Ovanligt lugn diktator inspirerar

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 29 september 2004, 10:40

ja det är sant, han startade alltid talen lågmält för att sedan accelerera. Men på detta band visste han inte att han spelades in, och hade heller inte något förberett tal (även om det hände att han improviserade under) eftersom det hela var privat.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 3 oktober 2004, 10:21

I dagens (3/10) "Godmorgon världen" i Sveriges Radios P1 sändes ett kort inslag om Stalin och Hitler - och nutidens demonisering /avdemonisering av desamma. Även "Der Untergang" nämndes, och historien bakom Daméns inspelning berättas. Interfolierat finns diverse klipp från inspelningen - tillräckligt för att höra Hitlers tal- och tonläge.

Dagens (3/10) program ligger inte ute på nätet än, men borde komma upp på programmets hemsida http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/art ... kel=480556 inom kort. Inslaget sändes i programmets andra timme, direkt efter klockan tio-ekot. Sedan kan man fortsätta med att lyssna på satiren Public Service också...

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 3 oktober 2004, 12:18

Det finns en omkring 90-sekunders snutt av Hitlers tal till Die Alte Kämpfer i München den 8:e november 1942 där han pratar i lugn kamratlig ton (han predikar för de redan omvända...) om Stalingrad. Han raljerar, skämtar och är helt avslappnad - ovanligt för bevarade och publicerade Hitlertal.

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem
Inlägg: 716
Blev medlem: 28 februari 2003, 23:45
Ort: Stockholm

Inlägg av Armfeldt » 29 oktober 2004, 20:10

Hittade en länk på Third Reich Forum till en sida som har publicerat Hitlers tal i "mjuk ton".

Jag kan dock inte säga med säkerhet att det är Hitler. Men den som kan tyska kanske kan bekräfta eller dementera det som står på den här sidan om bandet.

Längst ner på sidan finns inspelningen.

http://www.ero.fi/ah/

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 5 december 2006, 20:22

Jag tycker då det låter som Hitler.
Men han skrek väl inte bara i sina tal, han härmade politiska konkurrenter och var ganska komisk emellanåt.
Som jag fattat det så började han i låg normal ton, för att avsluta i ett crescendo där han bevisade sin poäng.

Användarvisningsbild
jhn
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 juli 2003, 18:18
Ort: STHLM

Textvariant

Inlägg av jhn » 9 december 2006, 17:18

Här finns en del av samtalet i textvariant - översatt till engelska:

http://www.wargamer.com/articles/bdvisit2.asp

Här finns "talet" - tyvärr har de lagt finsk "dubbning" över:

http://ra.yle.fi/ramgen/yleradio1/extra ... r171004.rm

Användarvisningsbild
Hans Engnell
Medlem
Inlägg: 74
Blev medlem: 22 mars 2005, 23:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hans Engnell » 12 december 2006, 18:34

varjag skrev:Det finns en omkring 90-sekunders snutt av Hitlers tal till Die Alte Kämpfer i München den 8:e november 1942 där han pratar i lugn kamratlig ton (han predikar för de redan omvända...) om Stalingrad. Han raljerar, skämtar och är helt avslappnad - ovanligt för bevarade och publicerade Hitlertal.
Syftar du på talet där han säger att han "vill till Volga" (finns med lite kort i filmen Stalingrad, f.ö.)? Att Stalingrad beskyllts för att vara ett "strategiskt fel" och får skrattsalvor när han säger något i stil med att "vi får väl se vem har gjort ett strategiskt fel..."

Om jag inte helt har förlorat minnet vill jag faktiskt minnas att jag har sett ett filmklipp där Hitler står och pratar i vanlig samtalston med något som jag då antog var utländska journalister eller liknande. Han var då klädd i kostym och pratar bland annat om jordbruk. Jag minns att jag reagerade på hans oerhört mörka röst. Någon som har ett minne av något dylikt?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 12 december 2006, 22:44

Ja just den biten. Skratten rungar när Hitler säger om Stalingrad....
tillfälligtvis bär den Stalins namn...men tro nu inte att det är därför som vi har marscherat iväg dit..
Hitler vet - att de allierade landstigit i Nordafrika tidigare på dagen - men säger inte ett ord om den saken. Det är omvittnat att Hitler hade en mörk - och mycket behaglig stämma som vanlig samtalston, Varjag

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2516
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Inlägg av gostap » 12 december 2006, 23:56

Som kuriosa; AH gick och tog teaterlektioner 1932 hos en operasångare, Paul Devrient, för sina framträdande. Här lärde han sig framtoning och att använda sin röst.

"Jag måste medge att han verkligen är en god skådespelare"

Mvh

Gostap

Skriv svar