tränade tyska soldater styrketräning?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 14 februari 2005, 21:20

Utrustningen väger ju en del också. Jag tror inte att ens K98:an känns fjäderlätt efter några mil...

Feldwebel Otto
Utsparkad
Inlägg: 242
Blev medlem: 14 oktober 2004, 10:48
Ort: Sverige

Inlägg av Feldwebel Otto » 17 februari 2005, 22:41

Stefan skrev:...Däremot flygare som måste till varje pris hållas igång under jättelånga pass brukade väl få nån form av narkotika inom alla länders armeer - amfetamin, typ.
Det har jag faktiskt aldrig hört talas om när det gällde tyskarna, däremot konjak och en del permissioner

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 17 februari 2005, 23:23

Otto, snabbkurs i Affets historia:

http://www.a1b2c3.com/drugs/amp01.htm

:)

Användarvisningsbild
Mako
Medlem
Inlägg: 797
Blev medlem: 4 oktober 2004, 19:55
Ort: Uppsala

Inlägg av Mako » 18 februari 2005, 00:08

Frågan är väl hur pass viktigt styrketräning skulel vara för soldaterna. Att traska fram med tung ryggsäck och utrustning kräver inte direkt att man lyfter en massa skrot på fritiden. Stor uthållighet och en smula styrka (som kan fås ur annan träning än styrketräning) låter mer passande för en soldat än att ha det omvända förhållandet.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 18 februari 2005, 12:45

Mako skrev:Frågan är väl hur pass viktigt styrketräning skulel vara för soldaterna. Att traska fram med tung ryggsäck och utrustning kräver inte direkt att man lyfter en massa skrot på fritiden. Stor uthållighet och en smula styrka (som kan fås ur annan träning än styrketräning) låter mer passande för en soldat än att ha det omvända förhållandet.
Femetta Mako! Drillsergeanter i alla arméer har betydligt effektivare metoder för fysisk träning än modernt 'gym-svammel' med dusch efteråt.

Hades
Medlem
Inlägg: 207
Blev medlem: 20 september 2003, 20:30
Ort: Stjärnstaden

Inlägg av Hades » 18 februari 2005, 13:17

Vad skulle de ha för nytta av styrketräning? Självklart fick de träning eftersom de marscherade extremt långt. Och artilleristerna var ju muskelberg efter ett tag. Men vad skulle gemene soldat ha för nytta av svällande bröstmuskler och armar? För att klara av ett krig behöver du vara stark i ben, rygg och maga för att klara av alla påfrestningar, du har knappast nytta av en "beachkropp". Dessutom antar jag att soldaterna inte fick i sig speciellt överdrivet näringsrik mat.

Användarvisningsbild
Mako
Medlem
Inlägg: 797
Blev medlem: 4 oktober 2004, 19:55
Ort: Uppsala

Inlägg av Mako » 18 februari 2005, 17:24

Hades skrev:Vad skulle de ha för nytta av styrketräning? Självklart fick de träning eftersom de marscherade extremt långt. Och artilleristerna var ju muskelberg efter ett tag. Men vad skulle gemene soldat ha för nytta av svällande bröstmuskler och armar? För att klara av ett krig behöver du vara stark i ben, rygg och maga för att klara av alla påfrestningar, du har knappast nytta av en "beachkropp".
Precis. När en annan gjorde lumpen var det inte direkt muskelbergen som klarade av att bära tung packning snabbt och långt. Det var istället de (som t.ex. jag :wink: ), som tränade mer allsidiga sporter som fotboll som fick ta andras grejer när det skulle till att marschera långa sträckor på tid. Däremot hade killarna vid luftvärnakanonen nytta av att vara en smula starka, eftersom de skulle släpa runt på ammunition och eldrör. En infanterist har knappast särskilt stor nytta av en

Kropotkin
Medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: 19 november 2004, 23:19
Ort: Umeå

Re: tränade tyska soldater styrketräning?

Inlägg av Kropotkin » 18 februari 2005, 18:06

Belisarius skrev:Nej fiifan, det är imponerande om något. Under sommaren och hösten -41 låg ju stora enheter av Wehrmacht konstant vid fronten utan avbyte i uppåt 200 dagar. Det innebär alltså att infanteridivisionerna som kom (en vecka) efter pansartrupperna i princip gick från Polen till Volga. Huu...
Nå ja, de var la inte dummare att de använde sig av hästdragen vagn och dylikt när det var möjligt.

Dock så lär det vara så att efter att man marcherat totalt sådär hundra mil med packning så går det av bara farten. Har hört att detta var den allmänna uppfattningen i 1800-talets arméer då de i än högre utsträckning var begränsade till apostlahästarna. Inte för att jag kan hänvisa tilll några källor, men utifrån egen erfarenhet som infanterist så låter det vettigt - det blir mindre jobbigt för varje gång man tvingast traska ett par mil med en AK4 i famnen.

----

Mako: Har en kompis som var Jägar-KB och chef för en granatkastargrupp. Då de i princip alltid fick släpa på sina eldrör och allt till fots så var styrka definitivt en fördel. Granatkastargrupper brukar ju finnas i de flesta skytteenheter.

Användarvisningsbild
Mako
Medlem
Inlägg: 797
Blev medlem: 4 oktober 2004, 19:55
Ort: Uppsala

Re: tränade tyska soldater styrketräning?

Inlägg av Mako » 18 februari 2005, 18:27

Kropotkin skrev:Mako: Har en kompis som var Jägar-KB och chef för en granatkastargrupp. Då de i princip alltid fick släpa på sina eldrör och allt till fots så var styrka definitivt en fördel. Granatkastargrupper brukar ju finnas i de flesta skytteenheter.
Jo, vissa undantag finns alltid, men killarna med granatkastaren skulle inte komma särskilt långt med bara gym-muskler. Det är aldrig fel med styrka, men just styrketräning är knappast nödvändigt. Jag släpar ruunt och lyfter tunor fyllda med lite skit på 100 kg på jobbet, och jag har styrketränat kanske tre gånger i mitt liv och räknar mig inte som särskilt stark.

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Inlägg av Johan Matsson » 9 mars 2005, 19:48

En snabb fråga om de tyska soldaterna: Jag har hört att de var de första i världen som fick anabola steorider för att bli mer aggressiva. Är det sant?

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem
Inlägg: 2001
Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå

Inlägg av Bagheera » 10 mars 2005, 02:04

sista_krigaren_från_kina skrev:vad vägde dom igenom snitt soldaterna? vad jag förstår det så matade ryssarna sina soldater med anabola för att dämpa hungern ? knarkade soldaterna nått har läst en del böcker som det står att göring gav morfin till visa stämmer det?

blev lite många frågor men frågar man aldrig lär man sig aldrig :wink:
Göring var själv morfinist, skottskada under Munchenkuppen 1923, (eller under WW1 ? )och blev behandlad med morfin. Sen fortsatte han med morfinet. När han bodde i STHLM på 20-talet blev han inlagd på psyket då missbruket gjort honom psykiskt labil alternativt för tung missbrukare. Om mitt minne inte sviker mig så fortsatte han med drogen även under WW2.
Troligt att han gav morfin till andra.

Vad gäller anabola, den verkan de har är att bygga upp muskler/vävnad + att man får mer skäggväxt samt att man blir mer aggresiv. Ja, varför skulle inte ryssarna stoppat sån´t i soldaterna?

Men att det dämpar hungern är jag tveksam till.

Vad militära styrkor dock gav soldater under WW2 av det skälet var amfetamin. Effekterna var/är att hungern dämpas + att sömnbehovet försvinner så länge som man är under drogen.

Intogs som amfetaminchoklad eller blandat i cigaretter, antagligen mest under långa eller ständiga uppdrag nära eller bakom fiendens linjer. Kanske även under lång och snabb marsch?

swerco
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 december 2010, 21:02

Re: tränade tyska soldater styrketräning?

Inlägg av swerco » 13 februari 2018, 11:15

Karolinerna var berömda för sina ilmarscher - 7 mil om dygnet. Sjumilamarscher. Mästerkatten i stövlar var ingen mindre än Karl XII - han var från en germansk stam - chatterna - catter. Stamborgen var Heidelberg. Den revs 1718. Katastrofen var då total. Började med succé år 1700 - Narva, en av historiens största segrar. Tsaren schappade - hans släde står i Armémuseum. Där finns också Ivan den förskräckliges konstiga hjälm - hans hattnummer var pyttelitet. Minns hur de med (oanvändbara?) muskler ballade ur först - det handlar om seghet och uthållighet.

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: tränade tyska soldater styrketräning?

Inlägg av Stighult » 13 februari 2018, 11:35

https://www.storytel.se/books/122970-Soldat-i-Waffen-SS Är en bok som bra beskriver verkligheten för en av dem som knatade under ww2
Senast redigerad av 1 Stighult, redigerad totalt 13 gånger.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: tränade tyska soldater styrketräning?

Inlägg av Markus Holst » 13 februari 2018, 13:28

Vi som har hästar vet att de där välmusklade strandraggarna som kommer till stallarna för att imponera på flickorna snart kryper iväg med svansen mellan benen. De brukar åta sig att lassa upp höbalar på loftet men ger upp rätt snart så flickorna får göra det istället. Flickorna gör det oftast bättre och uthålligare.

Styrka handlar i första rummet inte om stora muskler, det handlar om koordination. Därför gör sega små stallflickor jobbet bättre. De är vana och behöver därför inga skrytmuskler.

Det är därför som en AK4 blir lättare varje gång man bär den och det är därför som rutin och erfarenhet skapar mera styrka hos soldaten en något gym kan göra.

Skriv svar