Nytt projekt för Sennerteg

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 656
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Nytt projekt för Sennerteg

Inlägg av Solkungen » 24 april 2004, 21:49

Hittade det här på Svenska DX-förbundets site:

Postat av Niclas Sennerteg (134.25.0.133) April 21, 2004 klockan 16:49:04:


Hej,

Hoppar in på den här listan med en lite annorlunda fråga...

Jag är författare och journalist på Sveriges Radio.
För närvarande håller jag på med efterforskningar kring den nazistiska så kallade "Königsbergsradion" som sände under andra världskriget. Emellertid tycks det inte finnas några bevarade inspelningar eller programrapporter därifrån i arkiven. Att få en uppfattning om hur propagandasändningarna lät är därför inte det enklaste.

Finns det någon i DX-förbundet som hängt med så pass länge att han/hon hört något från den stationen eller kan påminna sig den?

Maila mig gärna på epostadressen nedan.

Mvh
Niclas Sennerteg
niclas.sennerteg@sr.se

Mr x
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 8 augusti 2003, 19:09
Ort: Stockholm

Re: Nytt projekt för Sennerteg

Inlägg av Mr x » 25 april 2004, 12:21

Solkungen skrev:Hittade det här på Svenska DX-förbundets site:

Postat av Niclas Sennerteg (134.25.0.133) April 21, 2004 klockan 16:49:04:


Hej,

Hoppar in på den här listan med en lite annorlunda fråga...

Jag är författare och journalist på Sveriges Radio.
För närvarande håller jag på med efterforskningar kring den nazistiska så kallade "Königsbergsradion" som sände under andra världskriget. Emellertid tycks det inte finnas några bevarade inspelningar eller programrapporter därifrån i arkiven. Att få en uppfattning om hur propagandasändningarna lät är därför inte det enklaste.

Finns det någon i DX-förbundet som hängt med så pass länge att han/hon hört något från den stationen eller kan påminna sig den?

Maila mig gärna på epostadressen nedan.

Mvh
Niclas Sennerteg
niclas.sennerteg@sr.se
Vad är DX-förbundet?

FredH
Medlem
Inlägg: 1386
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Inlägg av FredH » 25 april 2004, 15:38

Dx=Distans eller avstånd, personer som lyssnar på rundradio från andra länder som hobby. Sveriges DX-Förbund (SDXF) finns faktiskt.
http://www.sdxf.org/

Confident
Tidigare medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 23 april 2004, 15:27
Ort: Helsingborg

Svenskar på Radio Königsberg

Inlägg av Confident » 25 april 2004, 16:37

Var det inte som så att någon av de svenskar som stred inom Waffen-SS på östfronten, under krigets slutskede tjänstgjorde som radiohallåa eller journalist på Radio Königsberg?

Vad jag vet tvingades denna person att sluta p g a att hans röst "inte var lämplig för radiosändningar, el.dy."?

:o

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 25 april 2004, 16:47

Det stämmer, Thorulf Hillblad är det du tänker på. Han lever fortfarande, man kan bara hoppas att Sennerteg lyckas få intervjua honom.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Boken klar

Inlägg av Ori » 12 oktober 2006, 09:26

Det kom en blänkare på Ekot RSS om att en ny bok har kommit, Vetenskapsradion har gjort ett inslag om den:
Guten Morgen, Schweden!

Information på Historiska Media om boken:
Tyskland talar


Hittade denna diskussion vid en snabb sökning och tyckte att det kunde vara lämpligt att lägga en blänkare här !

--
Jörgen

Mr x
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 8 augusti 2003, 19:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr x » 12 oktober 2006, 19:11

Har både lyssnat på P1 idag och beställt boken hoppas på att den håller lika bra klass som övriga böcker från Niclas

Krusse
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 22 augusti 2004, 12:57
Ort: Stockholm

Inlägg av Krusse » 13 oktober 2006, 13:47

Äldre släkting omtalade att av alla propagandasändningar under kriget var den tyska mest effektiv. Den innehåll nämligen inget av den gängse nomenklaturen av "normala" propagandasändningar, utan bestod till stor del av publikfriande föredrag och intressanta reportage som var vinklade ur nazistiskt synsätt.

Feldwebel Otto
Utsparkad
Inlägg: 242
Blev medlem: 14 oktober 2004, 10:48
Ort: Sverige

Inlägg av Feldwebel Otto » 8 november 2006, 23:07

Boken "Tyskland inifrån", Gösta F Block (1943), Blocks förlag. Förf Gösta Block var Königsbergradions programchef (t o m 1942). Intressant är att boken (som är nazi-kritisk) utgivits redan 1943. Detta kanske förklaras av att han verkade ha fått bilda sitt eget förlag för att kunna publicera.

Skriv svar