Wielun, inte Westerplatte, var krigets första offer

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Wielun, inte Westerplatte, var krigets första offer

Inlägg av Artur Szulc » 12 maj 2005, 21:16

Hej!

Det här inlägget bör väl betraktas som rent informativt.

I många böcker, så även i min, brukar det tyska anfallet mot den polska garnisonen på Westerplatte den 1 september 1939 beskrivas som de första stridshandlingarna. Men saken är den att de första tyska stridshandlingarna inte riktades mot ett miliärt mål utan mot ett civilt.

Tidig morgon den 1 september lyfte 29 plan av typen "Stuka" från flygplatsen Nieder-Ellguthm, beläget inte långt från Breslau (idag Wroclaw). Deras mål var Wielun, som var en ganska liten stad, ungefär 15 000 invånare, däribland min mormor och hennes syster med familjer. Staden hade inga militära mål, ingen järnvägsknut; staden var inte ens ett uppmarschområde för den polska armén.

Över den här försvarslösa staden föll bomberna fem minuter före anfallet mot Westerplatte. Den första byggnaden som träffades var sjukhuset, därefter bombades stadens centrala delar, som i stort sett ödelades fullkomligt. Sammanlagt gjordes tre massiva bombräder över staden, det första ca 04.35, det andra och tredje, 06.00 och 09.00. Efter dessa angrepp stod staden i lågor. Och mina släktingar som hade flytt utanför staden tack vare snabbtänkhet, såg hur tyskarna fortsatte att sporadiskt fälla bomber fram till kl 14. Över 90 000 kg bomber skulle fällas och utplåna en liten stad.
Varför just Wielun hade valts ut som första bombmål är oklart. Det fanns som sagt inget av militärt värde där, det fanns ingenting där knappt. En kyrka och ett sjukhus, samt ett litet centrum. Kanske var det så att tyskarna ville testa de nya Junkers Ju 87 (Stuka)? Jag vet inte.

Ca 6 000 av stadens invånare miste livet. Och kanske är det talande att tyskarnas första mål var civilt och inte miliärt, och att det var civila som först fick sätta livet till i ett krig som till slut krävde ungefär 6 miljoner polackers liv.

/Artur

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Wielun, inte Westerplatte, var krigets första offer

Inlägg av Hans » 12 maj 2005, 22:14

Artur,

Jag har precis varit på Westerplatte och jag blir lite förvånad. Jag hade intrycket att tyskarna 1939 inte var så självsäkra eller hade sådana resurser att de kunde "slösa" den första räden på ett rent civilt mål - det faktum att Westerplatte skulle hålla i tolv timmar och höll i sju dagar bekräftar väl lite den tesen, Har du några oberoende (polska) källor på detta?

Du vet ju att min mor flydde från Gdansk ( :wink: ) 45 och enligt familjetraditionen skulle de haft plats på Wilhelm Gustloff men kom inte fram - jag tar den historien med en nypa salt. Jag såg morföräldrarnas hus i Oliwa f.ö.

MVH

Hans

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Inlägg av Artur Szulc » 12 maj 2005, 22:44

Hej!

De källor jag har är endast polska.

Jag var själv inte så säker på bombanfallet mot Wielun förräns en polsk historiker från Wroclaw berättade att det har skrivits några böcker om detta det senaste året (men då på polska).

Mina släktingar har ofta berättat om hur de flydde från Wielun, men jag har aldrig kopplat det till en sådan här sak. Att de ljuger tvivlar jag starkt på, nu när jag har bekräftat med andra källor.

Dessutom har jag sett bilder från Wielun, bilder som togs direkt efter bombanfallet. Det var första gången jag såg dessa bilder, och de visar enorm förödelse.

(Att Westerplatte höll i sju dagar har väl också att göra med polackernas styvnackade försvar. De vägrade helt enkelt att ge upp. Tyskarna var fullständigt överlägsna, men förmådde inte tränga förbi det polska försvaret. Just fallet med Westerplatte är märkligt, för det polska försvaret var ett skolexempel på att en liten men beslutsam styrka kan hålla tillbaka en fullständigt överlägsen anfallare. Sedan är försvar lättare än anfall. Nåväl detta var en parentes.)

Artur

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 12 maj 2005, 23:13

Jag betvivlar på intet sätt historien, men det verkar lite märkligt att man inte kunnat ta reda på varför anfallet skedde? Att man ville pröva sina Ju 87:or betvivlar jag, dels hade man redan gjort det i Spanien, dels torde det finnas bättre mål för det än en by utan någon som helst betydelse?

/Johan

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 12 maj 2005, 23:57

Som Johan säger,

Lite det jag är ute efter, kan det kanske ha varit falsk information - att starta ett krig med att ge sig på ett rent civilt mål verkar lite för korkat. Kan du inte översätta lite av vad som sägs i de polska källorna?

Jag får väl lova att återkomma om en riktig redogörelse för Westerplatte och posthuset.

MVH

Hans

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 13 maj 2005, 00:02

Min gissning är att detta var ett terrorinslag. Man använde medvetet terrorn mot civilbefolkningen som ett krigsvapen. Och här statuerades ett exempel androm till varnagel. Och så övning ja.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 13 maj 2005, 00:32

Stefan skrev:Min gissning är att detta var ett terrorinslag. Man använde medvetet terrorn mot civilbefolkningen som ett krigsvapen. Och här statuerades ett exempel androm till varnagel. Och så övning ja.
Men varför göra det som första slag!? Rimligen borde det varit oändligt mycket högre prioriterat att slå ut flygfält, förrådsdepåer, mobiliseringscentra, truppkoncentrationer, stabsplatser, kommunikationsknutpunkter, befästningar etc etc än att slösa bort en hel Gruppe (eller vad nu 29 plan blir) av precisionsbombningar på en liten okänd by utan militärt värde, speciellt som den psykologiskt mycket viktigare huvudstaden Warsawa snart skulle komma att bombas minst lika brutalt.

Min gissning är att tyskarna hade felaktiga underrättelser som pekade ut byn som ett värdefullt mål. Vilket givetvis inte förminskar bybornas lidanden.

Stanislav:
Jag har läst att elledningar vid Dirschau var det första målet som bombades i kriget?

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 13 maj 2005, 03:12

Sarvi. Ja, kanske det, felaktiga underrättelser kan också ha varit en tung - ja den tyngsta ingrediensen i coctailen av orsaker. Min farhåga i samma riktning som du är att en terrorbombning vore bra efter det att angreppen inletts, inte innan. Med förbindelser på maxfart - radio, telefon - hade ju rent teoretiskt rikslarm kunnat utfördas... Polackerna hade också kunnat ge sig på att beskjuta de tyska koncentrationerna nu när freden var bruten...

Frågan är i så fall vad de trodde sig uppnå för att motivera ett sådant omedelbart och totalt förintande av målet? Nån hemlig specialindustri??
Kommen så långt, om specialindustrin var tillräckligt hemlig - så var den kanske inte en felunderrättelse... Spekulationer men vad göra... Har man sagt A bör man fortsätta med B också...

Var Polen känd för att ha planer för specialvapen, lite a la tyskarnas egna senare wunderwaffe?? Jag känner bara till ett sådant faktiskt vapen - det pansarbrytande geväret kal 7.92 som faktiskt fungerade bra iaf mot lättare stridsvagnar - och 1939 var nästan alla tyska stridsvagnar lätta stridsvagnar mätt med 1944 års mått. Det var färdigkonstruerad men de hann inte göra så många exemplar utav det för att ha praktiskt nytta av det under kriget. Men polackerna var och är kreativa, de kan ha haft fler goda uppslag.

Ett annat alternativ i gissningsleken är kanske att nån ledande kraftfull general bodde - eller uppehöll sig där...

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Inlägg av Artur Szulc » 13 maj 2005, 08:50

Hej!

Lite märkliga reaktioner måste jag säga, intressant!

Kan det inte vara så att tyskarna medvetet bombade en by bara för att?
Eller tror ni inte att de var kapabla till sånt?

Jag kan ge fler exempel på byar/städer som bombades trots att det inte fanns någon som helst militär närvaro där.

Nu har jag inte de polska böckerna hemma, men jag återkommer så snart jag kan.

Slå på Google så länge: skriv bara "bombing of Wielun", så hamnar ni nog rätt.

Men bombningen av Wielun verkar inte vara någonting annat än ren terror.

Artur

Användarvisningsbild
Panaka
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 26 maj 2004, 14:45
Ort: Borås (Tjörn)

Inlägg av Panaka » 13 maj 2005, 09:31

kan ju vara frågan om att binda upp truppstyrkor.
Har för mig att jag läst att Wielun ingick i en knippstångsmanöver, fast jag är inte säker-

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 13 maj 2005, 09:39

stanislav skrev:
Lite märkliga reaktioner måste jag säga, intressant!
Artur,

Vi förnekar inte att tyskarna (senare) bombade med ett rent terrorsyfte - vad vi hänger upp oss på är om man slår medvetet först mot civila mål med det av de bästa vapensystemem man förfogar - när det finns massor av mycket viktiga militära mål att bekämpa nu när man har överraskningen på min sida.

Enkel logik, överraska och slå ut de som kan skjuta tillbaka och sedan har jag all tid i världen att göra annat.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 13 maj 2005, 10:03

stanislav skrev:Kan det inte vara så att tyskarna medvetet bombade en by bara för att?
Eller tror ni inte att de var kapabla till sånt?
Kapabla var de säkerligen, det är väl ställt utom all tvivel. Men att de som allra första manöver i ett fälttåg skulle utföra något sådant (med den intentionen alltså, att de utförde räden betvivlar jag inte) verkar konstigt, som flera andra påpekat.

/Johan

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Inlägg av Artur Szulc » 13 maj 2005, 10:04

Jo, visst Hans.

Men det finns källmaterial om bombningen och det finns bildmaterial (även bilder tagna av tyska piloter tydligen), samt ögonvittnesskildringar.

Därutöver finns det ett gediget källmaterial (alltså arkivmaterial, inte litteratur) som bekräftar andra förbrytelser som begicks mot den polska civilbefolkningen från dag 1 under kriget. Att tyskarna avsatte trupper (även reguljära förband) till just detta är satt utom tvivel.

Så varför skulle det vara så otroligt att man bombade sönder och samman en liten stad, när man redan den 1 september ägnade sig åt att avrätta polska civila. Även till detta finns ett gediget bildmaterial, taget av tyskarna själva.

Gå in på http://www.ipn.gov.pl som alltså är det polska Institutet för nationell hågkomsts hemsida. Det fanns en stor artikel om institutet på DN för några veckor sedan. Och de är helt objektiva eftersom de även tar fram material om polska övergrepp mot tyskar, judar osv.

Artur

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Inlägg av Artur Szulc » 13 maj 2005, 10:12

Hej Johan!

Under andra världskriget, och speciellt i öst, skedde bombningar utan att det fanns några militära mål som skulle förstöras.

Det fanns inget av värde i Wielun, överhuvudtaget. Tyskarna kunde helt enkelt gjort en kortare räd, släppt några bomber och sedan tagit staden utan några militära förluster. Men de valde att bomba staden just av den enkla anledningen att skrämma befolkningen, alltså en ren terrorhandling, precis som de allierade valde att lägga bombmattor över tyska städer. Även detta var förkastligt och rena krigsförbrytelserna.

Ofta har jag på Forumet stött på åsikten att det är ok att bomba civila om det var strategisk eller taktisk bombning. Eller så brukar man anföra det som ett skäl, en förklaring.

Även om Wielun ingick i en kniptångsmanöver så fanns det inga skäl att utsätta en så liten stad för så massiva flyganfall, och mer eller mindre radera ut den från kartan. Och så gjordes med många polska städer.

Artur

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 13 maj 2005, 11:17

Tyskarna lade ribban högt direkt, de sådde en draksådd som de fick "skörda" senare under kriget. Berlin 67,607 ton, Köln 44,923 ton, Hamburg 38,687 ton, Essen 37,938 ton, München 27,110 ton och Leipzig 11,616 ton bomber.

MVH

Skriv svar