Självständighet?
Självständighet?
Hej!
Jag undrar om ni kan tipsa mig om litteratur eller annan sorts fakta om länder "ockuperade" av Sovjet och dess kamper för självständighet? under denna period då alltså. Håller på med ett arbete om olika länders kamp mot "förtrycket" i Sovjet, före, under och efter 2vk? Alla fakta är av intresse!
MVH
Rikard
Jag undrar om ni kan tipsa mig om litteratur eller annan sorts fakta om länder "ockuperade" av Sovjet och dess kamper för självständighet? under denna period då alltså. Håller på med ett arbete om olika länders kamp mot "förtrycket" i Sovjet, före, under och efter 2vk? Alla fakta är av intresse!
MVH
Rikard
Re: Självständighet?
Oj då, brett ämne. Avgränsa dig kanske till att bara beröra länder som inte ingick i Ryssland före statskuppen 1917 eller som inte lyckades få sin självständighet direkt efteråt. Då slipper då problematiska frågor som Tjetjenien.Dönitz skrev:Hej!
Jag undrar om ni kan tipsa mig om litteratur eller annan sorts fakta om länder "ockuperade" av Sovjet och dess kamper för självständighet? under denna period då alltså. Håller på med ett arbete om olika länders kamp mot "förtrycket" i Sovjet, före, under och efter 2vk? Alla fakta är av intresse!
MVH
Rikard
Inledningsvis försökte bolshevikerna exportera sin tro men ganska snart insåg de att de var tvingade att "ordna" saker och ting hemma först. Mot slutet av 30-talet var de starka nog att börja ge sig ut igen. 1939 - de tre baltiska staterna och en tredjedel av Polen glufsades upp - de försökte med Finland men med priset av mycket finskt blod stod de emot erövringsförsöket. Tog de inte något från Rumänien också? Om vi gör ett hopp från Barbarossas start till slutet av andra världskriget så roffar de åt sig hela östeuropa. Baltstaterna, östra Polen och Kalingrad samt några Japanska öar införlivas i Sovjetunionen och i de övriga staterna tillsätts marionettregerningar som lyder under Moskva. Jugoslavien och Albanien kan hävda någon form av självständighet. Mellan 1945 och 1989 så sker det inledningvis väpnat motstånd som brutalt slås ned, sedan några mer kända försök att bryta sig loss i först Östtyskland och sedan Ungen 1956, Tjeckoslovakien 1968 och i Polen 1981 (?).
Jag hoppas att jag förstod frågan rätt.
Om du tittar på de enskilda ländernas historia kommer du säkert att hitta mer - lycka till.
MVH
Hans
Re: Självständighet?
Man kan notera att all sovjetisk expansion västerut skedde med stöd av andra stormakter. Införlivandet av baltstaterna, Bessarabien (dagens Moldavien, då en del av Rumänien) och det misslyckade försöket att besegra Finland var en del av alliansen med Nazityskland i Molotov-Ribbentroppakten (Finland fick t ex inget stöd från Tyskland under Vinterkriget). Uppdelningen av Europa i öst och väst efter kriget skedde efter överenskommelse med de västallierade (som t ex fick Grekland inom sin intressesfär trots en stark kommuniströrelse i det landet).Hans skrev: Inledningsvis försökte bolshevikerna exportera sin tro men ganska snart insåg de att de var tvingade att "ordna" saker och ting hemma först. Mot slutet av 30-talet var de starka nog att börja ge sig ut igen. 1939 - de tre baltiska staterna och en tredjedel av Polen glufsades upp - de försökte med Finland men med priset av mycket finskt blod stod de emot erövringsförsöket. Tog de inte något från Rumänien också? Om vi gör ett hopp från Barbarossas start till slutet av andra världskriget så roffar de åt sig hela östeuropa. Baltstaterna, östra Polen och Kalingrad samt några Japanska öar införlivas i Sovjetunionen och i de övriga staterna tillsätts marionettregerningar som lyder under Moskva. Jugoslavien och Albanien kan hävda någon form av självständighet. Mellan 1945 och 1989 så sker det inledningvis väpnat motstånd som brutalt slås ned, sedan några mer kända försök att bryta sig loss i först Östtyskland och sedan Ungen 1956, Tjeckoslovakien 1968 och i Polen 1981 (?).
Re: Självständighet?
Vi kommer säkert att hamna i en het diskussion om dettaSolitaire skrev:Man kan notera att all sovjetisk expansion västerut skedde med stöd av andra stormakter. Införlivandet av baltstaterna, Bessarabien (dagens Moldavien, då en del av Rumänien) och det misslyckade försöket att besegra Finland var en del av alliansen med Nazityskland i Molotov-Ribbentroppakten (Finland fick t ex inget stöd från Tyskland under Vinterkriget). Uppdelningen av Europa i öst och väst efter kriget skedde efter överenskommelse med de västallierade (som t ex fick Grekland inom sin intressesfär trots en stark kommuniströrelse i det landet).
Mycket riktigt delades området mellan Stalinsovjetunionen och Hitlertyskland upp - men att säga att maktövertagandet i t.ex. Tjeckoslovakien var stött av västmakterna är kanske att gå lite för långt.
MVH
Hans
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes
Nota bene att kommunisterna fick väsentliga delar av makten i Tjeckoslovakien genom fria val (1947). Då fanns sedan två år tillbaka inga sovjetiska trupper på tjeckoslovakisk mark. Analogt med utvecklingen i Tyskland 1933 utnyttjade kommunisterna den relativa valsegern (största parti men inte absolut majoritet) till att ta över kontrollen av exempelvis polisen. Det är det som kallas Pragkuppen 1948. Utvecklingen stöddes naturligtvis av Stalin, men det utövades inget direkt tryck från vare sig väst eller öst vid denna tid.
/ Probstner
/ Probstner
Re: Självständighet?
Det är väl mera en fråga om vad man lägger i ordet "stött". Man kan stödja aktivt och man kan stödja passivt. Man kan stödja med käften och man kan stödja i praktisk handling.......Hans skrev:Mycket riktigt delades området mellan Stalinsovjetunionen och Hitlertyskland upp - men att säga att maktövertagandet i t.ex. Tjeckoslovakien var stött av västmakterna är kanske att gå lite för långt. Hans
Det är trots allt på det viset att USA och England på ena sidan och Sovjetunionen på den andra sidan delade på Europa inför krigsslutet. Det var denna uppdelning, som avgjorde den närmaste 50-årsperioden för en stor del av de Europeiska staterna.
Detta innebar i praktiken att Ungern och Tjeckoslovakien låg inom den Sovjetiska sfären. I praktisk politik innebar detta att Väst accepterade kommunisternas maktövertagande. När man en del år senare gjorde uppror i de länderna protesterade Väst med höga röster. Men i verkligheten gjorde man inte ett dugg åt saken. Detta var nämligen inom det överenskomna Sovjetiska området.
På liknande sätt stod Grekland inför ett kommunistiskt maktövertagande. Och Sovjet var högröstade men de Grekiska kommunisterna fick bara slagord till stöd. Detta trots att det hade varit en enkel sak för Sovjet att bidra till maktövertagande - men Grekland ingick i Västs område.
Det var en annan sak när man ser till Cubakrisen, Korea, VietNam och en del andra konfliktpunkter. Dessa var inte en del av uppgörelsen inför krigsslutet - alltså tvingades man att finna en lösning där och då baserat på styrkeförhållandena vid den aktuella tidpunkten.
Jo, Hans du förstod frågan. Jag har tänkt o avgränsa mig men det brukar jag göra det efter fakta sökningen. Bättre o börja stort och sluta litet ellet något!
Ingen som har några skojiga länkar eller böcker om ämnet. Att söka på olika länders historia är bra som sagt vilket jag gör. Tack för hjälpen än så länge!
Rikard
Ingen som har några skojiga länkar eller böcker om ämnet. Att söka på olika länders historia är bra som sagt vilket jag gör. Tack för hjälpen än så länge!
Rikard
En överblick av kalla kriget - http://www.historylearningsite.co.uk/coldwar.htm
Bok om Ungern 1956 - http://www.history-europe.com/Soviet_Mi ... 16351.html
Svensk artikel om Ungern 1956 - http://www.geocities.com/andhg/ungern.htm
Lite om Östtyskland 1953 - http://www.gwu.edu/~nsarchiv/NSAEBB/NSAEBB50/
Mest om Tjeckoslovakien 1968 - http://www.yelah.net/articles/tjeck
Överblick om Polens historia inklusive efterkrigstiden och 1981 - http://www.polemb.se/swedish/polen_info/historia.html
MVH
Hans
Bok om Ungern 1956 - http://www.history-europe.com/Soviet_Mi ... 16351.html
Svensk artikel om Ungern 1956 - http://www.geocities.com/andhg/ungern.htm
Lite om Östtyskland 1953 - http://www.gwu.edu/~nsarchiv/NSAEBB/NSAEBB50/
Mest om Tjeckoslovakien 1968 - http://www.yelah.net/articles/tjeck
Överblick om Polens historia inklusive efterkrigstiden och 1981 - http://www.polemb.se/swedish/polen_info/historia.html
MVH
Hans