Zyklon-B

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
bjornkarlsson
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 5 april 2004, 10:21
Ort: sverige

Zyklon-B

Inlägg av bjornkarlsson » 5 april 2004, 10:26

jag skulle behöva få reda på lite om Zyklon-B jag håller på och jobbar med det på SO i skolan men hittar ingen information finns det någon som kan hjälp mig?
det skulle uppskattas! :)

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 5 april 2004, 10:57

Så här säger ne.se:
Zyklon B [ty. uttal tsyklo:´n be:´], benämning på det tekniska preparat med vätecyanid som aktiv komponent vilket användes för massavrättningar i tyska koncentrationsläger under andra världskriget. Vätecyanid kokar vid +26 °C. Flytande cyanid sorberades på kiselgur och förpackades i plåtburkar för att vara lätthanterlig.
En del revisionister påstår att man inte kan använda Zyklon B för att det var explosivt och därför skulle gaskamrarna ha sprängts när gasen hade kommit i kontakt med krematorierna. Men eftersom cyanväte är explosivt från ungefär volymprocenten 6% till 40%, så använde man volymprocent under 6%:
Gränsen för antändighet i luften för HCN är från 5,6% (minimalt)
till 40% (maximalt) i volym. Detta innebär att i kontakt med en låga, blir det en explosion om koncentrationen av vätecyanid i luften ligger mellan 67,2 g/kubikmeter och 480 g/kubikmeter. Under 67,2 g/kubikmeter - ingen risk, över 480 g/kubikmeter inte heller någon risk, ty det finns ej tillräckligt med syre kvar för att att framkalla en antändning. SS använde doser om 5 g/kubikmeter för avlusning
[av kläder o.dyl.; författar anmärkning] och 12 g/kubikmeter för utrotning, d.v.s. doser långt under trösklen 67,2 g/kubikmeter. Deras krematorier och gaskammmare var inte i stånd att explodera.
Källa: Pressac, Les carences..., s. VI.

/Martin

Ps. Passar på att ställa en fråga till Lindir. Fanns det någon gaskammare i något läger som låg i direkt anslutning till krematorierna, eller var det allltid ett rum i mellan eller hiss upp?

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 5 april 2004, 11:27

Martin Tunström skrev:Ps. Passar på att ställa en fråga till Lindir. Fanns det någon gaskammare i något läger som låg i direkt anslutning till krematorierna, eller var det allltid ett rum i mellan eller hiss upp?
Jag har åtminstone aldrig sett något exempel på att de låg dörr i dörr. Mellan dessa båda stationer skulle också t ex tandinspektion och eventuell tandguldsplundring in.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 5 april 2004, 12:19

Lindir skrev:
Martin Tunström skrev:Ps. Passar på att ställa en fråga till Lindir. Fanns det någon gaskammare i något läger som låg i direkt anslutning till krematorierna, eller var det allltid ett rum i mellan eller hiss upp?
Jag har åtminstone aldrig sett något exempel på att de låg dörr i dörr. Mellan dessa båda stationer skulle också t ex tandinspektion och eventuell tandguldsplundring in.
Tack Lindir. :)

/Martin

Raffe
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 mars 2004, 16:03
Ort: SWE

Inlägg av Raffe » 5 april 2004, 12:33

Lindir skrev:Jag har åtminstone aldrig sett något exempel på att de låg dörr i dörr. Mellan dessa båda stationer skulle också t ex tandinspektion och eventuell tandguldsplundring in.
I Auschwitz 1 ligger dom dörr i dörr.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 5 april 2004, 12:38

Raffe skrev:
Lindir skrev:Jag har åtminstone aldrig sett något exempel på att de låg dörr i dörr. Mellan dessa båda stationer skulle också t ex tandinspektion och eventuell tandguldsplundring in.
I Auschwitz 1 ligger dom dörr i dörr.
Och din källa till det är?

/Martin

Norbert
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 22 januari 2004, 17:12
Ort: Lindsdal

Inlägg av Norbert » 5 april 2004, 14:46

Och din källa till det är?
Det finns väl ritningar på Auschwitz utlagda på nätet? Nu vet jag ingen URL men det är nog bara och söka :)

Zyklon B var väl från början ett insektningsbekämpningsmedel i pelletform? Som bland annat användes flitigt även i avlusningskammare?

Raffe
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 mars 2004, 16:03
Ort: SWE

Inlägg av Raffe » 5 april 2004, 15:58

Martin Tunström skrev:
Raffe skrev:
Lindir skrev:Jag har åtminstone aldrig sett något exempel på att de låg dörr i dörr. Mellan dessa båda stationer skulle också t ex tandinspektion och eventuell tandguldsplundring in.
I Auschwitz 1 ligger dom dörr i dörr.
Och din källa till det är?

/Martin
Mina egna ögon.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 5 april 2004, 17:06

Norbert skrev:Zyklon B var väl från början ett insektningsbekämpningsmedel i pelletform? Som bland annat användes flitigt även i avlusningskammare?
Stämmer, däremot beställde SS Zyklon B, från företaget Degesch, utan den lukttillsats som avges för att varna användaren att ämnet är farligt för människor som djur. Det behövde man inte om du föstår vad jag menar. :(
Mina egna ögon.
Försök inte spela lustig.


/Martin

Användarvisningsbild
snyde
Medlem
Inlägg: 122
Blev medlem: 1 juli 2003, 02:59
Ort: Stockholm

Inlägg av snyde » 5 april 2004, 17:37

Martin Tunström skrev:Försök inte spela lustig.
Ursäkta, jag förstod inte riktigt på vad sätt han försökte göra sig lustig, kan herrn vänligen förklara det för mig?

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Inlägg: 470
Blev medlem: 15 maj 2003, 23:58
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 5 april 2004, 18:24

snyde skrev:
Martin Tunström skrev:Försök inte spela lustig.
Ursäkta, jag förstod inte riktigt på vad sätt han försökte göra sig lustig, kan herrn vänligen förklara det för mig?
Har för mig att enda sättet att se det skulle varit när lägret var aktivt.

mvh Alex Robsahm

Klasse
Medlem
Inlägg: 86
Blev medlem: 24 mars 2004, 23:39
Ort: VästraGötaland

Inlägg av Klasse » 5 april 2004, 19:54

JAg var i Auschwitz 1 -97 och tittade på det enda bevarade gaskammaren och krematorium som var i samma byggnad. Nu finns det ingen dörr mellan gaskammaren och krematorium men det fanns en dörr förut sade guiden till mig och då var det bara en dörr mellan. Byggnaden var "bara" liten och testades (flesta var ryska fångar) innan de byggde nya och större. De stora, där de flesta gasades, finns inte kvar. De fanns i Auschwitz 2 - Birkenau som ligger några km ifrån Auschwitz 1. Det var inte byggt på samma sätt. Jag kommer inte ihåg när guiden beskrev hur den såg ut men vad jag kommer ihåg var att de stora hade inte liknade byggnad som den lilla i Auschwitz 1.

Klasse

Klasse
Medlem
Inlägg: 86
Blev medlem: 24 mars 2004, 23:39
Ort: VästraGötaland

Inlägg av Klasse » 5 april 2004, 20:23

Kom på just nu att det var två våningar på de stora byggnader i Auschwitz 2 - Birkenau. Nedre våningen var gasrummet och övre våningen fanns det krematorier.
Dags att gå till bibiloteket
Klasse

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 6 april 2004, 01:07

Jo, det är sant, jag glömde experimentgaskammaren i Auschwitz I. Den byggnaden såg ut så här:


Bild

Det avlånga rummet nere i högra hörnet (där det står Leichenhalle = bårhus) var det som byggdes om till gaskammare. Krematoriet fanns förstås i det stora rummet ovanför på bilden.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 6 april 2004, 03:57

Tack Lindir, bättre än folk som skriver "Mina egna ögon" som källa.

/Martin

Skriv svar