tränade tyska soldater styrketräning?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
sista_krigaren_från_kina
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 14 februari 2005, 00:51
Ort: sverige

tränade tyska soldater styrketräning?

Inlägg av sista_krigaren_från_kina » 14 februari 2005, 00:57

Ja som frågan lyder min historia lärare säger att dom tränade för att dom skulle få en arisk kropp stämmer deta?

:roll: är ny här så var snäll med kritiken :)

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 14 februari 2005, 01:25

Arisk kropp och arisk kropp... vet inte vad din lärare menar med det, men det ingick i vilket fall som helst att man gymnastiserade för att träna muskler och kondition. Det var inte fråga om någon träning typ pillerbiffar på gym, utan gammal hederlig gympa, och sådan fanns i de flesta arméer. Att sedan tysk propaganda lyfte fram ariska praktexemplar är en annan sak - jag tror att många soldater var både småvuxna och ganska klena, kanske med tecken på undernäring i barndomen på 20-talet. Man ska komma ihåg att gymnastik var närmast en folkrörelse i Europa på 30- och 40-talen, och det gick knappt att ha en idrottstävling utan att det skulle vara en koordinerad gymnastikuppvisning inblandad.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 14 februari 2005, 08:29

Man kanske kan säga att den fysiska fostran var mer ideologiskt motiverad i länder som Tyskland, Italien och Sovjet. Men som B Hellqvist skriver så fanns gymnasitik- och friluftslividealet överallt, primärt motiverat av folkhälsoskäl. Att folkhälsobegreppet primärt kopplades till det egna folket i varje land kom liksom med på köpet. Vi får inte glömma att mellankrigstiden var rashygienens blomstringstid, och den var ingalunda begränsad till nationalistiska diktaturer.

/ Probstner

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 14 februari 2005, 09:19

SS gjorde det iaf i sitt uppbyggnadsskede, finns ju bilder på dem i bara minikalsippusar med sina muskulösa kroppar. Säkert lite av propagandabilder men iaf.

Håller annars med att allmän-gymnasik hade hög status på den tiden, det var inte bara svensken Ling som pysslade med det.
Och allmängymnastik är ju det enklaste sättet att hålla igång stor trupp på en liten yta under begränsad tid.

sista_krigaren_från_kina
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 14 februari 2005, 00:51
Ort: sverige

Inlägg av sista_krigaren_från_kina » 14 februari 2005, 10:52

vad vägde dom igenom snitt soldaterna? vad jag förstår det så matade ryssarna sina soldater med anabola för att dämpa hungern ? knarkade soldaterna nått har läst en del böcker som det står att göring gav morfin till visa stämmer det?

blev lite många frågor men frågar man aldrig lär man sig aldrig :wink:

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 14 februari 2005, 11:24

Ryssar och anabola? Jag tippar snarare på naturmetoden... Ryssen är tålig så det går bra, bara bältet har tillräckligt många extra hål så. Och så lite billig tobak, machorka, att själv göra cigaretter av mha tidningspapper. Och kanske 50-100 g vodka strax innan stormningen. Och så hade de ett knep till att hålla humöret uppe bland manskapet, man uppmuntrade att soldater spelade på [handklavier]=dragspel, gärna till ackompanjemang av körsång.

Du tänker kanske på ryssfemmor? Den historien får nån annan berätta, jag vet för lite.

Göring var väl själv morfinist, så det gav han väl knappt till andra. Däremot flygare som måste till varje pris hållas igång under jättelånga pass brukade väl få nån form av narkotika inom alla länders armeer - amfetamin, typ.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 14 februari 2005, 11:26

Stefan skrev:Och så lite billig tobak, machorka, att själv göra cigaretter av mha tidningspapper.
OT, men machorka är vad jag förstår gjort av dunört.

/ Probstner

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 14 februari 2005, 11:55

Probstner skrev:
Stefan skrev:Och så lite billig tobak, machorka, att själv göra cigaretter av mha tidningspapper.
OT, men machorka är vad jag förstår gjort av dunört.

/ Probstner
Har aldrig hört talas om det, fastän jag ofta läst om machorka. Men jag kan tänka mig att de körde med dunört när de inte hade tillgång ens till billig tobak.

Skall dock försöka undersöka saken.

sista_krigaren_från_kina
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 14 februari 2005, 00:51
Ort: sverige

Inlägg av sista_krigaren_från_kina » 14 februari 2005, 12:49

machorka går det att få tag på? :oops:

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 14 februari 2005, 13:03

sista_krigaren_från_kina skrev:machorka går det att få tag på? :oops:
Troligen - om du känner en tobaksodlare! Machorkan består av tobaksplantans grövre stam och bladfibrer - men utesluter de finare bladen. Rätt 'kurerad och torkad' blir den en mycket stark tobak. Rekommenderas rullad i en liten smal strut av PRAVDA-papper - och avnjutes bäst med Fem Frusna Kamrater i en skyttegrop i snöyran väster om Moskva i december 1941!

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: tränade tyska soldater styrketräning?

Inlägg av varjag » 14 februari 2005, 13:10

sista_krigaren_från_kina skrev:Ja som frågan lyder min historia lärare säger att dom tränade för att dom skulle få en arisk kropp stämmer deta?

:roll: är ny här så var snäll med kritiken :)
Och nu till 'ariska kroppar' - hur nu en sån ser ut? Men vad gällde fysiska prestationer så kan man nog tala om 'ariska fötter'. För det tyska infanteriets förmåga att marschera - dvs traska fot-om-fot - torde under segeråren ha varit oöverträffad. Killarna hade marschstövlar, fotsalva och 'jävlaranamma' som inte torde ha övertraffats av några andra.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Re: tränade tyska soldater styrketräning?

Inlägg av Belisarius » 14 februari 2005, 13:57

varjag skrev:
sista_krigaren_från_kina skrev:Ja som frågan lyder min historia lärare säger att dom tränade för att dom skulle få en arisk kropp stämmer deta?

:roll: är ny här så var snäll med kritiken :)
Och nu till 'ariska kroppar' - hur nu en sån ser ut? Men vad gällde fysiska prestationer så kan man nog tala om 'ariska fötter'. För det tyska infanteriets förmåga att marschera - dvs traska fot-om-fot - torde under segeråren ha varit oöverträffad. Killarna hade marschstövlar, fotsalva och 'jävlaranamma' som inte torde ha övertraffats av några andra.
Nej fiifan, det är imponerande om något. Under sommaren och hösten -41 låg ju stora enheter av Wehrmacht konstant vid fronten utan avbyte i uppåt 200 dagar. Det innebär alltså att infanteridivisionerna som kom (en vecka) efter pansartrupperna i princip gick från Polen till Volga. Huu...

Confident
Tidigare medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 23 april 2004, 15:27
Ort: Helsingborg

Bra motion

Inlägg av Confident » 14 februari 2005, 14:40

Och ingen övervikt... :D

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Bra motion

Inlägg av B Hellqvist » 14 februari 2005, 18:40

Dagwood D. Dusseldorf skrev:Och ingen övervikt... :D
Precis. Gissningsvis vägde soldaterna runt 65 kilo.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 februari 2005, 18:54

Jag förmodar att de fick lyfta någon form av "skrot". "Skrot" är ju också en del av den moderna styrketräningen. :)

Stefan

Skriv svar