Hanna Reitsch...

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Hanna Reitsch...

Inlägg av hangatyr » 29 juni 2002, 00:12

...Den enda kvinna som fick järnkorset dog 1979. Givetvis var hon nazist så det hette duga. En fråga till forumet: vad hände henne efter kriget? fängelse? familjeliv på en bajersk gård, eller vad?

någon som vet?

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 29 juni 2002, 00:19

Hannah Reitsch
In the 1932, medical student Hanna Reitsch began soaring and went on to become one of the first few people to cross the alps in a glider.

As the world's first female test pilot and helicopter pilot, Hanna flew everyting the Third Reich had: from the first helicopter (the Focke-Achgelis) to the prototype of a piloted V-1 rocket. She went on to set more than 40 altitude and endurance records in motorless and powered aircraft in her lifetime.

In 1945 she flew the last plane out of Berlin hours before the fall of the city. Although politics had nothing to do with her love of flight, she was the only woman ever to be awarded the Iron Cross and Luftwaffe Diamond Clasp.

One of her first feats was to fly the world's first practical helicopter inside of an exhibition hall.

Always the professional flyer, she was recruited as a test pilot and took on many unbelievably dangerous jobs, including testing a bomber rigged out to fly into the steel cables that tethered barrage balloons in hopes of cutting them, testing a V-1 flying bomb equipped with a cockpit and helping to de-bug the super-hazardous Me-163 rocket plane.

Germany was desperate to get advanced aircraft into production, and this desperation led Hanna to test some of most ill-conceived aircraft ever built. On many of the occasions when she thought she was about to die, she kept her cool and wrote down her observations of the flight, so that the datawould not be lost.

In the very last days of The Third Reich, she landed an aircraft on a shell-pocked street in Berlin when most of the city had already been occupied by the Russians. She spent two days in the "Fuhrerbunker" before returning to her aircraft and taking off under a hail of heavy gunfire.

Although her politics were not popular in post war Europe, to say the least, she did not hesitate to break the "glass ceiling" of women's aviation. In fact, she smashed through it in the fastest and most advanced aircraft of her day. Allied airmen were lucky that she was too valuable as a test pilot to be risked on but a few combat missions.


Källa: http://www.geocities.com/CapeCanaveral/ ... hanna.html

Om hennes liv efter kriget leter jag efter i morgon :wink:

God natt alla!

Andreas Wien

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 29 juni 2002, 00:24

andreas wien, det mänskliga uppslagsverket, kan man lita på!!

oooh, du håller oss på sträckbänken, stygga människa!!!! :)

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 29 juni 2002, 00:33

Hittade även detta nu ikväll, dock pa tyska:

Hanna Reitsch wurde am 29. März 1912 in Hirschberg geboren und starb am 24. August 1979 in Frankfurt am Main. Sie war Fliegerin und die maßgebliche deutsche Pilotin des 20. Jahrhunderts. Reitsch wurde ursprünglich zur fliegenden Missionarin ausgebildet. Sie erhielt als erste deutsche Frau die Kapitänslizenz, war die erste Hubschrauberpilotin und die erste Testpilotin in Deutschland. Während des zweiten Weltkrieges diente sie als Testpilotin für alle Typen deutscher Flugzeuge, inklusive des
Jagdflugzeugs Me 262 und des Prototyps der V-1 Rackete. Sie erhielt als erste deutsche Frau das Eiserne Kreuz. Zum Ende des Krieges wurde sie einem freiwilligen Selbstmordkommando zugeteilt und war eine der letzten Personen, die Hitler im Bunker in Berlin lebend gesehen haben. Hanna Reitsch flog Ende April 1945 das letzte Kriegsflugzeug aus Berlin und wurde später von der amerikanischen Armee gefangengenommen. Sie verbrachte 15 Monate in Gefangenschaft und machte eine detaillierte Aussage über den “kompletten Zerfall” von Hitler's Persönlichkeit, den sie während ihres Aufenthaltes in Hitler's Bunker beobachtet hatte. Reitsch setzte mehr als 40 Ausdauer- und Höhenrekorde für motorbetriebene
und Segelflugzeuge. Sie flog als erste Person ein Segelflugzeug über die Alpen und erzielte ihren letzten Rekord in den USA im Jahre 1979. Von 1962 bis 1966 leitete sie die Nationale Schule für Segelflug in Accra, Ghana. Sie veröffentlichte auch eine Autobiographie mit dem Titel “Fliegen, mein Leben”.


Jag kan översätta senare

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 29 juni 2002, 00:35

Lite kuriosa om flygningen till och från Berlin.

Hon flög Robert Ritter von Greim som kallats till Berlin för att utnämnas till Görings efterträdare på posten som Luftwaffechef i en Fiesler Storch som om jag minns rätt skall ha landat på Charlottenburger Strasse i ostlig riktning mot Brandenburger Tor och lyft i motsatt riktning mot väst.

Mvh
/Johan

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 29 juni 2002, 00:37

tackar! segelflyga över alperna? vilken blådåre!

översätta? inte för min skull! (skryt)

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 29 juni 2002, 00:38

J von B skrev:Lite kuriosa om flygningen till och från Berlin.

Hon flög Robert Ritter von Greim som kallats till Berlin för att utnämnas till Görings efterträdare på posten som Luftwaffechef i en Fiesler Storch som om jag minns rätt skall ha landat på Charlottenburger Strasse i ostlig riktning mot Brandenburger Tor och lyft i motsatt riktning mot väst.

Mvh
/Johan
nja, han kom bara till Rechlin i Storchen,han och Hanna bytte till en FW 190 där .

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 29 juni 2002, 00:50

De flögs i en JU-188 till Rechlin där de bytte till en ensitsig FW-190 med en extra stol i ett lastrum som de flög med till Gatow därifrån med en Storch till Berlin och Brandenburger Tor enligt mina uppgifter. Tillbakavägen har jag däremot ingen kunskap om.

Mvh
/Johan

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 29 juni 2002, 00:53

kan mycket väl stämma, jag kör bara ur minnet här så du har nog rätt.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 29 juni 2002, 01:33

Andreas Wien skrev:Hittade även detta nu ikväll, dock pa tyska:

Hanna Reitsch wurde am 29. März 1912 in Hirschberg geboren und starb am 24. August 1979 in Frankfurt am Main. Sie war Fliegerin und die maßgebliche deutsche Pilotin des 20. Jahrhunderts. Reitsch wurde ursprünglich zur fliegenden Missionarin ausgebildet. Sie erhielt als erste deutsche Frau die Kapitänslizenz, war die erste Hubschrauberpilotin und die erste Testpilotin in Deutschland. Während des zweiten Weltkrieges diente sie als Testpilotin für alle Typen deutscher Flugzeuge, inklusive des
Jagdflugzeugs Me 262 und des Prototyps der V-1 Rackete. Sie erhielt als erste deutsche Frau das Eiserne Kreuz. Zum Ende des Krieges wurde sie einem freiwilligen Selbstmordkommando zugeteilt und war eine der letzten Personen, die Hitler im Bunker in Berlin lebend gesehen haben. Hanna Reitsch flog Ende April 1945 das letzte Kriegsflugzeug aus Berlin und wurde später von der amerikanischen Armee gefangengenommen. Sie verbrachte 15 Monate in Gefangenschaft und machte eine detaillierte Aussage über den “kompletten Zerfall” von Hitler's Persönlichkeit, den sie während ihres Aufenthaltes in Hitler's Bunker beobachtet hatte. Reitsch setzte mehr als 40 Ausdauer- und Höhenrekorde für motorbetriebene
und Segelflugzeuge. Sie flog als erste Person ein Segelflugzeug über die Alpen und erzielte ihren letzten Rekord in den USA im Jahre 1979. Von 1962 bis 1966 leitete sie die Nationale Schule für Segelflug in Accra, Ghana. Sie veröffentlichte auch eine Autobiographie mit dem Titel “Fliegen, mein Leben”.


Jag kan översätta senare

Mvh Andreas Wien
Jag tog mig friheten att översätta till engelska:(använde altavistas översättare Babel Fish http://babelfish.altavista.com/tr)

Hanna Reitsch was born on 29 March 1912 in deer mountain and died on 24 August 1979 in Frankfurt/Main. She was an aviator and the relevant German female pilot 20. Century. Reitsch was originally trained as the flying Missionarin. It received the captain license as a first German woman, was a first helicopter female pilot and the first test female pilot in Germany. During the Second World War it served as a test female pilot for all types of German airplanes, including the fighter ME 262 and the prototype of the V-1 Rackete. It received the iron cross as a first German woman. Assigned for the end of the war it a freiwilligen suicide command and was one of the last persons, Hitler in the shelter in Berlin have seen living. Hanna Reitsch flew at the end of of April 1945 the last war airplane from Berlin and by the American army was later taken prisoner. She spent 15 months in shank and made a detailed statement about the kompletten decay of Hitler's personality, which she had observed during her stay in Hitler's shelter. Reitsch set more than 40 perseverance and elevator records for engine-claimant and gliders. It flew a glider as a first person over the alps and obtained its last record in the USA in the year 1979. From 1962 to 1966 it led the national school for segelflug in Accra, Ghana. It published also an autobiography with the title Fliegen, my life.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Hanna Reitsch

Inlägg av varjag » 29 juni 2002, 13:04

Hanna var tvivelsutan en mycket begavad och skicklig flygare. Att hon
aven var och forblev,nazist, laag henne mycket i fatet under hennes
aktiva efterkrigsaar.
Betraffande den beramade flygningen till Berlin med Ritter von Greim,
som vid denna tid skvallrades, var hennes alskare, sa skedde sista et-
appen med den valkanda Fieseler 'Storchen'. v. Greim blev skadad i
ett kna av Lv-eld pa inflygningen, Hanna som satt bakom honom - fick
luta sig over honom och hantera en del av kontrollerna under den drama-
tiska landningen pa Ost-Vast-achse, flygplanet parkerades nara Branden-
burger Tor och forstordes under nasta dag. Returflygningen med Hanna
vid spakarna, skedde i ett Arado 96 skolflygplan som flogs in for anda-
maalet daa von Greim just blivit utnamnd till Gorings eftertradare som
chef for Luftwaffe.
HANNAS DOD: Det ar val dokumenterat att baade v. Greim och Hanna
Reitsch i bunkern, mottog varsin cyankaliampull 'ur Fuhrerns Hand'.
V. Greim gjorde snart bruk av sin.
Envisa rykten efter Hanna Reitsch's dod - gjorde gallande att hon, ehuru
hon vantat i 34 aar - aven gjorde bruk av sin.
Naagon som hort mera om detta?

Skriv svar