Tyskar jaktplan som sköt på egna?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
mrvector
Medlem

Tyskar jaktplan som sköt på egna?

Inlägg av mrvector » 4 februari 2005, 14:49

Hörde ett befängt påstående idag i skolan av en klasskamrat. Han läser tyska steg 5 och de hade lyssnat på en berättelse som handlade om tyska jaktplan som sköt på tyska medborgare på marken. Detta gjorde dom pga av att RAF hade totalt luftherravälde och de tyska jaktplanen hade inte några bombplan att beskydda längre. Uttråkade som de var började de skjuta på den civila befolkningen.

Jag sa att det var föga troligt. Någon som vet ifall en sådan här incident inträffade?

/mvh Viktor

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 4 februari 2005, 15:09

Låten ju helt absurt osannolikt!

*Tyska jaktplanen hade fullt upp att ta hand om allierade bombflottor natt som dag över tyskland
*Dom hade inte tillräckligt med bränsle för att "ta en flygtur" i brist på annat
*Själva idéen att dom skulle skjuta på sina egna landsmän är helt absurd, kan mycket väl tänka mig att vissa tyska piloter hade nöje att jaga civila under tidigare skeden av kriget, tom så bombade man ju städer så att flyktingar skulle fly och störa förflyttnigen av fiendens förband då dessa tog upp vägarna. Och så har jag hört att det skulle vara lite sport att skjuta ner fallskärms hoppande fiende piloter också.
Men som sagt, framför allt soppabrist
mvh John

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 4 februari 2005, 15:10

Du syftar väll på de britiska jaktplanen som sköt mot "civila" tyska mål.

De förekom, men i vilken omfattning kan jag inte svara på eftersom de är väldigt tyst om de allierades krigsbrott. De ska ha
förekomit vid anfallet av Dresten...

Bad Mr. Frosty
Medlem

Inlägg av Bad Mr. Frosty » 4 februari 2005, 15:15

Det förekom säkert enskilda förteelser från båda sidor och det talas inte speciellt mycket om några av dem, allierade som tyska.

Användarvisningsbild
echo one
Medlem

Inlägg av echo one » 4 februari 2005, 15:25

Bad Mr. Frosty skrev:Det förekom säkert enskilda förteelser från båda sidor och det talas inte speciellt mycket om några av dem, allierade som tyska.
Att dom sköt på sin egna civil befolkning? jag tror att dom gjorde, iallafall inte medvetet.

Men att dom sköt finden som hoppa ur sina brinnade plan hände ju. Det var som tur var inte vanligt men det förekom. det kanske det din kompis menade?
Mvh olle

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 4 februari 2005, 15:31

Den "civila befolkningen" kan ju ha varit displaced persons typ ryska krigsfångar eller liknande landsvägsnyttjare. Knappast att de pepprade på stora torget i Aachen just for fun.

Under kriget gick min mor i gymnasiet i Protektoratet. Mot slutet av kriget flyttade skolan till en närbelägen liten stad och eleverna fick åka rälsbuss. Då och då kom amerikanska jaktplan och pepprade rälsbussarna med kulspruteeld. En skolkamrat till min mor dog på det viset. Visserligen är järnvägsobjekt per definition militära mål, men det var nog ofta civilister som drabbades.

/ Probstner

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 4 februari 2005, 17:34

Det enda liknande jag hört talas om är när bombflyget har totalt luftherravälde och skyttar då skjutit på folk på marken i fiendeland. Att jaktflyg skjutit på sin egen befolkning låter helt absurdt.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 februari 2005, 17:58

Ja, det hände att de sköt på sina egna under andra världskriget, det gick nog inte att undvika.

Stefan

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 4 februari 2005, 18:01

Stefan Lundgren skrev:Ja, det hände att de sköt på sina egna under andra världskriget, det gick nog inte att undvika.

Stefan
Civilbefolkning? :? Lite högre tankar har jag faktiskt om Luftwaffes jaktpiloter.

/Tomas

Användarvisningsbild
mrvector
Medlem

Inlägg av mrvector » 4 februari 2005, 18:01

Stefan Lundgren skrev:Ja, det hände att de sköt på sina egna under andra världskriget, det gick nog inte att undvika.

Stefan
Det tvivlar jag inte på. Men att dom gjorde det med flit känns orealistiskt.

/mvh Viktor

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 februari 2005, 18:03

Jag syftade förstås på att de sköt ner egna flygplan.

Stefan

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 4 februari 2005, 18:08

Stefan Lundgren skrev:Jag syftade förstås på att de sköt ner egna flygplan.

Stefan
Jaha, tja, en kulkärve här eller där som råkade komma fel är väl inte helt orealistiskt nej. :)

/Tomas

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 februari 2005, 18:15

Jag syftar bara till en sak:

I krigets hetta så kan allting hända.
Stefan

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 4 februari 2005, 19:09

Stefan Lundgren skrev:Jag syftar bara till en sak:

I krigets hetta så kan allting hända.
Stefan
Precis. :)

/Tomas

Feldwebel Otto
Utsparkad

Re: Tyskar jaktplan som sköt på egna?

Inlägg av Feldwebel Otto » 4 februari 2005, 23:28

mrvector skrev:Hörde ett befängt påstående idag i skolan av en klasskamrat. Han läser tyska steg 5 och de hade lyssnat på en berättelse som handlade om tyska jaktplan som sköt på tyska medborgare på marken. Detta gjorde dom pga av att RAF hade totalt luftherravälde och de tyska jaktplanen hade inte några bombplan att beskydda längre. Uttråkade som de var började de skjuta på den civila befolkningen.

Jag sa att det var föga troligt. Någon som vet ifall en sådan här incident inträffade?

/mvh Viktor
Vilken sanslös skröna, det var snarare så att amerikansk jakt sköt på allt som rörde sig i Tyskland i slutskedet ...och hade dom osis fick dom stryk av ett sporadiskt gäng patrullerande 262:or :-)

Skriv svar