Christian Gunter och andra världskriget.

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
MartinE
Medlem
Inlägg: 189
Blev medlem: 29 augusti 2003, 20:27
Ort: sthlm

Christian Gunter och andra världskriget.

Inlägg av MartinE » 28 februari 2005, 09:53

Lägesrapport: Jag ska lämna in mitt projektarbete nästa måndag. Jag ska skriva en biografi(inte bokstavligt) om Christian Gunter.

Jag skulle behöva lite hjälp av er om det finns någon som har lite koll på Sveriges regering under denna tid, samt om det är någon som vet något om Gunter själv.

Min frågeställning är föresten att han var för oideologisk för en person på hans post. Han var utrikesminister under krigsåren.

MartinE
Medlem
Inlägg: 189
Blev medlem: 29 augusti 2003, 20:27
Ort: sthlm

Inlägg av MartinE » 28 februari 2005, 20:20

Pinsamt att det inte finns en person här inne som vet något om våran egen utrikesminister under ww2.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 28 februari 2005, 20:43

Det här forumet är till för att diskutera historia, inte för att göra lata elevers skolarbeten åt dem. Gå till ett bibliotek, där kan du hitta den information du söker men det är klar då måste du verkligen anstränga dig för att få tag på den. Här har du intet mer att hämta med din otrevliga och ohyfsade stil!

MartinE
Medlem
Inlägg: 189
Blev medlem: 29 augusti 2003, 20:27
Ort: sthlm

Inlägg av MartinE » 28 februari 2005, 21:06

Kapten_Gars skrev:Det här forumet är till för att diskutera historia, inte för att göra lata elevers skolarbeten åt dem. Gå till ett bibliotek, där kan du hitta den information du söker men det är klar då måste du verkligen anstränga dig för att få tag på den. Här har du intet mer att hämta med din otrevliga och ohyfsade stil!
Måste bara påpeka att det inte finns några böcker om vederbörande, förlåt för ohyfs.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Inlägg av JohnT » 28 februari 2005, 21:17

MartinE skrev:
Måste bara påpeka att det inte finns några böcker om vederbörande, förlåt för ohyfs.
Några titlar:

Svensk utrikespolitik 1939-45

Regeringen och kriget

Per-Albin och kriget.

Sandler

Kolla på Lz så finns det ett par böcker om Günter också.


/John T.

MartinE
Medlem
Inlägg: 189
Blev medlem: 29 augusti 2003, 20:27
Ort: sthlm

Inlägg av MartinE » 1 mars 2005, 11:00

JohnT skrev:
MartinE skrev:
Måste bara påpeka att det inte finns några böcker om vederbörande, förlåt för ohyfs.
Några titlar:

Svensk utrikespolitik 1939-45

Regeringen och kriget

Per-Albin och kriget.

Sandler

Kolla på Lz så finns det ett par böcker om Günter också.


/John T.
Tack för titlarna men Svensk utrikespolitik 1939-45 får jag inte tag på, den är utlånad i hela sthlm. :(

Lysande, både regeringen och kriget och Per-Albin fanns på stadsbiblioteket, får dra in dit imorgon och kolla. Tusen tack!

MartinE
Medlem
Inlägg: 189
Blev medlem: 29 augusti 2003, 20:27
Ort: sthlm

Inlägg av MartinE » 5 mars 2005, 15:48

Jag skulle behöva hjälp med att ta reda på var Günther föds för jag kan inte hitta det någonstans.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7645
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 5 mars 2005, 18:02

I boken Kungl. Serafimerorden anges att Günther, vilken var riddare av Serafimerorden, föddes i Stockholm där han även avled.

Skriv svar