svält

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 14 juni 2002, 14:28

Patrik skrev:
Anno skrev:Jag kan ju tilläga att när tyska armén var på retret på den ryska fronten så tog man med sig stora kvantiteter av bodskap och mat så det inte skulle hamna i ryska händer. Allt annat försökte man spränga och bränna ner, tex. Broar, industrier, bondgårdar, vetefält, järnvägar och mycket annat.
Fast nu tror jag tyvärr du blandar ihop äpplen och päron - för att använda ett av mattelärare vanligt uttryck.
Den förödelsen var, som jag förstått det, främst ett desperat försök från den tyska armén att genomföra ett liknande scenario man själv råkat ut för i samband med Operation Barbarossa och den påföljande brända jordens taktik.
Vadå, deras agerande gjorde så att folk som fått sina bondgrådar nerbrännda, svalt!

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 14 juni 2002, 14:34

Anno skrev:Som dom nu hade under sin kontroll våren och sommaren 1941. Men ända vad dom tvungna att ta all mat så andra blev svältande. Då måste tyskarna ha svält innan Barbarossa för dom inte kunnde ta mer än dom fick i Molotov - Ribbentrop avtalet.
Ja, men jag talade om före kriget.
Förstås borde rimligen avbräcket i form av minskad spannmålsimport från Sovjet i och med angreppet inneburit minskade ransoner. Jag har tyvärr inga siffror, men det är rimligt att anta att ransonerna minskade under denna tid.
Man ska dessutom inte glömma att det tyska jordbruket under denna tid rimligen borde - ju längre kriget led - fått allt svårare och svårare att producera tillräckligt med spannmål för tysklands befolkning.
Visserligen försökte man genom slavarbeten och BDM/HJ praktikanter gottgöra manfallet på den tyska landsbygden, men jag är skeptisk till att detta borde hjälpt nämnvärt.

En annan aspekt på det hela är ju trots allt att den stora mängden hästar tyskarna var tvingade att nyttja under kriget i bl.a. öst borde inverkat hämnande på spannmålsproduktionen i Tyskland.
Den enorma mängd hästar som rimligen borde dött vintern 41 måste ju hämtats någonstans - och eftersom hästarna fortfarande var en viktig del av jordbruket på denna tid så borde detta förstås också inneburit minskad spannmåls produktion.

Brocken
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 24 maj 2002, 14:05
Ort: Sverige

PS

Inlägg av Brocken » 14 juni 2002, 14:35

Anno skrev:Vi kan fortsätta rada upp siffror för barocken, men han kommer inte bli nöjd, eftersom han redan bestämmt sig!
Eeh, hallå i stugan, någon hemma? Läs ovanstående minlägg! :D
Anno skrev: Tyskland och halva Polens matproduktion borde räcka för det hungriga tyska folket! För hur gjorde tyskland i fredstid när dom inte hade stora delar av Europa eller Ukrianas bördiga fält.
Trots att Tyskland hade tagit största delen av Polen så ingick det helt enorma mängder spannmål i utbytet av varor under Molotov-Ribbentrop avtalet. Alltså är det ställt utom alla tvivel att den polska produktionen var fullständigt otillräcklig trots att Tyskland då inte ens var i storskaligt krig ännu.
Anno skrev: Som sagt, Danmarks överskott som man köpte, 75 procent av Frankrikes havreproduktion, Nederländernas, Belgiens, Polens och den egna produktionen som täckte storra delar av utbudet måste ha räckt gott och väl!
1. Varför köpte man från Danmark om man hade gratis från Ukraina?

2. Konfiskerade man i större utsträckning frpn Nederländerna och Belgien? Att man sög ut Frankrike är allmänt känt, men det är också känt att man behandlade Holländarna och Belgarna ganska väl. Det Holländska nazistpartiet hade 50.000 medlemmar och det belgiska rexistpartiets ledare Degrelle stod Hitler personligen mycket nära. Jag har bestämnt fått intrycket att medan man ville straffa Frankrike, så var beneluxländerna snarare länder man ville ha som allierade och vänner (de militära ockupationerna av dessa länder var ju trots allt militära åtgärder man tvingats till för att framgångsrikt kunna agera militärt mot Frankrike och England västerut.

3. Observera att havre användes främst till djurfoder och att behovet av detta ökade explotionsartat i och med upprustningen. Man hade givetvis inte så många hästar i det civila tidigare.
Senast redigerad av 1 Brocken, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 14 juni 2002, 14:36

Anno skrev:Vadå, deras agerande gjorde så att folk som fått sina bondgrådar nerbrännda, svalt!
Javisst, men handlingen var främst riktad mot den röda armén - isf kunde man beskylla Stalin för att ha uppmuntrat sin egen armé att svälta ut den ryska befolkningen som hade oturen att ockuperas av tyskarna eftersom Röda armén under sommaren/hösten/vintern 1941 nyttjade precis samma taktik.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 14 juni 2002, 14:41

2. Konfiskerade man i större utsträckning frpn Nederländerna och Belgien? Att man sög ut Frankrike är allmänt känt, men det är också känt att man behandlade Holländarna och Belgarna ganska väl. Det Holländska nazistpartiet hade 50.000 medlemmar och det belgiska rexistpartiets ledare Degrelle stod Hitler personligen mycket nära. Jag har bestämnt fått intrycket att medan man ville straffa Frankrike, så var beneluxländerna snarare länder man ville ha som allierade och vänner (de militära ockupationerna av dessa länder var ju trots allt militära åtgärder man tvingats till för att framgångsrikt kunna agera militärt mot Frankrike och England västerut. "
Om jag inte minns fel så var det nått av dom två länderna som i slutet av kriget, hade en stor svält pga. att tyskarna tog mycket mat ifrån dom, så pga. deta började dom allierade matbomba detta land.

Dessutom tror jag fortfarande att storra delar av europas överskott räckte för tysklands levene.

Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Svälten

Inlägg av Relay » 14 juni 2002, 14:48

Berodde inte denna svält på att Hitler efter ett tag ändrade sig och ville inrikta sig på att erövra Ukraina istället för Moskva (Ukrina kallades väl då för Europas Kornbod??) Med efterföljande svält där Hitlers armeer gick fram?

Skriv svar