Folkmordet på tyskarna

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Christian von Habsburg
Medlem
Inlägg: 67
Blev medlem: 3 juni 2004, 22:07
Ort: Stockholm

Folkmordet på tyskarna

Inlägg av Christian von Habsburg » 9 juli 2004, 13:13

Röda arméens (hämnd) på tyskarna, dvs. att man mördade och våldtog flera miljoner människor och stal hela östra Tyskland...

Hur reagerade västmakterna på detta?
Vad gav man för officiell förklaring till att man styckade av områden?

Användarvisningsbild
Orlando
Medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: 31 mars 2004, 13:00
Ort: Never Neverland

Re: Folkmordet på tyskarna

Inlägg av Orlando » 9 juli 2004, 13:56

Christian von Habsburg skrev:Röda arméens (hämnd) på tyskarna, dvs. att man mördade och våldtog flera miljoner människor och stal hela östra Tyskland...

Hur reagerade västmakterna på detta?
Vad gav man för officiell förklaring till att man styckade av områden?
Stal östra Tyskland? Det var helt enkelt en överenskommelse mellan de allierade o Sovjetunionen, inget annat.

Albert
Medlem
Inlägg: 294
Blev medlem: 11 april 2002, 12:51
Ort: Helsingborg

Re: Folkmordet på tyskarna

Inlägg av Albert » 9 juli 2004, 14:52

Orlando skrev: Stal östra Tyskland? Det var helt enkelt en överenskommelse mellan de allierade o Sovjetunionen, inget annat.
Om jag förstår "Von Habsburg" rätt så avser han inte Östtyskland utan allt tyskt land öster därom (som införlivades i Polen och Sovjetunionen).

De allierade gav som sagt Sovjet (mer eller mindre) fria händer i sin intressesfär.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 9 juli 2004, 15:20

med uttrycket stjäla östra tyskland, skulle man, även om det inte var avsikten, också kunna syfta på de hänsynslösa plundringar som ryssarna företog sig. Nu hade ju tyskarna gjort liknande saker iofs.

Ja, vad skulle de allierade göra åt det hela? börja kriga med dom?

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 9 juli 2004, 15:25

Folkmordet?? Det med våldtäkterna stämmer och är ingen hemlighet. Men det var faktiskt inte så många mord. Ingen tänker förneka att de förekom men mycket åtskilligt mindre än vad man trodde och fruktade.
De kvinnor som dog dog nästan alla för egen hand.

Beevor nämner lite i förbigående att ryssarna hjälpte Berlins invånare med mat de första svåra året, för vilket de hade berlinarnas stora tacksamhet.

Berlinarna hade säkert kluvna känslor - livhanken skonades och mat gavs fastän det var svält i det inre av Sovjet, men delvis till priset av kvinnorna.

Det folkmord som skedde var den besinningslösa oorganiserade flykten beordrad av nazistiska pampar ut i 30 graders kyla omedlebart inför ryssarnas anstormning. Där dog många tusen tyska kvinnor och barn.

Användarvisningsbild
Orlando
Medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: 31 mars 2004, 13:00
Ort: Never Neverland

Re: Folkmordet på tyskarna

Inlägg av Orlando » 9 juli 2004, 16:29

Albert skrev:
Orlando skrev: Stal östra Tyskland? Det var helt enkelt en överenskommelse mellan de allierade o Sovjetunionen, inget annat.
Om jag förstår "Von Habsburg" rätt så avser han inte Östtyskland utan allt tyskt land öster därom (som införlivades i Polen och Sovjetunionen).

De allierade gav som sagt Sovjet (mer eller mindre) fria händer i sin intressesfär.
Va? Det var ju efter första världskriget.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 9 juli 2004, 16:42

Och efter andra. Tyskland förlorade bl a Ostpreussen, Schlesien och Westpommern efter andra världskrigets slut.

/Johan

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 9 juli 2004, 17:09

Områden som Johan menar:
Bilagor
efter andra världskriget.jpg
efter andra världskriget.jpg (37.74 KiB) Visad 3798 gånger

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 9 juli 2004, 17:10

Stefan skrev
Det folkmord som skedde var den besinningslösa oorganiserade flykten beordrad av nazistiska pampar ut i 30 graders kyla omedlebart inför ryssarnas anstormning. Där dog många tusen tyska kvinnor och barn.
Sant...och förskräckligt. Men att stanna kvar innebar knappast löfte om någon längre livslängd, att en kvinna förblev orörd var mer ovanligt en vanligt. Att via stjurmovikplan peppra civila, barn och kvinnor som köar för att fly är inget vidare heller. De fartyg som sänktes med flera tusentals människor ombord, är också en hemsk historia. Kriget de sista månaderna var nästan en slags kulmen på hela helvetet...och tyskarna fick till slut själva uppleva dess verklighet.

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 9 juli 2004, 17:53

Perra
att en kvinna förblev orörd var mer ovanligt en vanligt.
Så du menar att mer än femtio procent av alla kvinnor som vistades i östra Tyskland våldtogs?
Finns det statistik på det???
De fartyg som sänktes med flera tusentals människor ombord, är också en hemsk historia.
Fast det kan man knappast påstå vara något brottsligt om man ska vara ärlig.
Att via stjurmovikplan peppra civila, barn och kvinnor som köar för att fly är inget vidare heller.
Att anfalla civila med flyg var iofs knappast något unikt utan praktiserades av alla sidor i konflikten , att det var hemskt är en annan sak.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 9 juli 2004, 18:17

Tyskland har väl vad jag vet inga anspråk på områdena idag. Dessutom är båda länderna med i EU. Betydelsen av förlusten minskar då.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 9 juli 2004, 18:19

wreezig skrev
Så du menar att mer än femtio procent av alla kvinnor som vistades i östra Tyskland våldtogs?
Finns det statistik på det???
Här hugger vi direkt...naturligtvis har jag ingen statistik på det. Var bara ett uttryck som jag inte trodde någon skulle ta så bokstavligt. I alla händelser är jag glad att jag inte var i det området då, oavsett vilket kön man hade.
wreezig skrev

De fartyg som sänktes med flera tusentals människor ombord, är också en hemsk historia.
Fast det kan man knappast påstå vara något brottsligt om man ska vara ärlig.
ja det går ju faktiskt att diskutera...däremot det där med flygplanen, är ju sånt som händer i krig och är tragiskt. Å andra sidan är det väl inte heller brottsligt att försöka evakuera människor utan transporter mitt i vintern...dumt, men inte brottsligt.

Användarvisningsbild
Christian von Habsburg
Medlem
Inlägg: 67
Blev medlem: 3 juni 2004, 22:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Christian von Habsburg » 10 juli 2004, 11:53

Det jag reagerar på är hur västmakterna kunde tillåta ryssarna att bara ta bort ett halvt land. Tyskarna hade bott där i urminnes tider och stördes inte av kriget, hade inget med det att göra, men för att de var etniskt tyskar så skulle de straffas? Jag förstår om röda ryssar resonerade så, men västmakterna borde reagerat.

Själv märker jag av en viss känsla av att tyskarna fick skylla sig själva, varför undrar jag?

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 10 juli 2004, 12:41

men, det var lite andra tider också. De allierade hade precis vunnit den tuffaste kraftmätningen i historien, de hade tagit sig fram genom död och ruiner, orsakat i grunden av tyskar. Så många hade lidit under kriget, så många många miljoner, varför skulle man anstränga sig mer för dom som orsakat kriget, i deras ögon, nu hade det bekymmersamt. Är dessutom inte helt säker på vilken del du menar, är det östpreussen? tyskarna i baltikum? vad?

Oavsett om de hade velat eller inte förresten, så fanns et ju faktiskt abslout ingenting de kunde göra åt saken. Ingenting. Om de inte riskerat en ny sanslös urladdning med en enormt mäktig fiende som nu var totalmobiliserad och vimmlade i hela östeuropa. Eller om man ville dra iväg atombomben (ryssarna hade ju ingen än) för tyskarnas skull. Det ar inte mycket information som slank fram till de allierade om situationen på ryssarnas sida heller, det mesta var förvanskat och förvridet, om nåt kom alls. Så i den mån man brydde sig om tyskarna, visste man nog inte ens om hur de hade det egentligen.

Användarvisningsbild
Raskolnikov
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: 18 november 2003, 17:35
Ort: Östergötland

Inlägg av Raskolnikov » 10 juli 2004, 13:08

då liksom nu (utav dömma av många på detta forum) så rättfärdigade man övergreppen på den värnlösa tyska civilbefolkningen med att dess sinnessjuke ledare hade fört en aggressiv expansionspolitik tidigare. Att många tyskar nog förbannade deras förtryckarregim mer än ryssar och engelsmän glöms ibland bort.

och tyskarna fick till slut själva uppleva dess verklighet.
Om man bryr sig om det, så led det tyska folket lika mycket som många, och fler än vissa andra folk redan från krigets början, varefter umbärandena blev större i takt med "de allierade"s hänsynslösa bombningskampanjer och angivarkulturen, hur många tyskar hamnade inte i koncentrationsläger redan vid Hitlers maktövetagande?

Skriv svar