Hej
Jag har svårt att få ihop antalet mannar och vapen med bataljonerna/regementerna.
Vi hade 600,000 man i försvaret (flyg, flotta, arme, hemvärn, gränsförsvarskompanier etc).
Vi hade 19 Regementen med 3 bat i varje, 57 bat + 1 skid bat, + kavaleriet och pansar.
Varje infanteri Reg hade ca 3600 man, så här fanns "bara" 68,000 man i infanteriet???
Tittar man på antal vapen och jämför med vad som fanns i bat så blir det genast konstigt, då fanns 23.000 Ag m/42 men det skulle vara 92 st i varje bat, antalet gevär räcker till 250 bat. Att detta vapen skulle tilldelas Artilleriet eller andra enheter som befinner sig "långt bak" har jag inte funnit några tecken på. Självklart fanns det i Kavaleriet, men var fanns resten?
Samma sak med Kg m/37 - 39 - 40 -21 de hade 33.700 st, det fanns en i varje grupp vi hade 48 grupper / bat + 4 i jägar (span) pluton = 52st / bat, då räcker vapnen till 648 bataljoner...
Samma sak med prickskytte gevären, det fanns 10.200st, det fanns en i varje grupp = 196 bat...
K-pistar fanns det 36.800st vi hade 149/ bat samt ca 100 i regementet, om man räknar om det till bataljoner för att göra det enkelt så blir det 182/bat (546 /reg). Enligt antalet skulle det finnas vapen för 202 bataljoner.
De jag är intriserad av är:
Infanteri reg/bat: antal ??? kan det stämma? 19 reg???
Kavaleri bataljoner?
Någon som vet?
Mats
Antal Bataljoner och regementen i Sverige 1944
- Kapten_Gars
- Medlem
Du verkar räkna utbildningsregementen och inte fältförband ovan. Enligt de listor jag har så fanns det följande fätlförband i svenska armen 1943-44:
34 infanteriregementen (102 bataljoner)
1 cyckelskyttebrigad
10 kavalleribataljoner
1 motoriserad infanteribrigad
3 pansarbrigader
39 eller 51 artilleribataljoner
Detta är bara fältarmen, utöver detta fanns lokalförsvaret och hemvärnet som jag inte har några siffror för.
Glöm inte att det går åt en massa vapen till att beväpna de övriga förbanden som skall ha sin beskärda del av kakan inklusive automatvapen. Kustartilleriet skall beväpnas även det osv. Sedan så behöver man ha vapen i reserv för att ersätta sådan som skadats eller förlorats i strid.
AG m/42 var ett undermåligt vapen som inte fungerade som det skulle och många av de vapen som leverades var odugliga för tjänst. Det tog 10år! att få AG 42 att fungera som det skulle....
34 infanteriregementen (102 bataljoner)
1 cyckelskyttebrigad
10 kavalleribataljoner
1 motoriserad infanteribrigad
3 pansarbrigader
39 eller 51 artilleribataljoner
Detta är bara fältarmen, utöver detta fanns lokalförsvaret och hemvärnet som jag inte har några siffror för.
Glöm inte att det går åt en massa vapen till att beväpna de övriga förbanden som skall ha sin beskärda del av kakan inklusive automatvapen. Kustartilleriet skall beväpnas även det osv. Sedan så behöver man ha vapen i reserv för att ersätta sådan som skadats eller förlorats i strid.
AG m/42 var ett undermåligt vapen som inte fungerade som det skulle och många av de vapen som leverades var odugliga för tjänst. Det tog 10år! att få AG 42 att fungera som det skulle....
Om man får besvära
Hej och tack för svaret.
Om du har den OOB´n i data form, som du enkelt kan klistra in här skulle du vara så snäll!
(reg namn etc)
En kavaleribrigad, vad består den av?
Om det inte är till besvär
Om du har den OOB´n i data form, som du enkelt kan klistra in här skulle du vara så snäll!
En kavaleribrigad, vad består den av?
Om det inte är till besvär
1. Kavalleribrigaden bestod av:
Brigadstab(K1) samt en Gruppstab(K2).
Tre motoriserade bataljoner, en ifrån K1, K2, K3. Varje bataljon innehöll 1 skvadron Pansarbilar samt 2 motoriserade/bil skvadroner.
Skvadron 1-3/I Bat(Ansvarigt förband K1)
Skvadron 4-6/II Bat(K2)
Skvadron 7-9/III Bat(k3)
Vidare ingick i brigaden en Brigadhaubdiv(A6) samt ett Brigingkomp(Ing1).
Personal: 4556
Personbilar: 97
Lastbilar: 521
Pansarbilar: 9
Haubitsar 10,5 cm: 12
Ang infanteri:
Varje depå vid ett utbildnings regemente skulle sätta upp ett "fältregemente".
Det gjorde man genom så kallade "dubblerings regementen".
Utbildningsregementena ansvarade alltså för uppsättning av fler än 1 regemente.
Namnet som gavs till "fält" regementet översteg fredsregementets nr med 30. Så I5:s dubbleringsregemten blev då I35.
Brigadstab(K1) samt en Gruppstab(K2).
Tre motoriserade bataljoner, en ifrån K1, K2, K3. Varje bataljon innehöll 1 skvadron Pansarbilar samt 2 motoriserade/bil skvadroner.
Skvadron 1-3/I Bat(Ansvarigt förband K1)
Skvadron 4-6/II Bat(K2)
Skvadron 7-9/III Bat(k3)
Vidare ingick i brigaden en Brigadhaubdiv(A6) samt ett Brigingkomp(Ing1).
Personal: 4556
Personbilar: 97
Lastbilar: 521
Pansarbilar: 9
Haubitsar 10,5 cm: 12
Ang infanteri:
Varje depå vid ett utbildnings regemente skulle sätta upp ett "fältregemente".
Det gjorde man genom så kallade "dubblerings regementen".
Utbildningsregementena ansvarade alltså för uppsättning av fler än 1 regemente.
Namnet som gavs till "fält" regementet översteg fredsregementets nr med 30. Så I5:s dubbleringsregemten blev då I35.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Re: Antal Bataljoner och regementen i Sverige 1944
AT_Stalky skrev:Hej
Jag har svårt att få ihop antalet mannar och vapen med bataljonerna/regementerna.
Vi hade 600,000 man i försvaret (flyg, flotta, arme, hemvärn, gränsförsvarskompanier etc).
Vi hade 19 Regementen med 3 bat i varje, 57 bat + 1 skid bat, + kavaleriet och pansar.
Varje infanteri Reg hade ca 3600 man, så här fanns "bara" 68,000 man i infanteriet???
Tittar man på antal vapen och jämför med vad som fanns i bat så blir det genast konstigt, då fanns 23.000 Ag m/42 men det skulle vara 92 st i varje bat, antalet gevär räcker till 250 bat. Att detta vapen skulle tilldelas Artilleriet eller andra enheter som befinner sig "långt bak" har jag inte funnit några tecken på. Självklart fanns det i Kavaleriet, men var fanns resten?
Samma sak med Kg m/37 - 39 - 40 -21 de hade 33.700 st, det fanns en i varje grupp vi hade 48 grupper / bat + 4 i jägar (span) pluton = 52st / bat, då räcker vapnen till 648 bataljoner...
Samma sak med prickskytte gevären, det fanns 10.200st, det fanns en i varje grupp = 196 bat...
K-pistar fanns det 36.800st vi hade 149/ bat samt ca 100 i regementet, om man räknar om det till bataljoner för att göra det enkelt så blir det 182/bat (546 /reg). Enligt antalet skulle det finnas vapen för 202 bataljoner.
De jag är intriserad av är:
Infanteri reg/bat: antal ??? kan det stämma? 19 reg???
Kavaleri bataljoner?
Någon som vet?
Mats
Om du vill veta lite mer ingående om dessa regementen eller bataljoner så kan du alltid titta igenom "Rullor"(Matriklar om svenska militärer) eller besöka krigsarkivet (http://www.ra.se) Ett tips bara.
Stefan