Tyskar jaktplan som sköt på egna?
Tyskar jaktplan som sköt på egna?
Hörde ett befängt påstående idag i skolan av en klasskamrat. Han läser tyska steg 5 och de hade lyssnat på en berättelse som handlade om tyska jaktplan som sköt på tyska medborgare på marken. Detta gjorde dom pga av att RAF hade totalt luftherravälde och de tyska jaktplanen hade inte några bombplan att beskydda längre. Uttråkade som de var började de skjuta på den civila befolkningen.
Jag sa att det var föga troligt. Någon som vet ifall en sådan här incident inträffade?
/mvh Viktor
Jag sa att det var föga troligt. Någon som vet ifall en sådan här incident inträffade?
/mvh Viktor
- Panzerschreck
- Medlem
Låten ju helt absurt osannolikt!
*Tyska jaktplanen hade fullt upp att ta hand om allierade bombflottor natt som dag över tyskland
*Dom hade inte tillräckligt med bränsle för att "ta en flygtur" i brist på annat
*Själva idéen att dom skulle skjuta på sina egna landsmän är helt absurd, kan mycket väl tänka mig att vissa tyska piloter hade nöje att jaga civila under tidigare skeden av kriget, tom så bombade man ju städer så att flyktingar skulle fly och störa förflyttnigen av fiendens förband då dessa tog upp vägarna. Och så har jag hört att det skulle vara lite sport att skjuta ner fallskärms hoppande fiende piloter också.
Men som sagt, framför allt soppabrist
mvh John
*Tyska jaktplanen hade fullt upp att ta hand om allierade bombflottor natt som dag över tyskland
*Dom hade inte tillräckligt med bränsle för att "ta en flygtur" i brist på annat
*Själva idéen att dom skulle skjuta på sina egna landsmän är helt absurd, kan mycket väl tänka mig att vissa tyska piloter hade nöje att jaga civila under tidigare skeden av kriget, tom så bombade man ju städer så att flyktingar skulle fly och störa förflyttnigen av fiendens förband då dessa tog upp vägarna. Och så har jag hört att det skulle vara lite sport att skjuta ner fallskärms hoppande fiende piloter också.
Men som sagt, framför allt soppabrist
mvh John
-
Bad Mr. Frosty
- Medlem
Att dom sköt på sin egna civil befolkning? jag tror att dom gjorde, iallafall inte medvetet.Bad Mr. Frosty skrev:Det förekom säkert enskilda förteelser från båda sidor och det talas inte speciellt mycket om några av dem, allierade som tyska.
Men att dom sköt finden som hoppa ur sina brinnade plan hände ju. Det var som tur var inte vanligt men det förekom. det kanske det din kompis menade?
Mvh olle
Den "civila befolkningen" kan ju ha varit displaced persons typ ryska krigsfångar eller liknande landsvägsnyttjare. Knappast att de pepprade på stora torget i Aachen just for fun.
Under kriget gick min mor i gymnasiet i Protektoratet. Mot slutet av kriget flyttade skolan till en närbelägen liten stad och eleverna fick åka rälsbuss. Då och då kom amerikanska jaktplan och pepprade rälsbussarna med kulspruteeld. En skolkamrat till min mor dog på det viset. Visserligen är järnvägsobjekt per definition militära mål, men det var nog ofta civilister som drabbades.
/ Probstner
Under kriget gick min mor i gymnasiet i Protektoratet. Mot slutet av kriget flyttade skolan till en närbelägen liten stad och eleverna fick åka rälsbuss. Då och då kom amerikanska jaktplan och pepprade rälsbussarna med kulspruteeld. En skolkamrat till min mor dog på det viset. Visserligen är järnvägsobjekt per definition militära mål, men det var nog ofta civilister som drabbades.
/ Probstner
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
-
Feldwebel Otto
- Utsparkad
Re: Tyskar jaktplan som sköt på egna?
Vilken sanslös skröna, det var snarare så att amerikansk jakt sköt på allt som rörde sig i Tyskland i slutskedet ...och hade dom osis fick dom stryk av ett sporadiskt gäng patrullerande 262:or :-)mrvector skrev:Hörde ett befängt påstående idag i skolan av en klasskamrat. Han läser tyska steg 5 och de hade lyssnat på en berättelse som handlade om tyska jaktplan som sköt på tyska medborgare på marken. Detta gjorde dom pga av att RAF hade totalt luftherravälde och de tyska jaktplanen hade inte några bombplan att beskydda längre. Uttråkade som de var började de skjuta på den civila befolkningen.
/mvh Viktor