Tillägnad vår saknade medlem varjag
-
GL
- Medlem
På bilden nedan har von Rundstedt en marskalksstav i egenskap av generalfältmarskalk, men han har inte en generalsuniform på sig. Någon som vet varför?
Militärer brukar ju i regel vara sjukligt ordningssamma med sina uniformspersedlar, speciellt vid ett uppenbart arrangerat foto.
//GL
-
Bagheera
- Medlem
En tanke;
Oktober 1944 blev han av med sitt befäl som general.
Kom tillbaka januari 1945.
Bilden kan vara tagen mellan dessa tillfällen.
Marskalkstaven kanske var en personlig utmärkelse, som det inte gick att ta ifrån den som en gång fått den.
Pss som man inte blir av med en medalj.
-
GL
- Medlem
Han togs ju uto ch in i tjänst ett par tre gånger, men just i oktober -44 måste han väl ha jobbat på ardenneroffensiven?
När han väl blev ledig från tjänst, blev han verkligen degraderad då?
//GL
-
Marcus
- Medlem
Om jag inte missminer mig så var han hedersöverste i något förband, kanske kan detta förklara uniformen?
/Marcus
-
Martin Månsson
- Medlem
av Martin Månsson » 8 augusti 2004, 10:27
Marcus Wendel skrev:Om jag inte missminer mig så var han hedersöverste i något förband, kanske kan detta förklara uniformen?
/Marcus
Stämmer precis.
Martin
-
Perra
- Medlem
GL skrev
Han togs ju uto ch in i tjänst ett par tre gånger, men just i oktober -44 måste han väl ha jobbat på ardenneroffensiven?
Om jag minns rätt så fick inte Rundstedt och de andra generalerna veta något om Ardenneroffensiven förrän så sent som 12 december.
-
Dalmas
- Medlem
Militärer brukar ju i regel vara sjukligt ordningssamma med sina uniformspersedlar, speciellt vid ett uppenbart arrangerat foto.
Det gäller knappast generaler och högre. De skiter i många fall fullständigt i uniformsreglerna och har på sig det de tycker är praktiskt.
-
Brock Landers
- Provmedlem
Dalmas skrev:Militärer brukar ju i regel vara sjukligt ordningssamma med sina uniformspersedlar, speciellt vid ett uppenbart arrangerat foto.
Det gäller knappast generaler och högre. De skiter i många fall fullständigt i uniformsreglerna och har på sig det de tycker är praktiskt.
Precis dom kunde unna sig lyxen att gå i dagispappakläder eller som gamle "Monty"
-
tyskaorden
- Redaktör emeritus
Marcus och Martin har lösningen. Bilden visar von Rundstedt i den uniform han bar i egenskap av hedersöverste (på tyska Chef) för Infanteriregemente nr 18. En post von Rundstedt erhöll 1 nov. 1938 och höll tills krigsslutet.
-
Kn Korrekt
- Medlem
Dalmas skrev:Militärer brukar ju i regel vara sjukligt ordningssamma med sina uniformspersedlar, speciellt vid ett uppenbart arrangerat foto.
En regel som jag definitivt tycker att svenska Försvarsmakten bör införa i uniformsreglementet. "Officer med generalmajors tjänstegrad eller högre må göra avsteg från uniformsreglementet i den mån denne anser lämplig." Tänk så mycket trevligt nytänkande som skulle komma in i uniformsfloran.

-
GL
- Medlem
Kn Korrekt skrev:Dalmas skrev:Militärer brukar ju i regel vara sjukligt ordningssamma med sina uniformspersedlar, speciellt vid ett uppenbart arrangerat foto.
En regel som jag definitivt tycker att svenska Försvarsmakten bör införa i uniformsreglementet. "Officer med generalmajors tjänstegrad eller högre må göra avsteg från uniformsreglementet i den mån denne anser lämplig." Tänk så mycket trevligt nytänkande som skulle komma in i uniformsfloran.

Amerikanarnas general Patton lät ju skräddarsy egenhändigt designade uniformer och kan väl användas som extremfall i vad som kan ske om de gör som de vill...
Tack för alla svar, förresten...
-
xprsmn
- Medlem

Det ingick i Rundstedts humor att bli tagen för överste så att han kunde tillrättavisa de som tog fel. Dessutom: När han blev återinkallad som Oberbefehlshaber West lät han inte sy upp en ny kappa med generalfältmarskalksgradbeteckningar (puh, det var ett långt ord) eftersom han sa: -Jag blir nog inte kvar i jobbet länge.
-
wreezig
- Medlem
Många av dom tyska höga officerarna sydde upp sina personliga uniformer hos Hugo Boss och kan inte von Rundstedts uniform vara en av dessa "custommade" uniformerna?