USS Arizona Pear Harbour?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 23 november 2003, 12:46
Ort: Mordor

USS Arizona Pear Harbour?

Inlägg av Uruk-Hai » 10 juli 2004, 10:26

Skulle vilja veta lite mer om sänkningen av USS Arizona, speciellt om räddningsarbetet med att få manskap som var instängda men vid liv tack vare luftfickor efter att hon hade kantrat.

Böcker, bilder eller websidor?

Tackar på förhand.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026
Inlägg: 5578
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 10 juli 2004, 10:52


Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 23 november 2003, 12:46
Ort: Mordor

Inlägg av Uruk-Hai » 10 juli 2004, 11:31

Vilket fartyg är det då jag tänker på där de kämpade med att få ut överlevande från luftfickor efter kantring? USS Missouri?

Hade för mig att det var Arizona men minnet kan ju som bekant svika. :oops:

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026
Inlägg: 5578
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 10 juli 2004, 12:58


Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 10 juli 2004, 13:02

men arizona sjönk ju?

med över tusen man i.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026
Inlägg: 5578
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 10 juli 2004, 13:25

Perra skrev:men arizona sjönk ju? med över tusen man i.
Jo, det stämmer men tack vare det ringa vattendjupet stod hon med kölen på botten och med överbyggnaderna ovan ytan. De höga dödstalen på Arizona berodde, på att en av de förliga ammunitionsdurkarna exploderade.

MVH

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 11 juli 2004, 02:46

Jo jag känner till explosionen...men var det inte så att folk var innestängda i arizona och att man försökte få ut dom?

Annars var det väl oklahoma som också blev illa åtgånget och drog med dig många offer? Hur illa var det på california? det sjönk väl också och läckte en hel del olja?

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 23 november 2003, 12:46
Ort: Mordor

Inlägg av Uruk-Hai » 11 juli 2004, 08:09

Tackar så mycket för all information även om det inte verkar vara över riktigt än.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026
Inlägg: 5578
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 11 juli 2004, 18:43

Perra skrev:Jo jag känner till explosionen...men var det inte så att folk var innestängda i arizona och att man försökte få ut dom?
När ammodurken exploderar, blir det bara döda.
Annars var det väl oklahoma som också blev illa åtgånget och drog med dig många offer?
USS Oklahoma kantrade efter 5 torpedträffar, 20 officerare och 395 sjömän dödades eller saknades.
Hur illa var det på california? det sjönk väl också och läckte en hel del olja?
USS California skulle genomgå en inspektion, och en del av hennes vattentäta luckor stod öppna, hon träffades av två bomber och sjönk sakta, efter tre dygn ställde hon sig lugnt och stilla på botten, med överbyggnader uppstickandes över vattenytan. 98 ur hennes besättning dödades och 61 skadades.

MVH
Senast redigerad av 1 Battler, redigerad totalt 11 gånger.

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 23 november 2003, 12:46
Ort: Mordor

Inlägg av Uruk-Hai » 11 juli 2004, 18:50

Perra skrev:
Jo jag känner till explosionen...men var det inte så att folk var innestängda i arizona och att man försökte få ut dom?

När ammodurken exploderar, blir det bara döda.
Ja hualigen, var det inte HMS Hood som fick en rätt i krutdurken med endast två överlevande som resultat. Sjönk tydligen som en sten. Vill minnas att dom sände en intervju med en av de överlevande på Discovery för inte så länge sen. Bandad intervju märk väl.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 12 juli 2004, 19:40

Uruk-Hai skrev:Vilket fartyg är det då jag tänker på där de kämpade med att få ut överlevande från luftfickor efter kantring? USS Missouri?

Hade för mig att det var Arizona men minnet kan ju som bekant svika. :oops:
Det enda jag kan hitta på webben är detta, som man gjort en teaterpjäs av, se http://user.tninet.se/~ucn288m/p1.htm :

"När japanerna bombade Pearl Harbour 7 december 1941 blev tre unga män instängda i en luftficka på slagskeppet Oklahoma. Dykare kunde höra deras knackningar mot skrovet i över två veckor, men männen kunde ej lokaliseras. När Oklahoma bärjades fyra år senare fann man deras kroppar på sjunde däck. På väggen hade de ristat in: - Vi levde till den 23 december".

Men var det inte ytterligare ett slagskepp som folk blev instängda i, men där en del räddades?

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 12 juli 2004, 20:02

Battler skrev
När ammodurken exploderar, blir det bara döda.
Hm, jo det är klart. Då var det ett av de andra skeppen jag tänkte på.
Maryland och tennesse klarade sig väl iofs hyfsat tror jag.
Hiryu råkade ut för nåt liknande under slaget vid midway...fast då var det bränsledepåerna inte ammodurken som flög i luften. Med obehagliga konsekvenser...

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 12 juli 2004, 20:50

Förövrigt kan det nämnas att det stavas Pearl Harbor eftersom det tillhör Förenta staterna.

mvh/ Daniel

Senilo
Tidigare medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: 9 juni 2004, 10:01
Ort: bjoand@sydnet.net

Inlägg av Senilo » 14 augusti 2004, 22:18

Vraket av USS Arizona ligger i dag kvar som minnesmärke i Pearl Harbor. Det läcker fortfarande olja.

Skriv svar