Tyskt WWII pansar i Sverige?????

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Wittmann
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 26 mars 2002, 10:37
Ort: Stockholm

Tyskt WWII pansar i Sverige?????

Inlägg av Wittmann » 2 april 2002, 17:30

Någon som vet om det finns ????

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Inlägg: 479
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:55
Ort: VästerGötland
Kontakt:

ww2 pansar

Inlägg av cicero » 2 april 2002, 18:48

Vet inte riktigt vad du menar men det finns lite grand på pansarmuseet i Axvall utanför Skara i VG
Magnus

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 3 april 2002, 14:03

de har i alle fall en panzar 1, marder, hertzer, sen kan dom ha något mer.

De hade en tiger 2 i närheten, men den sköt de sönder för att testa pansarvärns vapen :cry: :cry:

Användarvisningsbild
Mr S
Medlem
Inlägg: 293
Blev medlem: 24 mars 2002, 18:48
Ort: GBG

Inlägg av Mr S » 3 april 2002, 20:39

Kan intyga vad "Rommel" skrev...var där när jag gjorde lumpen på P4..
Checka in inskriften på vänstra sidan i det beiga tyska trupptransportfordonet (kommer inte ihog vilket det nu kan ha varit..) Men det står i.a.f. " Wir fahren gegen England" (eller nåt sånt...)
Mr S

PS Imperial War Museum ( ja, jag vet att det ligger i London) har MASSOR av tunga grejor! Värt ett besök !!!!

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 3 april 2002, 22:11

Hela historien om den tyska Tiger II i Sverige: http://www.achtungpanzer.com/swekt.htm.

Appropå inskriften Wir fahren gegen Engeland så är den hämtad från sången Engelandlied (http://www.skalman.nu/third-reich/songs ... ndlied.htm)

Mmmm, IWM var verkligen häftigt! Synd bara att jag inte var lika intresserad av WWII då som jag är nu... Det stället är verkligen något att rekomendera.

/Johan

Adde M
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 mars 2002, 20:10
Ort: Stockholm

Inlägg av Adde M » 4 april 2002, 12:21

Johan Elisson skrev: Mmmm, IWM var verkligen häftigt! Synd bara att jag inte var lika intresserad av WWII då som jag är nu... Det stället är verkligen något att rekomendera.
Var själv där för drygt ett år sedan, och kan meddela att jag gick i "spinn". När man kommer in i stora hallen så känner man sig som en åttaåring på julafton. Jäkligt coolt museum faktiskt, tror jag var där i hela fem timmar! :D :D :D

MVH
Adde

Användarvisningsbild
Mr S
Medlem
Inlägg: 293
Blev medlem: 24 mars 2002, 18:48
Ort: GBG

Inlägg av Mr S » 4 april 2002, 21:49

Ok, för att äckla mig lite, när jag var där i fjol så hade utökat med en rätt fräck "trench expeiance", lite skyttevärn, rök och balla ljud, sedan hade de även utökat antiterroristdelen och en del om förentelsen. Bäst är ändå Jagdpantgern (?)...(har säkert fel men det kommer ni väl att tala om :wink: ) Mr S

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 4 april 2002, 23:30

Jag får erkänna att i min mening "Synd bara att jag inte var lika intresserad av WWII då som jag är nu..." så syftar ordet "då" till förra påsken... :oops:

Så jag har också upplevt the trench experience och sett den utökade holocaust-avdelningen. Har t.o.m. några bilder av Jagdpanthern! (Ok, rullen är inte framkallad, våran familj brukar framkalla rullar efter kanske ett år... :wink: )
Mr S skrev:Jagdpantgern
Jasså minsan, här helgarderar man sig! Jagdpantgern låter som en blandning av "Jagdpanthern" och "Jagdtigern"! :lol:

Återigen, om man är i London får man inte missa det.

/Johan

Användarvisningsbild
fks
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 1 april 2002, 23:49
Ort: Sverige

IWM London

Inlägg av fks » 5 april 2002, 01:07

>Ok, för att äckla mig lite, när jag var där i fjol så hade utökat med en rätt fräck "trench expeiance", lite skyttevärn, rök och balla ljud, ..

Värt att notera i "trench experience" är även aroma-maskinerna, bl.a. luktar det stekt fläsk på ett ställe.

Jag skall också passa på att rekomendera förintelseutställningen som var mycket bra. Hade inte tänkt spendera så mycket tid på denna när jag var där i höstas (eftersom jag redan besökt bl.a. auschwitz m.m.) men blev kvar länge då den både var innehållsrik och dessutom mycket snyggt utformad. Rekomenderas varmt!

Missa inte heller u-båts-utställningen för barn på bottenvåningen, en del riktigt kul där faktiskt..

En annan favorit är ju annars v-2 raketen, eller v-1:an, eller första världskrigs pansarvagnen eller.. ja, museet är stort.. En dag är i underkant..

Användarvisningsbild
Mr S
Medlem
Inlägg: 293
Blev medlem: 24 mars 2002, 18:48
Ort: GBG

Inlägg av Mr S » 5 april 2002, 13:02

Skulle stått Jagdpanteher..sorry...
PS Min gammelfarmors hus fick en V1 på besök när hon var ute och handlade på ransonkuponger motsv. Mr S

Adde M
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 mars 2002, 20:10
Ort: Stockholm

Inlägg av Adde M » 5 april 2002, 22:29

Mr S skrev:Ok, för att äckla mig lite, när jag var där i fjol så hade utökat med en rätt fräck "trench expeiance", lite skyttevärn, rök och balla ljud,
Var inne i den, och den var "stabil"! Kommer ihåg att det fanns något liknande på motsatta sidan som behandlade WWII(om jag inte minns fel).
Då jag fick reda på att jag hade tre timmars kö att se fram emot för att komma in på denna så skippade jag det. Var någon av er inne där, när ni besökte museumet? Vore intressant att höra vad som fanns därinne.

//Adde M

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 5 april 2002, 22:31

Jag har för mig att man kunde få uppleva Blitzen. Det var dock som du också upplevde, en helvetes lång kö dit så jag vara inte in där...

/Johan

Användarvisningsbild
fks
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 1 april 2002, 23:49
Ort: Sverige

Inlägg av fks » 6 april 2002, 19:05

Vad gäller wwII är det blitzen de satsat på. Ganska ok, men inte lika bra som "trench experience". Om jag minns rätt börjar man i ngn form av skyddsrum, det faller bomber och skriks lite, och efter detta får man följa en man med ficklampa genom en bombad gata. Snyggt gjort med ljus och ljud effekter, men som sagt inte lika bra som skyddegravarna. Dessutom kunde jag inte låta bli att tänka på att många som besökte "blitzen" säkert inte kände till (eller åtminstone inte reflekterade närmare på det) att det fanns de som hade det betydligt värre.

Adde M
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 mars 2002, 20:10
Ort: Stockholm

Inlägg av Adde M » 6 april 2002, 19:27

fks skrev:Vad gäller wwII är det blitzen de satsat på. Ganska ok, men inte lika bra som "trench experience". Om jag minns rätt börjar man i ngn form av skyddsrum, det faller bomber och skriks lite, och efter detta får man följa en man med ficklampa genom en bombad gata. Snyggt gjort med ljus och ljud effekter, men som sagt inte lika bra som skyddegravarna. Dessutom kunde jag inte låta bli att tänka på att många som besökte "blitzen" säkert inte kände till (eller åtminstone inte reflekterade närmare på det) att det fanns de som hade det betydligt värre.
Tack för svaret! Glad att jag inte ägnade tre timmar på museumet för att stå i kö för det.
Kommer ihåg att det fanns något liknande på musuemet "Britain at war experience" (tror att det hette det, eller något liknande) i London.
Spendera hellre några timmar extra på IWM istället för att besöka det ovannämda museumet. Tyckte inte att det var speciellt mycket att se!

MVH
Adde

Användarvisningsbild
fks
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 1 april 2002, 23:49
Ort: Sverige

Inlägg av fks » 6 april 2002, 19:34

Adde M skrev: Tack för svaret! Glad att jag inte ägnade tre timmar på museumet för att stå i kö för det.
Kommer ihåg att det fanns något liknande på musuemet "Britain at war experience" (tror att det hette det, eller något liknande) i London.
Spendera hellre några timmar extra på IWM istället för att besöka det ovannämda museumet. Tyckte inte att det var speciellt mycket att se!

MVH
Adde
Hej,

Tack för tipset om "Britain at war experience", tänkte besöka det i höstas men hann inte. Däremot kan jag varmt rekomendera ett besök på HMS Belfast, ett mycket bra utflyktsmål som ju är en del av IWM. Det är en mäktig båt, och jag gillade inte minst kartorna från D-dagen som fanns på kommandobryggan (bland mycket annat). Du kommer säkert inte att bli besviken (om du inte redan besökt den förstås!).

Skriv svar