Som lektion i det mänskliga psyket, och kanske det militära och preussiska i synnerhet, tycker jag att det är helt underbart.I oktober 1942 beordrades användning av s.k. Wahlwörter. Tanken var sund. Till s.k. kryptohygien hör att man skall undvika stereotypa inledningar, det är ju ofta där forcören sätter in första stöten.
Nu skulle man inleda texten med ett godtyckligt valt ord, ett blindord kallat "Wahlwort", för att på så vis flytta den stereotypa texten till en obestämd plats längre fram, till förtret för forcören. Men, avsikten är en och resultatet ofta ett annat.
Vi antog att man i instruktionen för dessa Wahlwörter hade visat ett exempel där man använt ordet SONNENSCHEIN (solsken). Vissa människor följer instruktioner till punkt och pricka. Det Wahlwort som var i särklass vanligast var just SONNENSCHEIN. Rätt många ansträngde sin fantasi till det yttersta och lyckades åstadkomma MONDSCHEIN (månsken). Priset tog dock den som tyckte att DONAUDAMPFSCHIFFSFARTSGESELLSCHAFTSKAPITÄN var ett lämpligt ord (kapten hos Donaus ångbåtssällskap). Nästa gång som DONAU... skymtade i texten jublade forcören. (Donaus ångbåtssällskap finns i sinnevärlden, men enligt en notis i DN den 20 maj 1995 hotas verksamheten av nedläggning.)
Naturligtvis var det många som använde sig av Wahlwörter på riktigt sätt och då blev forceringsarbetet något mödosammare men i en hel del fall underlättade dessa blindord arbetet för forcörerna snarare än att, som meningen var, försvåra det.
Wahlwörter
Wahlwörter
I en annan avdelning nämnde jag SONNENSCHEIN i kryptiska
ordalag - i Bengt Beckmans excellenta Svenska kryptobedrifter skildras det hela av C-G Borelius:
- Belisarius
- Medlem
- Ragnar Svedje
- Medlem
-
Rellik.Laires
- Medlem
Innan själva meddelandet sändes så etablerades kontakt. "Är du där", "Här är jag", ungefär. Har ett minne av att det fanns en sorts "nummerläge" också, där bokstäverna tolkades som siffror? Och som man såg till att stänga av ordentligt. (All sådan förutsägbar kommunikation var också till hjälp för forcörerna.) Sen körde man.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Två kommentarer
Växling från bokstäver till siffror kallades Umschalten och skedde genom att operatören skrev UMUM. Werda var ett särskilt tecken om jag minns rätt från Siemens M 3-skrivare.Hexmaster skrev:Innan själva meddelandet sändes så etablerades kontakt. "Är du där", "Här är jag", ungefär. Har ett minne av att det fanns en sorts "nummerläge" också, där bokstäverna tolkades som siffror? Och som man såg till att stänga av ordentligt. (All sådan förutsägbar kommunikation var också till hjälp för forcörerna.) Sen körde man.
Rörande funderingar om att tyskar skulle vara särskilt "bokstavstroende", jämför svenska exempel-kodordet BANAN som blev så överutnyttjat så att dåliga övningar kallades BANAN-övningar och kodordet omkring 1964 förbjöds.
-
Niklas Zetterling
- Medlem
Lättja och slentrian är nog nyckelord här. En kryptör som sitter och behandlar ett stort antal meddelanden varje dag kan nog uppvisa fantasi i början, men efter ett tag tröttnar man på att hitta på nya ord. Jämför med hur människor idag väljer lösenord till inloggning på datorer, websidor, servrar, m m. De som är ansvariga för IT-säkerheten svär nog ofta över ensidigheten.