Svensken vid Omaha Beach

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
petviken
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 22 april 2004, 21:14
Ort: Stockholm

Svensken vid Omaha Beach

Inlägg av petviken » 5 juli 2004, 13:57

Har sett Dokumentären "Svensken vid Omaha Beach". Gick på Tv4 inför "Band of Brothers". Jävligt gripande!


Svensk som tog värvning i USA, var sedan med i D-Day. Kurt hamnde vid Omaha Beach, hans bror hamnade vid Utah. hans bror blev kvar i USA, nu 82 år.

Salut för dessa män.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 5 juli 2004, 18:39

Det skulle vara intressant att få veta hur många svenskar som egentligen tjänstgjorde på den allierade sidan, då det behövs en moralisk motvikt till Bosse Schöns alla svenskar som slogs för Hitler.

Användarvisningsbild
Wilja
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 19 juni 2002, 17:20
Ort: Norrbotten

Inlägg av Wilja » 5 juli 2004, 20:33

Den missade man. :( Ska det gå någon repris månne...?

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 5 juli 2004, 23:38

B Hellqvist skrev:Det skulle vara intressant att få veta hur många svenskar som egentligen tjänstgjorde på den allierade sidan, då det behövs en moralisk motvikt till Bosse Schöns alla svenskar som slogs för Hitler.
Jo, det skrivs sällan eller aldrig om "Svenskarna som stred för Roosevelt".

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Inlägg av Simon_HBG » 6 juli 2004, 13:06

Tomas Ibsen skrev:Jo, det skrivs sällan eller aldrig om "Svenskarna som stred för Roosevelt".
Eller "Svenskarna som stred för Stalin" för den delen :lol:

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 6 juli 2004, 15:09

B Hellqvist skrev:Det skulle vara intressant att få veta hur många svenskar som egentligen tjänstgjorde på den allierade sidan, då det behövs en moralisk motvikt till Bosse Schöns alla svenskar som slogs för Hitler.
Så du menar att man ska utnyttja dessa människoöden i politiska syften?

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 6 juli 2004, 21:02

D. Löwenhamn skrev:
B Hellqvist skrev:Det skulle vara intressant att få veta hur många svenskar som egentligen tjänstgjorde på den allierade sidan, då det behövs en moralisk motvikt till Bosse Schöns alla svenskar som slogs för Hitler.
Så du menar att man ska utnyttja dessa människoöden i politiska syften?

mvh/ Daniel
Inte direkt, men du kan väl hålla med om att svensk vänster har använt de ca 250 svenska SS-frivilliga som en hållhake och som ett bevis för att Sverige var tyskvänligt. Om det då kunde komma fram dokumentation om svenskar som slogs på den allierade sidan, så skulle det utgöra en modererande faktor som komplicerar bilden bortom Schöns och Boethius skriverier.

Användarvisningsbild
Wilja
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 19 juni 2002, 17:20
Ort: Norrbotten

Inlägg av Wilja » 6 juli 2004, 22:06

Sverige var ganska tyskvänligt också. I det säkerhetspolitiska läget som rådde då bedömdes Sovjetunionen vara det klart största hotet, framförallt sedan anfallet mot Finland, och den bedömningen var helt korrekt.
Med Tyskland rådde ett ganska avslappnat förhållande och så länge Sverige garanterade att malm levererades enligt avtal så hade inte Tyskland anledning att ta till brösttoner.

Svenska soldater lyssnade på värvningskampanjerna för Finlands sak mot Sovjet och många av dom lät sig värvas vidare när Tyskland anföll samma fiende.
Vad 250 W-SS frivilliga bevisar som inte redan är bevisat och vad svensk vänster kan ha för hållhake pga. detta kan jag inte förstå. Vänstern borde i så fall se bjälken i sitt eget öga när man öppet hyllar Sovjetunionen och kommunismen. Deras utrensningar och grymheter står inte tyskarnas efter.

Användarvisningsbild
Särimner
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 25 januari 2004, 23:07
Ort: Kontoret i källaren

Inlägg av Särimner » 6 juli 2004, 22:45

Intressant ämne det här. Det torde väl vara ett accepterat faktum att de svenskar som stred för utländska arméer under kriget i huvudsak slogs på Tysklands och Finlands sida. Om deras motiv var att slåss FÖR Tyskland/Finland eller att slåss EMOT Sovjetunionen är en annan fråga.

Som sagts tidigare har det skrivits förvånansvärt lite om de svenskar som slogs på de allierades sida. Jag lägger absolut ingen politisk värdering av något slag i detta konstaterande. Men jag känner ärligt talat inte till särskilt många fall där svenskar sökte sig till brittiska eller amerikanska armén för att slåss mot axelmakterna. Bortsett från killarna i Normandie, är det någon som kan nämna fler exempel?

Personligen har jag en läggning åt flygkriget så för mig personligen skulle det vara intressant att få läsa om killar som slogs i RAF eller USAAF.

Användarvisningsbild
Wilja
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 19 juni 2002, 17:20
Ort: Norrbotten

Inlägg av Wilja » 7 juli 2004, 21:32

Särimner skrev:Intressant ämne det här. Det torde väl vara ett accepterat faktum att de svenskar som stred för utländska arméer under kriget i huvudsak slogs på Tysklands och Finlands sida. Om deras motiv var att slåss FÖR Tyskland/Finland eller att slåss EMOT Sovjetunionen är en annan fråga.

Som sagts tidigare har det skrivits förvånansvärt lite om de svenskar som slogs på de allierades sida. Jag lägger absolut ingen politisk värdering av något slag i detta konstaterande. Men jag känner ärligt talat inte till särskilt många fall där svenskar sökte sig till brittiska eller amerikanska armén för att slåss mot axelmakterna. Bortsett från killarna i Normandie, är det någon som kan nämna fler exempel?

Personligen har jag en läggning åt flygkriget så för mig personligen skulle det vara intressant att få läsa om killar som slogs i RAF eller USAAF.
Då är denna tråd något för dig. viewtopic.php?t=9149&highlight=svenska+frivilliga

Tror att det fanns sex svenska frivilliga i RAF.

MorpH
Medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: 2 april 2004, 09:52
Ort: Ljungby

Inlägg av MorpH » 8 juli 2004, 02:21

Tomas Ibsen skrev:
B Hellqvist skrev:Det skulle vara intressant att få veta hur många svenskar som egentligen tjänstgjorde på den allierade sidan, då det behövs en moralisk motvikt till Bosse Schöns alla svenskar som slogs för Hitler.
Jo, det skrivs sällan eller aldrig om "Svenskarna som stred för Roosevelt".
Nej det stämmer. Har lite tips på varför:
Roosevelt mördade inte 6 miljoner judar
Roosevelt var inte en grym diktator som dödade alla som han inte gillade.
Roosevelt Ville inte ta över världen.
Roosevelt massbrände inte böcker
Roosevelt ville inte förinta ett helt människosläkte

Vi måste väl vara överens om att Hitler var "den onde" i kriget, okej, tillsammans med Stalin. Därför är det klart mer intressant om en person som frivilligt slogs för en ond regim. Varför denna personen gjorde det e.t.c.

Du förstår vad jag menar :)

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 8 juli 2004, 11:03

B Hellqvist skrev:
D. Löwenhamn skrev:
B Hellqvist skrev:Det skulle vara intressant att få veta hur många svenskar som egentligen tjänstgjorde på den allierade sidan, då det behövs en moralisk motvikt till Bosse Schöns alla svenskar som slogs för Hitler.
Så du menar att man ska utnyttja dessa människoöden i politiska syften?

mvh/ Daniel
Inte direkt, men du kan väl hålla med om att svensk vänster har använt de ca 250 svenska SS-frivilliga som en hållhake och som ett bevis för att Sverige var tyskvänligt. Om det då kunde komma fram dokumentation om svenskar som slogs på den allierade sidan, så skulle det utgöra en modererande faktor som komplicerar bilden bortom Schöns och Boethius skriverier.
Jag håller inte med. Två fel gör inte ett rätt. Däremot anser jag att att det bör skrivas mer om detta på grund av att det kan ge en nyanserad bild av det svenska frivilligdeltagandet, men dessa människor bör inte uttnyttjas för att stjäla billiga politiska poänger. Nåväl, denna diskussion är ett sidospår.

mvh/ Daniel

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 8 juli 2004, 16:02

Lite innan WW2 iofs.
Några svenska officerare slogs på Etiopiens sida mot Mussolinis Italien 1935 trots att den svenska regeringen förbjudit dom att göra det.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 8 juli 2004, 16:59

MorpH skrev:
Tomas Ibsen skrev:
B Hellqvist skrev:Det skulle vara intressant att få veta hur många svenskar som egentligen tjänstgjorde på den allierade sidan, då det behövs en moralisk motvikt till Bosse Schöns alla svenskar som slogs för Hitler.
Jo, det skrivs sällan eller aldrig om "Svenskarna som stred för Roosevelt".
Nej det stämmer. Har lite tips på varför:
Roosevelt mördade inte 6 miljoner judar
Roosevelt var inte en grym diktator som dödade alla som han inte gillade.
Roosevelt Ville inte ta över världen.
Roosevelt massbrände inte böcker
Roosevelt ville inte förinta ett helt människosläkte

Vi måste väl vara överens om att Hitler var "den onde" i kriget, okej, tillsammans med Stalin. Därför är det klart mer intressant om en person som frivilligt slogs för en ond regim. Varför denna personen gjorde det e.t.c.

Du förstår vad jag menar :)
Man måste komma ihåg att på den tiden kände inte alla till vad som försekom i Tredje Riket....

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28889
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 8 juli 2004, 17:04

wreezig skrev:Lite innan WW2 iofs.
Några svenska officerare slogs på Etiopiens sida mot Mussolinis Italien 1935 trots att den svenska regeringen förbjudit dom att göra det.
Är du säker på att de blev förbjudna? Jag har ett vagt minne av att de fick ta (tillfälligt) avsked från den svenska Krigsmakten - men kan naturligtvis ha fel.

MVH

Hans

Skriv svar