormt tjockt lager med damm över sig, men de tyska hakkors vimplarna vid framskärmarna avslöjade ändå snabbt att det var rätt bil och att historien stämde!
Efter att mannen övertalat bonden att de tyska officerarna inte skulle återvända för att hämta bilen frågande han om han fick köpa bilen.
Bonde sålde bilen direkt för att äntligen bli av med den för några hundra lappar.
Mannen som köpt bilen, insåg snabbt att han gjort sitt livs bästa affär. Han behövde inte renovera den, då den var i utmärkt skick efter att allt damm spolats bort och enligt sägen skall han ha fått ett enormt belopp då han sedan sålde bilen till ett museum i Tyskland.
Sant eller falskt? Jag är minst sagt lite osäker om historien kan stämma men ingen rök uten eld brukar det ju heta.
Då jag kommer inte långt ifrån Gäddede vore det iaf kul att forska lite i historien...
Följande historia har jag hört:
Till en fjällgård i närheten av Gäddede, (på gränsen till Norge i norra Jämtland) så skall det i slutet av kriget ha kommit några höga tyska officerare körandes en flådig lyx MB limosine. Då officerarna förstod att kriget höll på att förloras frågade de bonden om de fick parkera (gömma) bilen i en av hans lador. Bonden som hade stor respekt för de tyska officerarna svarade nervöst ja och bilen ställdes undan i ladan. Officerarna lämnade gården till fots dagen efter och lovade bonden att hämta bilen senare.
Tiden gick och kriget tog slut.
Av rädsla att någon av officerarna skulle komma tillbaka eller att bonden och hans fru skulle framstå som tyskvänliga låstes ladan igen och de båda höll tyst om vad de hade gömt därinne.
Långt senare, troligtvis på 70 eller 80-talet, skall någon som fått höra talas om händelsen (skrönan) börjat att bedriva efterforskningar. Detta resulterade tillslut att han hittade en fjällgård det evetuellt kunde vara.
Denna person åkte då upp till den nu åldrige bonden och frågande om historien stämmde. Bonden som först inte ville kännas vid historien föll tillslut till föga och visade den lada där bilen stod!
Bilen skall vid anträffadet ha haft ett enormt tjockt lager med damm över sig, men de tyska hakkors vimplarna vid framskärmarna avslöjade ändå snabbt att det var rätt bil och att historien stämde!
Efter att mannen övertalat bonden att de tyska officerarna inte skulle återvända för att hämta bilen frågande han om han fick köpa bilen.
Bonde sålde bilen direkt för att äntligen bli av med den för några hundra lappar.
Mannen som köpt bilen, insåg snabbt att han gjort sitt livs bästa affär. Han behövde inte renovera den, då den var i utmärkt skick efter att allt damm spolats bort och enligt sägen skall han ha fått ett enormt belopp då han sedan sålde bilen till ett museum i Tyskland.
Sant eller falskt? Jag är minst sagt lite osäker om historien kan stämma men ingen rök uten eld brukar det ju heta.
Då jag kommer inte långt ifrån Gäddede vore det iaf kul att forska lite i historien...
Re: Skröna
Vadå skröna? Jag var i Saudiarabien 1999 och valde mig en Steyr Aug som vapenroninn skrev:iof inte från andra världskriget men ändå rätt kul.
Nämligen att utländska företag är i Sverige för att rekrytera killar som skall vakta pipelines i något arabland. För detta får man runt 50.000 i månaden samt det viktigaste av allt nämligen välja vilket vapen man vill ha.
Denna skröna florerade rätt friskt när jag gjorde lumpen och det var alltid nån kompis kompis eller liknande som åkt iväg. Även under och efter mina FN tjänster så kom skrönan igen. Det var aldrig någon som hade något mer substansiellt utom just vapenväljar biten.
Klart rolig är den i alla fall, vem vet men dagens lumpare känner nog igen den (jag gjorde lumpen för 10 år sedan )
Mvh
Ostmark
Ostmark
Något som det finns eller i alla fall har funnits gott om i Sverige är historier om tyskar som flytt till Sverige vid krigsslutet och skyddats på olika sätt. Jag vet inte sanningshalten i dessa histrorier men har hört ett antal.
Det finns t.ex. en som säger att samma dag som tyskarna kapitulerade i Danmark hittades en fint ihopvikt SS-uniform tillhörande en högre officer (general?) under en buske i en Malmöpark. Någon hade passat på att ta sig över sundet när det började bränna under sulorna. En annan historia berättar att på det lokala godset så gömde godsherren tyskar innan de kunde ta sig vidare till Sydamerika.
Är det någon som hört likande historier?
Det finns t.ex. en som säger att samma dag som tyskarna kapitulerade i Danmark hittades en fint ihopvikt SS-uniform tillhörande en högre officer (general?) under en buske i en Malmöpark. Någon hade passat på att ta sig över sundet när det började bränna under sulorna. En annan historia berättar att på det lokala godset så gömde godsherren tyskar innan de kunde ta sig vidare till Sydamerika.
Är det någon som hört likande historier?
- Olof Larsson
- Medlem
- Inlägg: 1741
- Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
- Ort: Sverige
Mig veterligen så har identiteten på de norrmänn som deltog i sabotaget mot Norsk Hydro i Rjukan (det var väl där det låg) ej offentliggjorts då de deltagande velat vara anonyma, så helt omöjligt är det väl inte.Pulse skrev:
Det går en "släktskröna" i vår släkt om att min morfar (död) var med och sprängde tungvattenfabriken i Norge. Det verkar ju otroligt, fast han var med i "hjemmefronten" iallafall.
Re: Japanska träkulor
Som gammal kapten känner jag så väl igen första raden...Haegg skrev:En riktig skröna ska börja med "När jag gjorde lumpen så sa min kapten att...".
Re: Japanska träkulor
Sen finns det det versionen att "FOA har sagt att mitt förband kommer att överleva i exaxt 7.32 sekunder" varvid någon annan snabbt svarar "vi skulle minsann ha överlevt i 4.2 sekunder"ehrnborn skrev:Som gammal kapten känner jag så väl igen första raden...Haegg skrev:En riktig skröna ska börja med "När jag gjorde lumpen så sa min kapten att...".
FOA dementerar att man någonsin har räknat i dom termerna på förbands överlevnad.
/John