60 år sedan: Dagen D

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
J. Björkman
Medlem
Inlägg: 452
Blev medlem: 28 mars 2003, 09:03
Ort: Göteborg (MHS)
Kontakt:

Inlägg av J. Björkman » 5 juni 2004, 13:32

Jag ser det hela mer så här: 6 juni har mer kommit att bli dagen då man kommer ihåg andra världskriget, och jag ser inget fel i det. Eftersom detta datum blivit så inpräntat hos oss i väst så varför inte använda det datumet till att minnas hela detta fasansfulla krig. Andra datum kanske passar bättre egentligen men inget är lika kännt hos oss.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 5 juni 2004, 14:39

Apropå diskussionen kring myten om D-dagens avgörande betydelse bör man för ett gott skratt studera dagens krönika i GP av, förstås, Per Ahlmark... Ryssar är spenderbara om man säger så, deras offer är inget för Ahlmark att omnämna och deras befrielse var ingen befrielse eftersom det var Stalin som bestämde. Hedervärt, verkligen hedervärt. :roll:

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 5 juni 2004, 14:41

Kan du göra oss tjänsten och lägga in en länk? :)

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 5 juni 2004, 14:46

Tyvärr kan jag nog inte det, kan inte hitta den på GP:s hemsida så den finns nog bara i papperstidningen... Har du antingen Presstext eller Mediearkivet (minns aldrig vilket av dem som innehåller vilka tidningar!) lär den dyka upp om ett par dagar där.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 5 juni 2004, 16:21

Gutekrigaren skrev:Apropå diskussionen kring myten om D-dagens avgörande betydelse bör man för ett gott skratt studera dagens krönika i GP av, förstås, Per Ahlmark... Ryssar är spenderbara om man säger så, deras offer är inget för Ahlmark att omnämna och deras befrielse var ingen befrielse eftersom det var Stalin som bestämde. Hedervärt, verkligen hedervärt. :roll:

Mvh Petter
Efter att ha läst krönikan känner jag faktiskt inte alls igen din beskrivning av den... Att Ahlmark inte nämner den oerhörda uppoffring som Sovjet gjorde betyder väl inte att han inte gillar den. Att inte nämna Operation Bagration i en kort artikel om Dagen D är väl inte att fördömma operationen? Det jag kände när jag läste artikeln var att Ahlmark vill sprida tanken om hur ett Europa utan Dagen D kunnat se ut, visserligen befriat från nazismen, men "befriat" av kommunismen. Jag ser ingenting fel i att tacka USA, Storbritannien, Canada (m fl) för att de räddade Skandinavien och resten av Västeuropa undan kommunismen. Gör du det?

/Johan

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 5 juni 2004, 16:50

Marcus Wendel skrev:
Marco skrev:Operation Overlord ledde till att Hitler facsist imperium föll och att europa befriades ifrån facsismen.
Inte för att på något sätt nedvärdera insatserna från de som deltog i Overlord, men Hitlers "imperium" besegrades i öster, inte i väster, jag förstår inte att D-dags myten så envetet hänger sig kvar.

/Marcus
Marcus - efter den beundrandsvärda balans som du för det mesta visar på DITT forum blev jag mycket förvånad av denna post.

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem
Inlägg: 848
Blev medlem: 5 november 2002, 12:51

Inlägg av Gatzu » 5 juni 2004, 17:02

Vet någon om även de tyska/axelmakts veteranerna från normandie kommer vara på plats i "firandet"?
varjag skrev:Marcus - efter den beundrandsvärda balans som du för det mesta visar på DITT forum blev jag mycket förvånad av denna post.
Varför det? Det stämmer ju.

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem
Inlägg: 971
Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39

Inlägg av Wolfblitzer » 5 juni 2004, 18:21


Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem
Inlägg: 971
Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39

Inlägg av Wolfblitzer » 5 juni 2004, 18:23

Och ja, Htielr förlorade pga. Sovjets segrar på Östfronten. Det var den fronten som slukade soldater och material.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 5 juni 2004, 19:28

varjag skrev:
Marcus Wendel skrev:
Marco skrev:Operation Overlord ledde till att Hitler facsist imperium föll och att europa befriades ifrån facsismen.
Inte för att på något sätt nedvärdera insatserna från de som deltog i Overlord, men Hitlers "imperium" besegrades i öster, inte i väster, jag förstår inte att D-dags myten så envetet hänger sig kvar.
Marcus - efter den beundrandsvärda balans som du för det mesta visar på DITT forum blev jag mycket förvånad av denna post.
Varför blir du förvånad av att jag påpekar fakta?
Det var Röda Armén som besegerade Wehrmacht, inte US Army eller British Army.

/Marcus

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 5 juni 2004, 19:29

MarcuS Schober skrev:Vet någon om även de tyska/axelmakts veteranerna från normandie kommer vara på plats i "firandet"?
Förbundskansler Schröder kommer i alla fall att delta.

/Marcus

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 5 juni 2004, 19:43

Johan Elisson skrev:
Gutekrigaren skrev:Apropå diskussionen kring myten om D-dagens avgörande betydelse bör man för ett gott skratt studera dagens krönika i GP av, förstås, Per Ahlmark... Ryssar är spenderbara om man säger så, deras offer är inget för Ahlmark att omnämna och deras befrielse var ingen befrielse eftersom det var Stalin som bestämde. Hedervärt, verkligen hedervärt. :roll:

Mvh Petter
Efter att ha läst krönikan känner jag faktiskt inte alls igen din beskrivning av den... Att Ahlmark inte nämner den oerhörda uppoffring som Sovjet gjorde betyder väl inte att han inte gillar den. Att inte nämna Operation Bagration i en kort artikel om Dagen D är väl inte att fördömma operationen? Det jag kände när jag läste artikeln var att Ahlmark vill sprida tanken om hur ett Europa utan Dagen D kunnat se ut, visserligen befriat från nazismen, men "befriat" av kommunismen. Jag ser ingenting fel i att tacka USA, Storbritannien, Canada (m fl) för att de räddade Skandinavien och resten av Västeuropa undan kommunismen. Gör du det?

/Johan
Självfallet inte, och det vet du. ;) Men jag "vet" ju vilka syften Ahlmark har, inte skulle han skriva en hyllnings- och tacksägelsekrönika till de sovjetiska soldaterna om det funnits ett lämpligt datum för det.

Nå, det var ett sidospår i diskussionen. Hoppas att jag tydliggjort vad jag menar. :)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
triumph5
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 18 juli 2003, 23:32
Ort: västmanland

Inlägg av triumph5 » 5 juni 2004, 19:50

MarcuS Schober skrev:Vet någon om även de tyska/axelmakts veteranerna från normandie kommer vara på plats i "firandet"?

Tyskarna står med all rätt inte speciellt högt i kurs.Så jag skulle bli mycket förvånad om dom tilläts deltaga i firandet. Har läst att i Holland är dom inte välkommna.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5056
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 5 juni 2004, 20:25

MarcuS Schober skrev:Vet någon om även de tyska/axelmakts veteranerna från normandie kommer vara på plats i "firandet"?
På tv4 Nyheterna (lörd 5/6) interjuvade dom en tysk veteran på plats i Normandie. I inslaget nämdes att grupper av tyska veteraner var på plats för ihågkomsten (firande är väl fel ord).

MVH

D.Almendares
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 31 augusti 2003, 20:41
Ort: stockholm

Inlägg av D.Almendares » 6 juni 2004, 00:04

För exakt 60 år sedan så började Dagen-D.Fallskärmsjägarna hoppade väl ungefär nu?

Skriv svar