Varför hackar en del på dom allierade?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Anders
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 juni 2002, 23:02
Ort: Kiruna

Varför hackar en del på dom allierade?

Inlägg av Anders » 14 februari 2005, 19:28

Det senaste jag sett läste jag här på forumet när det var en massa klagomål på att Dresden bombades.

Tyskarna startade kriget och dom får helt enkelt skylla sig själv.
Om jag slår nån på käften så får jag skylla mig själv om jag åker på stryk så enkelt är det.

Det var en massa civila tyskar som dog när dom bombade Dresden men det var ännu fler som mördades av dom tyska mördarna.

Alla Judar som gasades och alla soldater som stupade i strid på allierades sida mot tyskarna.

Det finns folk som kallar tyska mördarna för soldater men det anser jag att det är en grov förolämpning mot alla riktiga soldater.

Det är vad jag tycker sen får ni andra tycka vad ni vill.

Hade tyskarna vunnit kriget så hade vi inte kunnat tycka vad vi ville utan att riskera att hamna i koncentrationsläger.

Det kan ju vara något att tänka på för dom som försvarar tyskarna.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 14 februari 2005, 19:37

Bara för att man påvisar att de allierade minsann inte var guds bästa barn, behöver det ju inte betyda att man försvarar tyskarna.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 14 februari 2005, 19:38

Anders,

Världen och historien är inte svart och vit, tyskar gjorde sig skyldiga till fruktansvärda övergrepp, men det förändrar inte det faktum att det även fanns mängder av tyskar bland de oskyldiga offren eller det faktum att även om de allierade stred mot en regim som gjorde sig skyldig till folkmord så fanns det även soldater bland de allierade som gjorde sig skyldiga till krigsförbrytelser.

Anders skrev:Tyskarna startade kriget och dom får helt enkelt skylla sig själv.
Personligen accepterar jag inte att man dömmer ett helt folk för vad en minoritet gjorde sig skyldiga till, tänk även på att NSDAP aldrig fick någon majoritet av rösterna och att många av de som dog i kriget var för unga för att ha haft något inflytande 1933 och tidigare.


/Marcus
Bilagor
David Low (19 Apr 1945) Not All Guilty.jpg
En väldigt bra tidningsillustration from 1945 som passar väl i sammanhanget.
David Low (19 Apr 1945) Not All Guilty.jpg (75.53 KiB) Visad 4073 gånger

Anders
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 juni 2002, 23:02
Ort: Kiruna

Inlägg av Anders » 14 februari 2005, 19:45

Nej det stämmer det vet jag.

Utav olika anledningar så är jag hyper allergisk mot tyskarna under andra världskriget och det jag läste om Dresden i dag fick helt enkelt bägaren att rinna över.

Det var klumpigt skrivet. Förlåt nu har jag lugnat mig.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5936
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 14 februari 2005, 19:57

Jag har säkert tipsat om essän förut, men det skadar inte att göra det igen: Peter Englund har skrivit en mycket bra artikel om bombkriget mot Tyskland i Brev från nollpunkten, som också finns publicerad på hans hemsida. Rekommenderas. :)

Användarvisningsbild
hoffe_salem
Medlem
Inlägg: 1309
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:52
Ort: sthlm

Inlägg av hoffe_salem » 14 februari 2005, 21:06

Nu börjar jag undra ?? ok det fanns grymma människor i Tyskland men tänk då på att dom mördare alla dom "ogillade" även tyskar så då ska dom civila som inte vill något hellre än att kriget ska ta slut få ta straffet för mördarna nej det tycker inte jag varför bombar man barn och kvinnor alla männen var antingen döda eller ute vid fronten och industrierna var som sagt inte i centrum och kriget tog 3 månader senare så den bombningen tycker jag var onödig...
och nej jag försvarar inte vad tyskarna (mördarna) gjorde men det var inte dom civilia som gasade judar,zignenare m fl

/Hoffe.

Mr x
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 8 augusti 2003, 19:09
Ort: Stockholm

Re: Varför hackar en del på dom allierade?

Inlägg av Mr x » 14 februari 2005, 21:18

Anders skrev:Det senaste jag sett läste jag här på forumet när det var en massa klagomål på att Dresden bombades.

Tyskarna startade kriget och dom får helt enkelt skylla sig själv.
Om jag slår nån på käften så får jag skylla mig själv om jag åker på stryk så enkelt är det.

Det var en massa civila tyskar som dog när dom bombade Dresden men det var ännu fler som mördades av dom tyska mördarna.

Alla Judar som gasades och alla soldater som stupade i strid på allierades sida mot tyskarna.

Det finns folk som kallar tyska mördarna för soldater men det anser jag att det är en grov förolämpning mot alla riktiga soldater.

Det är vad jag tycker sen får ni andra tycka vad ni vill.

Hade tyskarna vunnit kriget så hade vi inte kunnat tycka vad vi ville utan att riskera att hamna i koncentrationsläger.

Det kan ju vara något att tänka på för dom som försvarar tyskarna.
Hej Anders!

Det var jag Staffan som startade Dresden 60år sedan tråden och ja den dycker upp lite då och då.

Nu startade i och för sig Tyskland kriget men tänk på att alla Tyskar(70milj)kanske inte var för kriget, detta var ett beslut som fattades på en hög nivå som inte gemen man hade någon inverkan på.

De som stred i kriget kallar jag i alla fall för Soldater om man ska börja skilja på folk bara för att dom stred för Tyskarna då är man på hal is.

Vi vet inte vad som hade hänt om Tyskarna hade haft makten idag det är bara spekulationer.

Jag försvara inte Tyskarna i Dresden tråden, jag försöker bara framhäva mina åsikter vilket ibland skiljer sig från andra av er på forumet

Tack för ordet Staffan

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 14 februari 2005, 22:44

De allra flesta här är klart medvetna om att Tyskland startade Andra världskriget, och vi är tacksamma att de Allierade tog strid och vann. Detta betyder inte att man ska godta allt de Allierade gjorde; de "tveksamheter" som förekom (bombkampanjerna mot civila mål i Tyskland och Japan, Monte Cassino, bristen på handlande för att underlätta läget för judarna både före och under kriget, etc). Jag tror att en del av debatten helt enkelt har sitt ursprung i en känsla att de västliga demokratierna "borde" ha agerat mer moraliskt, och undvikit sådant som kunde rubriceras som krigförbrytelser. Dessutom bestod ju de Allierade även av Sovjet, som ju knappast slogs under demokratins fana eller för flertalets verkliga frihet. Man kan väl sammanfatta att många här känner att man kunde förväntat sig ett schysstare uppträdande från främst USA och Storbritannien, även om det låter naivt.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 14 februari 2005, 23:31

Marcus Wendel skrev:Anders,

Världen och historien är inte svart och vit, tyskar gjorde sig skyldiga till fruktansvärda övergrepp, men det förändrar inte det faktum att det även fanns mängder av tyskar bland de oskyldiga offren eller det faktum att även om de allierade stred mot en regim som gjorde sig skyldig till folkmord så fanns det även soldater bland de allierade som gjorde sig skyldiga till krigsförbrytelser.

/Marcus
Rötägg finns överallt. Skillnanden är dock att soldaterna i Tyskland uppmuntrades till krigsförbrytelser vilket de västallierade verkligen inte uppmuntrade sina soldater till.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 14 februari 2005, 23:46

tobbe skrev:Rötägg finns överallt. Skillnanden är dock att soldaterna i Tyskland uppmuntrades till krigsförbrytelser vilket de västallierade verkligen inte uppmuntrade sina soldater till.
Oftast. I enstaka fall så uppmuntrade man till krigsförbrytelser, t ex efter Malmédymassakern då ordern om att inga SS-soldater eller fallskärmsjägare skulle tas till fånga utan istället skjutas.

/Johan

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 15 februari 2005, 00:07

tobbe skrev:Rötägg finns överallt. Skillnanden är dock att soldaterna i Tyskland uppmuntrades till krigsförbrytelser vilket de västallierade verkligen inte uppmuntrade sina soldater till.
...eller för den delen att man såg mellan fingrarna med avrättning av krigsfångar. I vissa fall vidtog man disciplinära åtgärder, men i de flesta fall lät man det ske.

Mr x
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 8 augusti 2003, 19:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr x » 15 februari 2005, 00:07

tobbe:

Var det inte så att När Sovjet började närma sig civila städer så skulle man ta hämnd och inte visa någon som helst hänsyn till dom civila Tyskarna?är inte de uppmuntran?

Vet att i Boken Stalins hämnd(mycket bra bok)tar upp att man delade ut papper sa det på intern radio till olika militärer som i sin tur framförde detta till soldaterna som i sin tur utförde ordern.

Jag vet du skrev västalierade men dom var en del utav det.......

Det var ett tag sen jag läste boken men så vill jag minnas att det stod och jag tror inte att Nicklas S skriver något så pass tungt utan att ha torrt om fötterna :)

Användarvisningsbild
jj
Medlem
Inlägg: 522
Blev medlem: 12 juli 2002, 14:33
Ort: Stockholm

Inlägg av jj » 15 februari 2005, 00:11

Mr x skrev:tobbe:

Var det inte så att När Sovjet började närma sig civila städer så skulle man ta hämnd och inte visa någon som helst hänsyn till dom civila Tyskarna?är inte de uppmuntran?

Vet att i Boken Stalins hämnd(mycket bra bok)tar upp att man delade ut papper sa det på intern radio till olika militärer som i sin tur framförde detta till soldaterna som i sin tur utförde ordern.

Jag vet du skrev västalierade men dom var en del utav det.......

Det var ett tag sen jag läste boken men så vill jag minnas att det stod och jag tror inte att Nicklas S skriver något så pass tungt utan att ha torrt om fötterna :)
Skulle tro att han skriver västalierade för att Sovjetunionen inte ingår bland dessa?


Se f.ö. M Wendel och Probstners inlägg i denna och Dresden-tråden.
Senast redigerad av 1 jj, redigerad totalt 15 gånger.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 15 februari 2005, 10:47

Man får inte bli så förblindad att man inte kallar tyska soldater för soldater, för de var det, och dessutom jäkligt bra sådana. Att de i många fall betedde sig mycket illa ändrar inte på det. Om man tittar på generaler eller fältherrar överhuvudtaget, så brukar jag försöka undvika att blanda samman moral eller osympatiska drag med skicklighet när man bedömmer hur proffesionell en general var, Walter Models personlighet och inställningar är väl inte alltid så trevliga, men han gjorde ett oerhört bra jobb utifrån sina uppgifter och förutsättningar. Även Kesselring, gjorde sig skyldig till en och annan förbrytelse i italien, men han var fortfarande skicklig i sitt yrke. Det kan man beundra, men att försvara någon moraliskt är en annan sak.

Användarvisningsbild
borris
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 24 augusti 2004, 17:58
Ort: Skåne

Inlägg av borris » 15 februari 2005, 11:31

Naturligtvis finns det ingen svart eller vit sida. Givetvis är det enbart av godo att Axelmakternas övertramp uppmärksammas, men givietvis skulle en granskning av den andra sidan vara välkommen.

I början av Okänd Soldat skrev Linna några tankvärda rader om att en seger medför ett ansvar.
Den segrande parten kommer alltid att ställa sig frågan "är det detta vi kämpade för?" och "var det värkligen värt allt lidande och all offer".
Sedgraren har med andra ord en seger att förvalta, det är inte tillräckligt med att vinna kriget, det finns även en efterkommande fred som måste vinnas.

Skriv svar